• Anonym

Jag är störd.Smittar torkat blod (hiv tex)

Min största fobi är hiv.Jag lånade en bok på biblioteket i dag.Det är inte alls säkert att det är blod,men de är något som sitter på första uppslaget som skulle kunna vara torkat blod.Kan det smitta om jag råkat nudda i några sek? Jag blir galen vilken fobi jag har!!!

• Svar på tråden Jag är störd.Smittar torkat blod (hiv tex)
  • Neko

Hade du ett sår på det som nuddade i blodet? Hade du inte det så kan du inte bli smittad oavsett om det hade varit färskt HIVsmittat blod.

• Anonym

Nä inget sår jag bara råkade ta på det och fick panik....

• Neko

Okej men du kan inte ha blivit smittad av HIV från det så du behöver inte vara orolig =)

• Anonym

Kan du lugna mig? Kan inte torkat blod smitta?

• Anonym

jo visst fan kan det det, det kört, bäst du åker till sjukan direkt och undersöker dig *sarkasm* suck

• Anonym (slappa)

Tycker du ska läsa på lite grann om hur hiv smittar det är faktiskt väldigt svårt att bli smittad. Ifall du inte känner ngn som har det. Å då är det fortfarande svårt. Läs å sen så kan du kanske slappna av lite mera...

• KRSn

Hiv kan smitta om du med öppna sår tar på blodet, vare sig det är färskt eller torkat. Eller om du får för dig att slicka på det.

Men om du råkar ta på nått som ser ut som torkat blod med dina fela fingertoppar behöver du inte vara orolig.

Och om det nu var blod, behöver det inte betyda att det var hiv smittat blod.
    Så du kan sluta oroa dig. :)

• modi 86

jag hade sex med än kvinna för ca 1,5 år sedan utan kondom. men för ca en månad sedan fick jag njures anfall och det gjorde så ont i magen, jag gick direkt till min läkarfamilj och fick lämna både blod och urin. De sa att jag hade lite blod i urin och att blodplättar var låga. sen fick jag gå till akuten och lämnade samma prov, aså blod och urin och det visades normalt. sen fick jag lämna blod prov igen hos min familj läkare och sa samma sak att jag hade låg blodplättar, men för säkerhetsskull skickade de remissen till sjukhuset för att undersöka den i kem laben. jag fick kallelse för att lämna blod igen, men den här gången ska de till och med kolla om jag har hebatit eller hiv. Jag är verkligen så oroligt och kan inte ens koncentrera för mina studier, har nästan blivit deprimerad. Har njursten med hiv och hepatit att göra eller ska de undersöka för säkerhetsskull? Jag har inte fått symtom för de här sjukdomarna aså hiv och hepatit men är ändå så oroligt.

h
  • Novalie88

Det krävs minst en matsked blod som du typ doppar i ett öppet sår för o få HIV. Eller två badkar saliv.
    Så låter inte direkt troligt.
    HIV har ej så hög smittsamhet men det är ju lurigt på andra sätt. Största risken att få HIV är väl om du har regelbundet sex me en som är smittad o då oskyddat, störst risk då vid analsex eftersom man nästan alltid spricker mer lr mindre i ändtarmen även om du inte märker det. Eller om du skulle råka få smittat blod genom blodtransfusion.

Var också extremt hypokondriskt ang HIV förut. Men har lugnat mej nu pluggar till sjuksköterska så känner mej ej rädd längre.

• Novalie88
    modi 86 skrev 2012-02-18 19:20:07 följande:
    jag hade sex med än kvinna för ca 1,5 år sedan utan kondom. men för ca en månad sedan fick jag njures anfall och det gjorde så ont i magen, jag gick direkt till min läkarfamilj och fick lämna både blod och urin. De sa att jag hade lite blod i urin och att blodplättar var låga. sen fick jag gå till akuten och lämnade samma prov, aså blod och urin och det visades normalt. sen fick jag lämna blod prov igen hos min familj läkare och sa samma sak att jag hade låg blodplättar, men för säkerhetsskull skickade de remissen till sjukhuset för att undersöka den i kem laben. jag fick kallelse för att lämna blod igen, men den här gången ska de till och med kolla om jag har hebatit eller hiv. Jag är verkligen så oroligt och kan inte ens koncentrera för mina studier, har nästan blivit deprimerad. Har njursten med hiv och hepatit att göra eller ska de undersöka för säkerhetsskull? Jag har inte fått symtom för de här sjukdomarna aså hiv och hepatit men är ändå så oroligt.
    De vill säkert bara att du testar dej för det för säkerhet skull. Blodburna smittor är ju Hepatit B, C och HIV. De vill nog helt enkelt bara utesluta dessa helt normalt att de gör så men förstår ju att du är orolig.
  • modi 86
    Novalie88 skrev 2012-02-18 19:27:11 följande:
    De vill säkert bara att du testar dej för det för säkerhet skull. Blodburna smittor är ju Hepatit B, C och HIV. De vill nog helt enkelt bara utesluta dessa helt normalt att de gör så men förstår ju att du är orolig.
    aha ok, Jag tänker också så men är ändå oroligt, trots att jag känner mig ganska pigg. men har låg blodplättar med hiv eller hepatit att göra elr?
  • Novalie88

HIV tar ju kol på immunförsvaret. Blodplättar e ju dem som ser till att blodet levrar sig eller ja koagulerar. Tror ej att de har nåt me de o göra. Men e ju inte hundraprocentigt plåläst på de men. Du behöver nog inte vara orolig.

• modi 86
    Novalie88 skrev 2012-02-18 20:45:30 följande:
    HIV tar ju kol på immunförsvaret. Blodplättar e ju dem som ser till att blodet levrar sig eller ja koagulerar. Tror ej att de har nåt me de o göra. Men e ju inte hundraprocentigt plåläst på de men. Du behöver nog inte vara orolig.
    aha ok.. a jag vet att HIV tar kol på immunförsvaret.. o det var ju ca 1,5 år sedan jag hade oskyddad sex och sen den dagen har jag inte haft sex utan skydd.. och jag har inte blivit sjuk efter den dagen tills jag fick njures anfall för ca 1,5 månad och jag tror inte att njursten har med hiv att göra.. men tack för informationen.. nu känns det lite bättre..
Svar på tråden Jag är störd.Smittar torkat blod (hiv tex)