Gammelfarfar/gammelmorfar, gammelfarmor/gammelmormor?
Kan någon hjälpa mig reda ut detta? Vad är min farfar till min son? Min pappa är ju morfar är han då gammelmorfar eller är han gammelfarfar eftersom han är min farfar.
Kan någon hjälpa mig reda ut detta? Vad är min farfar till min son? Min pappa är ju morfar är han då gammelmorfar eller är han gammelfarfar eftersom han är min farfar.
Hmm, lurigt. Jag har inte svaret men jag skulle nog vilja påstå att BÅDE din farfar och din sons pappas farfar ska kallas gammelfarfar. På engelska t ex har man ju bara ett ord för morbror/farbror = uncle.
Ja, så är det nog. Det är klurigt det här...
Tänk som vi har de då. Min gammelmormor är i livet. Alltså blir hon Adrians gammel gammel mormor då eller??
Håller med LabLover! Har haft långa diskussioner med sambon om detta efs hans mormor kallar sig för "gammelfarmor" till hans barn. Hur går DET ihop?!
*dagens i-landsproblem:*
visst blir det gammel gammel mormor... så säger vi... men jag brukar skämta å säga - den älsta mormor´n som finns
å vår son har 2 gammelfarmor min farmor å pappans farmor - hur säger man annars???
Vi säger så att min farmor och sambons farmor blir Neas gammelfarmor osv. Även om min farmor egentligen blir morfarsmor, men det blir så tjorvigt att säga