• frozengirl

Kan coca cola påverka barnet när man ammar

Min kompis har en liten kille på 1,5 månad som skriker och helt otröstlig mesta dels av dygnet.. Hon dricker en del cola och undrar om det kan påverka honom då hon ammar. Hon använder sig även av ersättning och miniform och allt annat som barnmorskan sagt att hon ska göra..

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Kan coca cola påverka barnet när man ammar
  • lia76

hos mej har det inte påverkat något av barnen då jag druckit läsk med koffein i.
    min första jänta hade kolik första 3½ måanderna.
    hade inget att göra med vad jag stoppade i mej

Ida 080901, Stella 060923
  • Längtans Stina

Coca cola påverkar bröstmjölken precis som kaffe gör. Delar av koffeinet går över i mjölken och vidare till det ammande barnet.

Men huruvida det är det som gör att barnet gråter, kan jag inte avgöra.

• Bubblan2

Dt är inte bara koffeinet som kan påverka utan även kolsyran. Du skriver att hon ger barnet minifom ch då antar jag att barnet har problem med gaser. Kolsyra är gasbildande och det går över i bröstmjölken.

Tipsa henne även om semper magdroppar. De kan kombineras med minifom.

• lia76

tala även om att sempers magdroppar kostar dubbelt så mycket än minifom, men fungerar bättre
    ges 5droppar/dag istället för inför varje amning

Ida 080901, Stella 060923
  • jezca

Jag vet en som drack mycket cola när hon ammade, och hennes dotter skrek på nätterna (hade förmodligen ont i magen) och kunde inte sova. Bvs sa åt henne att sluta med det och det gav resultat på en gång.

• tjoohalia

min kille blev påverkad av cocacola och kaffe de första 2månaderna tror jag. men då drack jag rätt mycket. fast skillnaden var nog mest att han var vaken på nätterna när jag druckit cola.
    iofs så fick han sempers magdroppar tills han var 4½månad, kanske berodde på colan, det vet jag inte. men då hade jag dragit ner mkt och drack bara på kvällarna (han började sova hela nätter från 2månader)

• ebbozz

en kompis till mig är/var colaberoende och drack MYCKET cola varje dag. Hon hade en väldigt skrikig tös och blev tipsad att sluta med colan. Det gjorde hon och tösen blev mycket lugnare.

Svar på tråden Kan coca cola påverka barnet när man ammar