• bambigirl

lån från sbab?

Jag och min man har tänkt köpa hus. Vi har fått lånelöfte från SBAB, så finansieringen är fixad. Nu upptäckte jag idag att det tar 3-10 dagar innan man får besked om man fått lånet beviljat och dessutom måste man skicka in underskrivet kontrakt innan de börjar behandla ens ansökan.

Är det någon här som lånat av SBAB och hur lång tid tog det för er? Vad tyckte mäkaren och säjlaren om att få vänta på handpenningen på 10%?

• Svar på tråden lån från sbab?
  • Alicat

det brukar vara så att man har ca 1 vecka på sig att betala in handpenning från det att kontraktet skrivs.

Vi skickade in ansökan till sbab när vi fått klart att säljaren antog vårt bud (fredag), vår lånehandläggare ringde upp efter 2 dagar (tisdag) och pratade om vår ekonomi (jag har vikariat) och ville att vi faxade våra arbetsgivarintyg, sen sa hon att hon skulle bevilja lånet. (om hon fick arbetsgivarintyg) så när vi skrev på kontraktet så faxade mäklaren alla uppgifter och våra arbetsgivarintyg till henne. Dagen efter när jag kom till jobbet hade hon mejlat skuldebrev till oss för underskrift och ska ha satt in pengarna när hon fick tillbaka det. (ska ringa mäklaren och kolla idag)

Hitills har jag bara bra erfarenheter av sbab.

Svar på tråden lån från sbab?