• Nyfiken9999

Vägra visa känslor?

Träffade en kvinna för ca 4 månader sen. Förhållandet har vart väldigt upp och ner eftersom hon kom ut från en trasslig relation för ett tag sen.
    Hon har vart otrogen i sin förra relation å har berättat det för mig.
    Vill inte döma men hon förstår inte att sånt skapar en osäkerhet i mig å ännu värre blir det när hon inte visar sin kärlek, speciellt när vi är ute på stan å nån bekant eller kompis till hennes ex är i närheten.

Hon besvarar bara mina ömma sms men sänder aldrig sånna på eget inisiativ.
    Känner att hon bara upprepar nåt hon tror att jag vill höra. Är det ett spel från hennes sida?
    Har ställt upp för henne under hennes låga perioder med bråk å trakasserier från hennes ex. Hon dras alltid till det förgångna å det tar energin från att skapa vår egen framtid. Själv orkar jag snart inte längre om hon inte visar (inte bara säger att hon älskar mig alltså) att hon verkligen menar det hon säger. Att hon har starka känslor för mig å vill att det ska vara hon å jag.
    Det är så att tanken på att hon inte släppt sitt ex dykt upp allt oftare på grund av det.
    Hjälp mig.
    Har fått rådet av vänner (många av dom gemensamma eftersom vi kännt varandra sen förut) att gå ifrån henne mer å mer eftersom hon inte vill förstå min ståndpunkt. Att kärlek inte bara är till för den ena i ett förhållande utan att man tillsammans ska ta tillvara på det men då krävs engagemang från både män å kvinnor. Det rådet fick jag också för att hon faktiskt inte verkar ha gett upp sitt ex. Hon skickar fel signaler hela tiden å verkar inte medveten om det.

Maktlös å vilse

• Svar på tråden Vägra visa känslor?
  • sasssyy

oj oj.. om vi säger så här.. jag vet precis hur du känner dig. Lever i ett liknande förhållande.. där är det däremot JAG som har det trassliga förflutna med en otrohetsaffär, jobbigt ex och diverse.. samtidigt som JAG är den som älskar mest.
    Fick höra av någon att det alltid är en som älskar mest i en relation.
    jag och min sambo pratar iaf.. väldigt mycket.. mest jag som pratar.. och han lyssnar och när jag frågar varför han inte visar mer ömhet så svarar han "jag vet inte".. men vi kommunicerar och vi jobbar på det.

Ni har bara dejtat i 4 månader eller hur? Det är ganska kort period och ni borde vara i förälskelsefasen, men har hon haft det jobbigt så kanske hon inte är beredd att släppa in dig helt och hållet.

Sen måste du bestämma dig om du tänker gå omkring och vara osäker på henne pga en otrohetsaffär som ligger före er relation. Självklart känner hon av den osäkerheten, varför ska hon släppa in dig helt och hållet om du inte litar på henne. Du vill inte döma skriver du men det är ju just vad du gör i och med det.
    Otrohet kan ha många grunder, finns inga ursäkter för det men det kan finnas förklaringar som gör att tredje part (i detta läget) kan känna sig säker att inte bli offer för det.. har ni talat om det?

Är det för mycket jobb redan så här kort in i relationen måste du fråga dig om du är beredd att fortsätta jobba så hårt.. jag vet av egen erfarenhet att börjar det med hårt jobb så fortsätter det med hårt jobb... det lossar liksom aldrig helt

• Nyfiken9999
    Svar på #1
    Det är inte otroheten i sig som är det jobbiga. Alla kan begå misstag det vet jag. Men det tillsammans med hennes likgiltigthet i vissa fall gör att man börjar tvivla.
    Tvärtom har jag varit med om hårt jobb som lönat sig i förhållanden. Men då är det så att båda måste jobba. Med kommunikation så jobbar eftersträvar man en förbättring å det är ju ett jobb i en relation det också.
    Ger henne så mycket bekräftelse i vår relation att jag knappast tror att hon har fått det förut. Gulliga sms, runda ord, fysisk beröring, massage, tar mig tid även om jag är med vänner eller upptagen på jobb.

Hon går först på allt. Det ska alltid vara jag som ska ha förståelse för hur hon känner det. Aldrig att hon har det med mina känslor nej då slår hon bakut istället. Hon kan fråga mig vad jag tycker om en specifik sak å när jag väl yttrar mina tanker slår hon bakut för att det inte passar henne.

Vill att hon ska vara rättvis å inte så egoistisk i vår relation. När hon mår bra då är hon go men när hon inte mår bra blir hon en helt annan människa.
    Bättrar hon sig inte så kommer jag å lämna henne. Det är det tips jag har fått å vet inte om det är rätt eg men fortsätter det så här så kommer jag å tröttna.
  • sasssyy

tror att du tänker rätt.. ge henne en rejäl chans. Prata ut med henne och berätta om det du har skrivit här.. men förändras inget så kanske det är bäst att gå.
    Sen får du gärna komma hit o ge min karl en lektion i det där med gulliga sms och sånt

• Naomis mamma85

hejsan
    Jag själv har levt i konstiga förhållande men sen när jag träffade en riktigt mysig kille som du låter som så blev det fel för han var "för" gullig och mitt ex sprang runt mig hela tiden.
    Försök prata med henne det önskar jag mitt ex gjorde för han gjorde slut för jag var sluten och mitt andra ex. terrade mig.
    Jag fick senare veta att det var samma situation som för er så prata med henne och ge henne en chans till att ändra sig men gör hon inte det så gör slut!

• Nyfiken9999
    Svar på #3
    Hon är värd en rejäl chans men inte till vilket pris som helst. Det ska komma ifrån henne själv nu har förklarat å det har alltid lett till bråk eftersom hon vägrar ta till sig att även hon har brister å man ska kunna kompromissa. Jag ska inte behöva anpassa mig helt till henne. Vi passar jävligt bra ihop annars men vill ha bekräftelse även jag inte vara den som alltid ringer först, smsar först. Vill få lite respons på kärleken man ger. Inga konstiga å egoistiska krav tycker jag.
    Hur länge har ni vart ihop?
  • sasssyy
    Nyfiken9999 skrev 2009-03-05 17:32:13 följande:
    Hon är värd en rejäl chans men inte till vilket pris som helst. Det ska komma ifrån henne själv nu har förklarat å det har alltid lett till bråk eftersom hon vägrar ta till sig att även hon har brister å man ska kunna kompromissa. Jag ska inte behöva anpassa mig helt till henne. Vi passar jävligt bra ihop annars men vill ha bekräftelse även jag inte vara den som alltid ringer först, smsar först. Vill få lite respons på kärleken man ger. Inga konstiga å egoistiska krav tycker jag. Hur länge har ni vart ihop?
    Vi har varit i hop i 1,5 år.. han är dålig på ord.. jag är en sån som behöver höra.. han kan gosa -- mycket hålla handen i soffan framför tv:n, mycket krama när vi gått o lagt oss.. men dålig på ord och att visa. Blir lite full i skratt när jag tänker.. jag har drillat honom sen i sommras omhur jag vill bli firad på min födelsedag, för förra året blev det lite miss eftersom han inte ens är van att fira vuxna födelsedagar... trots påminnelser så blev det ändå...sååådär Ser honom som ett hopplöst fall och att jag får lära mig leva med det. Vi skojar mycket om det... och han försöker verkligen, jag ser på honom att han verkligen lider när jag blir besviken och det betyder mycket. Att han försöker. Man kan inte ändra en annan person, man kan bara ändra sig själv och synen man har på den andra personen och jag vill nog tro att i denna relationen är vi två som sliter ganska hårt, vi investerar båda lika mycket och då är det (som du sa tidigare) värt ganska mycket.

Sen är ju er relation rätt ny också och då kan man se det på två vis... ny relation, ni har inte hunnit med att turas om att investera mycket.. det behöver ju inte vara så att båda ger lika mycket hela tiden utan man turas om.. samtidigt, är det en ny relation borde ni fortfarande vara mitt uppe i det helt underbara där ni överöser varandra med kärlek...
  • Nyfiken9999

Naomis mamma, finns inte chansen att det blir du å exet igen?

Sasssyy, helt riktigt. Man kan inte ändra en människa men man kan öppna sina ögon å vara mera tillmötesgående å beredd på vissa uppoffringar. Själv har jag väldigt många vänner eftersom jag har haft jobb där man träffar många olika slags människor. Många av dom är kvinnliga å dom har jag avbrytit kontakten med för att hon inte ska bli svartsjuk på dom å förstöra för oss. Vi träffade ett par kompisar till hennes ex på stan å hon stötte bort mig när jag försökte krama henne. Att jag kände mig sårad å stött tog hon ingen notis om utan hon blev arg istället. Som sagt. Hon kanske märker att hon kunde gjort mer å visat mer engagemang när hon förlorar mig helt. För när det är bra vill jag bara vara hos henne å när hon vänder andra sidan till ringer det varningsklockor å tänker mer å mer på råden jag får om att lämnna henne.

• Nyfiken9999

Nu ger jag snart blanka fan i det här förhållandet.
    Igår hade vi en mysig kväll med middag och vin. När vi väl kommer hem släpper vi hämningarna. Under följande samtal tar hon upp ifall jag tycker att hon har verkat känslokall under vår tid tillsammans å jag förklarade precis som jag alltid har gjort att man önskar sig lite mer bekräftelse från hennes sida.
    Då brusar hon upp å blir tvärilsk. Låser sig å vägrar vara konstruktiv genom att hoppa på mig rent verbalt. Kalla mig än det ena å än det andra.
    Hon tycker inte att jag förstår att hon är trött efter jobb å annat å att hon då inte har ork eller tid att visa mig sina dom känslor hon påstår sig ha. Samtidigt vet jag att hon hade tid att ringa sina vänner å att sitta ute på nätet för att chatta med olika personer. Hon vägrar att lyssna på vad jag har att säga å tål inte att man argumenterar för ett annat sätt att se på saken. Som om hennes sätt att se på det är den enda sanna å riktiga.
    Det har inte handlat om rätt eller fel utan att liksom hon fått förklara sin uppfattning anser jag mig ha rätt att förklara min.

Jag blir uppriktigt ledsen å vet inte vad jag ska göra. Snart struntar jag i förhållandet å det får rinna ut i sanden om hon inte visar vilja att ha mig.

• sasssyy

usch... jobbigt.. trist.

Vi hade ett snack här hemma också i går.. men ett mycket mer konstruktivt. Jag kände att jag har gnällt och bett om uppmärksamhet och bekräftelse hela tiden, för att JAG ska känna mig omtyckt och uppskattad och lycklig.. så igår gick jag en annan väg och frågade vad JAG kunde göra för att HAN skulle må bra.. och det var inte så svårt.. Jag vet att det han vill kan bli svårt för mig, det är inga svåra krav eller så, utan det har mer med mina vanor och ovanor att göra egentligen ganska bra grejer plus att han ska få mer tid för sig själv, ett behov han har och det vet jag sen förr.

Det är skönt att vi luftat, plus att jag lovat att söka läkare för mina pms-besvär för jag blir oerhört ledsen och nere i samband med mens vilket ju inte direkt gör mig lättare att leva med

Hoppas det löser sig för dig, tycker det känns som om du förtjänar en kvinna som du iaf kan föra en konversation med utan att hon exploderar.

• Nyfiken9999

Gulligt av dig sassyyy. Utan att vilja vara självgod så är det ju faktiskt så. Att om man ger så förtjänar man någon som kan uppskatta det å visa detsamma tillbaka.
    Har frågat, precis som du vad jag kan göra för att göra henne lycklig å må bra.
    Svaret har vart att jag gör henne glad med all den uppmärksamhet jag ger henne. Hon känner sig bekräftad å vet om mina känslor för henne.

Då är frågan varför hon inte vill göra mig lika glad som hon blir? Anser hon inte att jag är värd det? Hon talar om sina känslor för mig, alltid som en upprepning av något fint jag precis har sagt, men ändå.
    Orden har ingen mening om det inte finns någon handling som styrker dom.

• sasssyy

jag tror kanske hon inte förstår att hon måste ge. Man kan ju luska lite i hur hennes tidigare förhållanden har funkat, om hon är van vid att bli behandlad som en prinsessa och bara få och få utan att behöva engagera sig..

Som min älsk sa när jag frågade om hans tidigare förhållanden.. om det varit samma problem där, då sa han ja.
    men i nästa andetag konstaterade han ju att "men de höll ju inte, så det var ju inte meningen".... men nu jobbar han.. hårt..

Tror att det är svårt att ta diskussionen om man är känslomässigt exalterad utan man måste kanske sätta känslorna på paus under diskussionen. Köra med "jag-budskap" och inte anklaga.. och DET är svårt. Jag får stoppa mig själv emellanåt för jag hör hur illa det låter när jag bräker ur mig en del saker.

• Nyfiken9999

Ikväll skulle det ha blivit middag å film hemma hos mig. Hon kände sig lite krasslig så hon bad om att få stanna hemma så kunde vi ta det imorron. Självklart sa jag. Nu sitter hon med sitta väninnor hemma å dricker vin. Dom ska ut på krogen sen. Skiter i det här nu. Spelar ingen roll hur mycket man anstränger sig. Nu är det slut med mr niceguy. Ska själv ut på krogen. Hämd är väl inget bra men nu får det vara nog. Får dumpa henne å hitta nån som verkligen vågar öppna sig å ägna sig åt kärleken.
    Tack sassyyy för all hjälp men nu får det vara nog med henne. Detta har varit ett bra forum att ventilera i. Får ruska av mig å leva igen.

• sasssyy

men va fan.. hon kunde ju åtminstone varit ärlig och sagt att hon hellre ville ut med tjejerna!?!?!?

Näe ring till henne nu och säg hej och tack för det som var, så kan hon inte anklaga dig för att vara otrogen sen iaf.

• Nyfiken9999

Redan ordnat. Sa att det var total respektlöshet gentemot mig å mina känlor. Skulle själv aldrig bete mig så korkat. Hon tyckte inte att hon hade gjort nåt fel för det är ju så att man inget äger varann tycker hon. Det handlar ju inte om det enligt mig. Om att äga eller inte äga utan det handlar om att man visar respekt för den andre. Har mått för dåligt på grund av detta å nu känns det så skönt att titta framåt. Behöver inte nån som ska behandla mig som skit.

• sasssyy

Du har helt rätt.. det handlar inte om att äga, utan att visa respekt, hon kunde ringt och talat om att "ledsen, men jag vill gärna gå ut med mina vänner ikväll, kan vi ta myskvällen en annan kväll?" istället för att ljuga.
    Riktigt dålig stil.
    Ha nu riktigt roligt ikväll och leta vidare efter rätt kvinna

• aggexa

Jag vill nog inte påstå att det skulle vara något spel från hennes sida men att ha ett icke avslutat förhållande kräver sin energi och kan också bidra till att man får svårt att helhjärtat gå in i något nytt.

Det är sällan lyckat om ny partner måste gå in och reda ut saker med gammal partner. Där tycker jag att du ska hålla dig undan och kräva av din kvinna att hon reder ut det själv. Du får ha tålamod och vänta innan du öser på om du konstaterar kvarglömda spöken i hennes garderob. Klarar hon inte det du önskar så får du fråga hur hon tänkt lösa problemet.

Nyfiken9999 skrev 2009-03-05 16:50:59 följande:
    Träffade en kvinna för ca 4 månader sen. Förhållandet har vart väldigt upp och ner eftersom hon kom ut från en trasslig relation för ett tag sen. Hon har vart otrogen i sin förra relation å har berättat det för mig. Vill inte döma men hon förstår inte att sånt skapar en osäkerhet i mig å ännu värre blir det när hon inte visar sin kärlek, speciellt när vi är ute på stan å nån bekant eller kompis till hennes ex är i närheten. Hon besvarar bara mina ömma sms men sänder aldrig sånna på eget inisiativ. Känner att hon bara upprepar nåt hon tror att jag vill höra. Är det ett spel från hennes sida? Har ställt upp för henne under hennes låga perioder med bråk å trakasserier från hennes ex. Hon dras alltid till det förgångna å det tar energin från att skapa vår egen framtid. Själv orkar jag snart inte längre om hon inte visar (inte bara säger att hon älskar mig alltså) att hon verkligen menar det hon säger. Att hon har starka känslor för mig å vill att det ska vara hon å jag. Det är så att tanken på att hon inte släppt sitt ex dykt upp allt oftare på grund av det. Hjälp mig. Har fått rådet av vänner (många av dom gemensamma eftersom vi kännt varandra sen förut) att gå ifrån henne mer å mer eftersom hon inte vill förstå min ståndpunkt. Att kärlek inte bara är till för den ena i ett förhållande utan att man tillsammans ska ta tillvara på det men då krävs engagemang från både män å kvinnor. Det rådet fick jag också för att hon faktiskt inte verkar ha gett upp sitt ex. Hon skickar fel signaler hela tiden å verkar inte medveten om det. Maktlös å vilse
  • Nyfiken9999

Sassyyy. Precis så kände jag också. Hade hur som helst en bra kväll ute
    Nya tag å fast det är tråkigt så fick jag visat för mig att jag ändå betydde noll. Träffade till och med ett ex ute å nu är hon också singel igen. Lite romans är inte fel ändå.
    Aggexa. Det var det absolut första jag frågade henne eftersom vi kände varandra sen tidigare å hade ingen lust att förstöra vänskapen. Vi har många gemensamma vänner också. Vare sig man har spöken eller inte så är man schysst mot en annan människa.

Svar på tråden Vägra visa känslor?