• Maggan81

Att teckna barnförsäkring

Skulle vilja få lite klarhet i det här med barnförsäkringar. Läste lite i en annan tråd www.familjeliv.se/Forum-2-11/m42053431.html och har jag förstått det rätt? Om man tecknat en gravförsäkring så räcker den tills barnet e 6 månader (iaf i trygghansas väntabarn) MEN det lät som nån varnade för att om barnet under det här halvåret visar minsta tecken på ohälsa så blir man sen nekad att teckna en barnförsäkring. Nån annan som fått den uppfattningen?

Isf är det bäst att teckna en riktig barnförsäkring direkt när bebisen e född? Och går det att göra innan bebisen har fått ett personnummer? Trygghansa vill iaf ha personnummer men jag har för mig att jag läse att man kan skaffa försäkring innan också. Hur gör man då?

• Svar på tråden Att teckna barnförsäkring
  • 3xm

Jag har valt länsförsäkringars gravid plus för 650 kr som gäller tills barnet är 6 månader.
    Men så fort barnet är fött så ska vi ta en barnförsäkring istället. Då drar dom av 650 kr på barnförsäkringen för att man har gravid plus innan. Och man behöver inte ha ett personnr på barnet. Bara den kommer ut så kan man teckna direkt.

Ett tips är att ringa runt och kolla om flera bolag har samma system för det är inget direkt dom gör reklam för. För dom vill ju helst att man ska teckna runt 6 månaders ålder ifall några sjukdomar har dykt upp.

Jag har redan beställt papper hem så jag funderar starkt på att ta med dem till bb....

• CamLund

Men måste man ha bestämt namnet på bebisen innan man kan teckna barnförsäkringen? Eller kan man göra det i alla fall?

• 3xm

Det tror jag inte spelar någon roll. Känns som ett personnr är viktigare än ett namn i dom här sammanhangen och personnr behövs ju inte.

• Flickan och kråkan
    CamLund skrev 2009-03-05 21:25:59 följande:
    Men måste man ha bestämt namnet på bebisen innan man kan teckna barnförsäkringen? Eller kan man göra det i alla fall?
    Nej, det hade inte vi gjort - bestämt namn alltså. Fyllde bara i att det var en pojke och så födelsedatum. Skickade in direkt efter födelsen. Gör det!
  • Midsommarafton 77

Vi har valt TryggHansa gravidförsäkring och barnförsäkring som kostar 1050 kr. Tyckte den hade bästa villkor.

v.28... BF 29 maj 2009... 1:a barnet
Svar på tråden Att teckna barnförsäkring