• Winglur

Ni som slutat med amningsnapp?!

Jag tänkte försöka sluta med amningsnappen nu.
    Har använt den sen dottern var ca 1 vecka gammal. Hon är nu 6 veckor.

Jag undrar lite hur lång tid det tog för er som haft amningsnapp och slutat med den?
    Hur gjorde ni? Blev det mkt "bråk"? Har ni kanske några tips?

Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Ni som slutat med amningsnapp?!
  • poodlemama

För min del gick det bra att ta bort den när min son var riktigt hungrig, det var precis som om han glömde att den inte var där då...
    Lite krångel var det ju de första gångerna, men det gick bra för mej iaf.
    Lycka till.

• TheFamily

Det tog typ en vecka att sluta. Började amma med amningsnappen först och tog bort den efter halva och då förtsatte hon bara att äta. Sen började jag att amma helt utan amningsnapp ETT mål per dag..blev lite krångel men såg till att jag satt bra att det var lugnt osv. Var lite öm de första dagarna jag hade slutat helt, men sen gick det bra (smörjde inte ens med nåt)...Ammade med amningsnapp i 7 veckor...lillan är nu 14 veckor och amningsnapp är ett minne blott....
    Lycka till!

• Emmis 2008
    Svar på #1
    Det blev en del bråk. Tog väl ungefär en vecka att sluta med den helt. Om det blev för mycket bråk eller att jag kände att det började göra ont så satte jag dit den igen. Efter det har jag aldrig haft ont igen och amningstiden förkortades rejält.
  • Winglur

Tack så mkt för era svar!

Jag är lite små nervös, jag blir så ledsen när hon blir frustrerad.
    Eller, jag blev det i början, när det inte funkade med amningen.
    Men jag ska tamejfan fixa det här. :)

• TinaLi

Det tog ca 3 veckor innan min lilla kunde ta bröstet utan amningsnappen.
    Det blev en del bråk när vi skulle "avvänja". Men är glad att jag tog fighterna.
    Ofta blev hon jättearg när jag bara erbjud bröstet, så hon fick prova en stund, o så satte ag ditt amn.nappen, så åt hon en stund, så tog jag bort den o hon började bråka igen. Höll på så varje dag i stort sett. Men inte vid varje mål. Vissa fick hon äta med den. Och tillslut bara tog hon bröstet utan! Tror tom. det var på natten faktiskt, när amn.nappen ramlat bort och jag liggammade.
    Men det går om man är lite envis! STORT lycka till! Det är enormt skönt att vara utan. Men lyckas du inte så kan jag trösta dej med att man faktiskt vänjer sig vid att ha amn.nappen också. Lite mer krångel och pyssel, men det blir en vana!
    (Min lilla hade amn.nappen tills hon var ca 3 månader)

(¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯) www.tinali.blogg.se/gravid (¯`°?.¸ ♥ღ ¸.?°`¯)
  • TheFamily

Klart du fixar det!!!....Lägg ingen press på dig bara...låt det få ta tid..då helt plötsligt går det...Kram

• Louise1984

Vi håller också på att försöka sluta. Min dotter är också 6v.
    I början när jag försökte utan amningsnappen så fick hon inget grepp om bröstet alls, men det får hon nu. Men hon vill bara suga på själva vårtan, jättesvårt att få in mer än så i hennes lilla mun. Försöker få henne att ta ett nytt tag, men om hon inte lyckas efter några försök blir hon så frustrerad så då låter jag henne äta som hon vill. Vilket gör att jag får ont, men hon måste ju få mat!
    Använder fortfarande amningsnappen ibland, för att avlasta min bröst, trots att hon inte egentligen behöver den.
    Ibland får hon ett bra grepp utan nappen -lycka! Men det är ganska kämpigt för oss. Hoppas det går lättare för er.

Svar på tråden Ni som slutat med amningsnapp?!