• Anonym (miss J)

Byta efternamn?

Jag skulle vilja byta efternamn. Jag vet att jag vänder mig till Skatteverket, men ringer jag dem och dom skickar en blankett? Eller hur funkar det? Jag är över 18 (är 24 i år) då måste väl inte mina föräldrar ha medgivande eller skriva på eller dylikt?

Jag ska byta från min pappas, till min mammas. Hur lång tid dröjer det innan mitt nya efternamn börjar gälla? Och hur funkar det med pass och körkort, får man göra om dem så att det står rätt efternamn?

• Svar på tråden Byta efternamn?
  • ompa

Ring skatteverket så skickar dom hem en blankett till dig. Du har rätt att byta efternamn eftersom du är myndig. Det är ingenting sina föräldrar kan hindra eller måste godkänna. Det tar inte så väldigt lång tid till ditt nya efternamn börjar att gälla. Handläggningstiderna kan nog variera lite. Du måste sedan skaffa nya id-handlingar, nya kontokort och namnändra hos div företag som du har kontakt med på samma sätt som när du flyttar.
    Lycka till

• Anonym (miss J)

Vart hör jag av mig om nya id-handlingar? polisen?

tack för länken och svaren!

• Anonym (miss J)

ompa #4: såå..jag behöver inte gå dit själv och säga att jag bytt efternamn? det får dom meddelande om? hur är det med banken? (bakkortet)... det kostar att få ändrat nutt körkort va?

• Almare

Jo, du måste själv ansöka om nytt pass, ID-handlingar och körkort, det är inget som kommer hem per automatik. När namnbytet är klart med skatteverket får du ett intyg av dem på papper där det står att ditt gamla namn nu är bytt mot det nya. Det får du ha med dig i plånboken tills att du fått de nya ID-handlingarna, om du ska hämta ut saker på posten eller dyl som är utställt i ditt nya namn.

Bankkort, bonuskort, butikskort, och allt annat som ditt gamla namn står måste du också söka nya genom att själv kontakta respektive utgivare. Allt från myndigheter och banker kostar att byta ut.

• Anonym (miss J)

Ok, tack för all info!

Svar på tråden Byta efternamn?