• Smaragd

Från Viking-terminalen till Djurgården

Planerar ta en kryssning över till Sverige från Helsingfors i maj med man och barn (1 och 3 år).
    Under den dag vi är framme i Sthlm vill vi i alla fall hinna till Junibacken och Skansen.
    Men hur tar vi oss från Vikinglines terminal på Södermalm lättast o snabbast till Djurgården? Är det kanske färja som gäller då?
    Eller är det ändå smidigare att komma med Siljaline och ta t-banan från Gärdet in till city?
    Har kollat att Vkingline har lite billigare priser än Siljaline, i alla fall då man är clubmedlem.

Tips tages tacksamt emot!

• Svar på tråden Från Viking-terminalen till Djurgården
  • hotten

det går färja från slussen direkt till djurgården, så det borde väll gå smidigast med vikingline..

Nån sthlm; mare kan väll slänga fram hur länge det kan ta att gå från vikingline till slussen? skall nämligen själv oxå åka med cindirella å skall till grönan några timmar innan vi flyger hem sen på kvällen..

• DesiréeochThéosmamma

Det tar inte alls så lång tid att gå till Djurgårdsfärjan från Vikinglines färjor. Kan gissa ca 20min +- beroende hur snabbt eller sakta man går

• Smaragd

Ok, men då låter ju det toppen!
    Är bara lite orolig att det ska vara mycket festande ungdomar på Vikingline, Silja är väl lite lugnare, men dyrare då. Ok, är ju i och för sig inte rädd för ungdomar, men då man har små barn med så vill man ju ha det så lugnt som möjligt!
    Men om man åker iväg t.ex. en söndag kväll från Hfors o tillbaka måndagkväll så borde det väl inte vara så fasligt med party-party?!

• CosmicCat
    Svar på #3
    Helsingforskryssningarna brukar vara lugnare än Mariehamnskryssningarna som är mer renodlade partybåtar. Dock är det fler ryssar på Helsingforsbåtarna och de brukar göra sitt bästa för att bekräfta de fördomar man har om ryssar.

Dock så sover man ju största delen av båtresan så det brukar inte vara något större problem.
  • Smaragd

Mamma C: Jo tanken är ju att sova på natten! Sen vill man ju inte ha en hytt nära diskoteket heller...

• Panna82

Ta bussen till Slussen (om ni inte orkar gå hela vägen) från Londonviadukten som ligger mitt emot hamnen där VIking lägger till. Från Slussen går färjan över till Djurgården.

• hotten

jobbigt med buss, hatar sånt, men taxi till djurgården kostar väll en del? men om man tar taxi till slussen är det för nära så att taxi chaffören säger att vi kan gå itsället ? vill ju liksom intevara helt blåst heller..
    som förra sommaren i göteborg så skulle jag ta taxi från centralen till hotellet som jag förvisso viste låg rätt nära men hade inte ens kollat upp det mer, å då körde taxi chaffisen ut oss från taxin å förklarade vägen till hotellet att det tog bara 6-7 min att gå dit

• Smaragd

Fick just veta att det ska gå en buss från Siljas terminal direkt till Junibacken. Nån som vet mer om detta?

• Smaragd

tydligen gäller det både Viking och silja:
    www.barnistan.se:
    Buss 76 från Silja Line och Tallink-termainalerna eller Viking Line-terminalen Hållplats: Junibacken/NordiskaMuseet/Vasamuseet Färja går från Slussen året runt och från Nybrokajen sommartid. Vissa helger går spårvagn från Norrmalmstorg

Svar på tråden Från Viking-terminalen till Djurgården