• Norrskensflamma

Leksaker till en 6-årig kille?

Känner mig en smula (skit)fånig som frågar, men det struntar jag i

Vad sjutton brukar/ska 6-åringar leka med egentligen? Vår kille har lite bilar av olika storlekar och så där, några doktorsprylar, en tågbana i trä, böcker, filmer..
    Och så en del småplock som vi aldrig verkar bli av med oavsett hur mycket vi rensar.

Nu börjar det bli mer och mer att han tar med sig kompisar hem från förskolan och det har hänt flera gånger nu att barnen som kommer hit undrar var alla leksaker är!?

För vår egen del spelar det inte så stor roll, för det känns inte som att vår son lider av bristen på leksaker direkt eftersom vi gärna spelar sällskapsspel tillsammans och så, men det är just när kompisar är här.
    Vi vill ju gärna att de ska tycka att det är roligt att vara hemma hos oss så att sonen inte får nån "han som inte har några roliga/coola leksaker"-stämpel på sig.

Är det überfånigt av mig (pappan orkar inte stressa upp sig som jag gör) att bekymra mig över det här?
    Om det är det, tala om det då :)
    Om det inte är det, vilka slags leksaker "bör" vi fundera på att köpa?

• Svar på tråden Leksaker till en 6-årig kille?
  • Pepper Blackberry

Du är inte alls fånig - tvärtom, var glad att du inte är en av dem som öser över sina ungar en massa skitleksaker. Det finns undersöknigar som visar att barn påverkas på två negativa sätt av för mycket leksaker omkring sig; dels blir de "stresade" - det finns så mycket, hur leka med allt... dels också "mentalt slöa"... de flesta "coola" leksakrer kräver ju inte nämnvärd fantasi.

Så heja er!

Jag har fyra barn, varav två killar.
    LEGO!!!  :D Mina killar ÄÄÄÄLSKAR lego, och det finns ju massa "coolt" för sexåringar också. Typ bygga ambulansbil i lego/polisbil, mm mm.
    Kulbanan har min äldsta kille haft roligt med tillsammans med kompisar sedan sexårsåldern. Det finns ju varianter med två olika skivor att lägga ovanpå, en svårare och en lättare.
    Spindelmannenfigur/Batman eller någon annan cool figur han gillar, som kan åka i hans bilar och bo i hans legohus...  ?

:)

slösa inte med ditt förakt, här finns många behövande
  • Pepper Blackberry

Glömde... Nintendot är ju favoriten über alles, och det finns bra spel för sexåringar!

slösa inte med ditt förakt, här finns många behövande
  • Kristin24

Beror väl på vad din son är intresserad av...våran tös som är 4 år har massor med saker men så får hon ju kryssa i leksaks katalogen så man vet vad hon är intresserad av.
    Hon får absolut inte allt hon kryssar för...haha.

Go och glad Kexchoklad
  • Tjimtjom

Lego, som nån sagt innan, eller Mecano

• Gela O

Allt som har med Star Wars att göra samt LEGO i mängder!
    Han brukar också spela spel med sina kompisar när de är här, många spel kan de spela själva, utan vuxen. Det kanske kan vara något eftersom han verkar gilla spel.

• MattiViki

Transformers och pokemon kort är stora favoriter .
    även tvspel ligger högt. och självklart lego...

• Norrskensflamma

Aahh. Just det, nu när ni säger det så kommer jag på det. LEGO har han faktiskt :)

Ett PS2 har han också men det verkar ha gått sönder sen i julas då en av hans lillkusiner råkade ställa sig på det :(
    Inga spel fungerar längre, men LEGO-Star Wars var kul också för oss vuxna så länge det varade..

Mecano..det var också en bra tanke.

Det är jätteskönt att få lite tips och idéer av er. Tack.

• Lusthan

Smålego
    Bionicle
    Bilar
    Transformers
    Spindelmannen och Turtles-gubbar

Min son har heller inte överdrivet mycket leksaker, det han har överdrivet mycket av är böcker dock och skivor till en del av böckerna så det händer att de sitter och lyssnar på något sånt ibland när han har kompisar hemma.

Bionicle är mycket populärt i sonens klass har jag märkt. Så vi har flera sådana. Köpt billigt för 69 kr en gubbe som han bygger ihop själv.

TV-spel har vi men det får han enbart spela cirka 30 minuter om dagen eftersom han behöver röra mycket på sig och göra annat än bara fastna framför tv:n hela tiden. Lätt hänt måste jag säga.

• MrsSöderbönan

Spontant tänker jag på klassiska sällskapsspel. Jag har alltid älskat att spela spel och det finns ju massa bra på marknaden som passar för olika åldersgrupper med eller utan vuxna.

För att hjälpa barnen på traven att komma i gång med det "spontana" lekandet (utan massa leksaker) kan man också göra i ordning en utklädningslåda för rollspelsliknande lekar. Behöver inte vara massa dyra och märkvärdiga maskeradgrejer, utan lite gamla omoderna kläder, avlagda glasögon, roliga hattar kommer man långt med...

Svar på tråden Leksaker till en 6-årig kille?