• P ä r l a n

hur gör man kaffe utan kaffekokare?

Hej!

Kanske en pinsam fråga, hehe, men jag gillar inte kaffe och har aldrig gjort kaffe heller... Men nu skall jag få fullt med gäster så det kunde vara bra och veta : Så jag undrar hur gör jag det utan kaffekokare?

Jag har filter, kaffe och en sån sak som man sätter filret i.

Hur gör jag, och hur mycket kaffe/vatten skall man ha?

Kram!

• Svar på tråden hur gör man kaffe utan kaffekokare?
  • Barbabok

Då brukar man använda kokkaffe men bryggkaffe kan nog funka om man vill.
    Koka vatten, ta ett mått kaffe/kopp+1extra i filtret, häll kokvattnet över
    Kopp räknas som ca 1,25dl

Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Barbabok
    wero73 skrev 2009-03-05 15:39:38 följande:
    Då brukar man använda kokkaffe men bryggkaffe kan nog funka om man vill.Koka vatten, ta ett mått kaffe/kopp+1extra i filtret, häll kokvattnet över Kopp räknas som ca 1,25dl
    Kaffet ska i filtret alltså, inte i koppen, DET vore inte gott
  • Örnie

Om du brygger för hand är det bryggkaffe som är lämpligast. Kaffet i filtret och så häller du över kokvattnet. Kokkaffe används när man inte har filter. Men det har ju du. Dina gäster slipper då sumpen som blir kvar i kannan (sista kopparna) när man inte brygger.

• Barbabok
    Örnie skrev 2009-03-05 16:01:37 följande:
    Om du brygger för hand är det bryggkaffe som är lämpligast. Kaffet i filtret och så häller du över kokvattnet. Kokkaffe används när man inte har filter. Men det har ju du. Dina gäster slipper då sumpen som blir kvar i kannan (sista kopparna) när man inte brygger.
    haha så sant, man använder kokkaffet när man saknar filter och bryggare (glömsk)
  • P ä r l a n

åh tack! Det är bryggkaffe jag har så det borde ju funka då!

Gulligt att ni ville svara

Svar på tråden hur gör man kaffe utan kaffekokare?