• Flippen

Hur länge har man rätt att vara föräldraledig heltid?

Sonen är precis 1 år och jag hade tänkt vara föräldraledig året ut, men idag har de ringt från jobbet och pratat in på svararen att de vill att jag ska börja jobba nu! Jag har alltså inte pratat med dem ännu.

Innan jag pratar med dem vill jag veta hur länge jag har rätt att vara heltidsledig från jobbet, pga föräldraledighet.

(Jag vet att jag har rätt att gå ner 24% i arbetstid fram till barnet fyller 8, men min fråga gäller nu heltids -ledighet)

Nytt år - Nya möjligheter!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 16:56
    Menar ju 25%, inte 24%.
  • Svar på tråden Hur länge har man rätt att vara föräldraledig heltid?
  • April Mamma

1,5 år har du rätt att vara hemma.

Sedan tills barnet är 8 år kan du välja att arbeta 75%.

• AnnaSvea

Från www.fk.se

När barnet är fött
    När ett barn föds fyller barnmorskan i en födelseanmälan och skickar den till skattekontoret. Barnets födelse registreras i folkbokföringsregistret hos Skatteverket och barnet får ett personnummer. Informationen kommer sedan till Försäkringskassan. För nyblivna föräldrar är det möjligt att vara lediga från arbetet både med stöd av föräldraledighetslagen och med föräldrapenning.

Rätt till ledighet
    När du har barn som är yngre än ett och ett halvt år har du rätt att vara helt ledig från arbetet. Du har också rätt att vara ledig från arbetet de dagar som du tar ut föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning. Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar i samband med ditt barns födelse.

Så länge du har barn som är under åtta år, eller barn som går i första klass i skolan, har du också rätt att arbeta kortare dagar. Du får förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel.

Du bör anmäla till din arbetsgivare att du ska vara föräldraledig senast två månader innan om inget annat har avtalats. Du kan läsa mer om din rätt att vara föräldraledig i Föräldraledighetslagen.

• AnnaSvea

Så 1,5 år plus när man tar ut FP

• Friterad

Precis som AnnaSvea skriver har du rätt att vara föräldraledig med eller utan föräldrapenning fram till dess barnet blir 18 månader och därefter i samma utsträckning som du tar ut FP för.

• Mandyyy

När jag var mammaledig (fulla dagar) och när sonen var 9 månader, var jag tvungen att få dagar av pappan. För mina mamma dagar var slut.
    Jag fick alla de dagar jag kunde få av min sambo & det räckte precis till att sonen fyllt 1 år.

Är mamma ledigheten bara 9 mån om man har hela dagar?

• IsabelleLi
    Mandyyy skrev 2009-03-05 19:15:37 följande:
    När jag var mammaledig (fulla dagar) och när sonen var 9 månader, var jag tvungen att få dagar av pappan. För mina mamma dagar var slut.Jag fick alla de dagar jag kunde få av min sambo & det räckte precis till att sonen fyllt 1 år. Är mamma ledigheten bara 9 mån om man har hela dagar?
    Alla har rätt att vara helt föräldralediga från jobbet tills barnet är 18 månader.
    Men föräldradagarna räcker inte alltid så länge. Det beror på hur man tar ut föräldrapenningen.
  • Barbabok
    När jag var mammaledig (fulla dagar) och när sonen var 9 månader, var jag tvungen att få dagar av pappan. För mina mamma dagar var slut.Jag fick alla de dagar jag kunde få av min sambo & det räckte precis till att sonen fyllt 1 år. Är mamma ledigheten bara 9 mån om man har hela dagar?
    Nä, man har ju totalt 480dgr varav 90 är på lägsta och 60 av dom är knutna till vardera förälder, alltså borde du fått 390 dagar om pappan gav dig alla sina och på ett år är det ju 365 dgr så lite mer än ett år hade du väl. Ca 13månader.
    Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Barbabok
    wero73 skrev 2009-03-05 21:23:20 följande:
    Nä, man har ju totalt 480dgr varav 90 är på lägsta och 60 av dom är knutna till vardera förälder, alltså borde du fått 390 dagar om pappan gav dig alla sina och på ett år är det ju 365 dgr så lite mer än ett år hade du väl. Ca 13månader.
    Rättar mig, 480-60 dvs 420 dagar
    Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Carisma95
    Beror på hur man räknar.
    Om du fick alla dagar du kunde få av pappan, så har du totalt 330 SGI-dagar och 90 LN-dagar.
    Om du dessutom börjar ta ut FP 60 dagar innan BF som man har rätt att göra, så försvinner 2 månader där.

Om du sedan inte vill/kan ta ut LN-dagarna så har du bara 270 dagar kvar efter förlossningen, vilket blir 9 månader (om du tar 7 dagar/vecka). Dvs 270 /30 = 9.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • AnnaSvea

Rätten att vara ledig
    och
    Rätten till pengar
    är två skilda saker

• Mandyyy
    Carisma95 skrev 2009-03-06 09:11:23 följande:
    Beror på hur man räknar.Om du fick alla dagar du kunde få av pappan, så har du totalt 330 SGI-dagar och 90 LN-dagar.Om du dessutom börjar ta ut FP 60 dagar innan BF som man har rätt att göra, så försvinner 2 månader där.Om du sedan inte vill/kan ta ut LN-dagarna så har du bara 270 dagar kvar efter förlossningen, vilket blir 9 månader (om du tar 7 dagar/vecka). Dvs 270 /30 = 9.
    Jag tog inte ut min föräldra penning förens sonen var 1 månad ungefär.
    Blev en massa klydd & så. Sen vid 9 mån, fick jag a över dagar från min sambo, då mina mammadagar var slut. Det var blev så konfundersam över.
    Men då förstår jag. Om man är hemma "fulla dagar" kan man bara vara hemma 9 mån med sin bebis.
    Nu blev det precis 12 mån, för mig med pappans dagar.
  • Carisma95
    Mandyyy skrev 2009-03-06 10:35:10 följande:
    Jag tog inte ut min föräldra penning förens sonen var 1 månad ungefär.Blev en massa klydd & så. Sen vid 9 mån, fick jag a över dagar från min sambo, då mina mammadagar var slut. Det var blev så konfundersam över.Men då förstår jag. Om man är hemma "fulla dagar" kan man bara vara hemma 9 mån med sin bebis.Nu blev det precis 12 mån, för mig med pappans dagar.
    Ja, det stämmer nog.
    330 SGI-dagar från det att han var 1 mån, blir fram till 1-årsdagen ungefär.
  • Anne69
    Som sagts av en o annan tidigare: rätt till ledighet samt rätt till föräldrapenning från Försäkringskassan är två olika saker!
  • Carisma95
    Anne69 skrev 2009-03-06 15:01:15 följande:
    Som sagts av en o annan tidigare: rätt till ledighet samt rätt till föräldrapenning från Försäkringskassan är två olika saker!
    Det antog jag att alla var överens om?
    My bad!
Svar på tråden Hur länge har man rätt att vara föräldraledig heltid?