• scrapparlotta

Era godaste kycklingrecept...

Vi älskar kyckling här hemma, men vi börjar tröttna på våra recept här...vi vill hitta på nåt annat.....Därför vill jag ha era godaste (och enkla) kycklingrecept. Gärna på kycklingfile....

• Svar på tråden Era godaste kycklingrecept...
  • Sigrid

KYCKLINGSTRIMLOR I KRYDDIG SÅS
    4 personer

4 kycklingfiléer
    2 gula lökar
    2,5 dl matlagningsgrädde
    0,5 dl buljong (vatten + tärning eller fond och vatten)
    1 tsk sambal oelek
    2 msk mango chutney
    1 msk soja

Strimla kycklingfiléerna. Skala och skiva löken. Fräs kyckling och lök i en stor stekpanna. Häll över grädden. Tillsätt sambal oelek, mango chuttney och soja. Låt puttra ca 5 minuter.

Servera med ris eller klyftpotatis och en sallad.

Jättegott och enkelt.

• Kryddburken

Här kommer några bidrag från mig, alla recept med bilder :

Hawaiikyckling med mango chutney, annanas & ingefära :
    kryddburken.wordpress.com/2009/02/05/hawaiikyckling/

Asiatisk kycklinggryta :
    kryddburken.wordpress.com/2008/12/11/asiatisk-kycklinggryta-med-sting/

Krämig pastasås med kyckling & soltorkade tomater :
    kryddburken.wordpress.com/2008/11/04/kramig-pastasas-med-kyckling-soltorkade-tomater/

Kyckling saltimbocca med örter :
    kryddburken.wordpress.com/2008/05/20/kyckling-saltimbocca-med-orter/

Paprikakyckling med honung & balsamico :
    kryddburken.wordpress.com/2008/01/24/paprikakyckling-med-honungs-balsamicosas/

• Ashleigh

Bryn kyckling och lägg i en smord form, häll över krossad ananas och massa riven ost. Sedan häller du på grädde och låter puttra i ugnen ca 20 min. Kryddar gör du förstås också, efter eget smak och tycke.

• Plupps mamma

Stek kycklingfilé i små bitar. Krydda med citronpeppar och lite salt. Gör tzatsiki (hemgjord är ju godast{#lang_emotions_tongue_out}) Värm mjuka tortilliabröd. Lägg kyckling, valfria grönsaker och tzatsiki i brödet och vik ihop så du kan hålla den i handen. Mumsa! Superenkelt och supergott!

Hominis mens discendo aliutur
  • Foodlover

Denna är fruktansvärt god och enkel att göra.

4 kycklingfilléer
    2 tsk smör
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1/2 msk vetemjöl
    2.5 dl Kelda lagalätt
    1 msk balsamvinäger
    1 msk kycklingfond
    2 vitlöksklyftor
    3 tomater
    2 msk basilikablad

Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Vispa ut mjölet i lite vatten. Vispa i gräddmjölk, balsamvinäger och kycklingfond. Häll i pannan. Låt sjuda ca 10 min. Skala och skiva vitlöken, skär tomaterna i bitar. Fräs i smör i en stekpanna och lägg över till kycklingen. Strö över basilikan och servera med potatisklyftor. Går utmärkt att servera både till ris och pasta också.

Svar på tråden Era godaste kycklingrecept...