• moa82

Kort tungband

Hej!
    Sonen som är 20 månader ska snart klippa sitt tungband då det är för kort. Vill höra med er som har varit i samma sits som mig hur det gick till och hur det gick efteråt. Hur gamla var era barn när ingreppet gjordes? Hur snabbt läkte det?
    Är tacksam all information.
    Kram; Moa

• Svar på tråden Kort tungband
  • Koloratur

Hej du
    Vi klippte vår sons tungband när han var ett år och 10 månader. Vet inte om du fått någon info om hur det kommer gå till men vår son blev sövd, sedan klippte de tungbandet och med uppvak och själva operationen tog allt kanske en halvtimme.
    Han hade ett stygn under tungan som kliade litegrann, men efter tre dagar var det inte lika vasst längre och efter ungfär två veckor var såret helt borta. Han hade inte ont dagarna efter, var precis som vanligt.
    Vi hade anat att han hade kort tungband redan på BB, då han inte ville amma, men det var ingen som tog det på allvar. Senare ville han inte prata och då tog vi itu med det på allvar. Idag är det drygt ett halvår sedan operationen och han snackar och snackar.... ;)

• frulan

Får jag flika in och fråga hur man upptäcker att de har kort tungband?
    Tycker att vår son har så kort tunga om man jämför med hans kompisar
    Men det kanske inte märks så?
    Han hade oxå svårt att amma, utöver det faktum att han bara somnade vid mig...
    Men han hade väldigt svårt att få ett bra tag.

• Hella Pella

Min son är 6 månader och har också kort tungband. Läkaren på 3 månaderskontrollen tyckte att vi skulle vänta och se hur det påverkar ev talet innan vi klipper det. Han kan amma och få tag utan problem men jag vill ju att han ska kunna slicka sig om munnen osv.

Frulan: Tungan är liksom inte riktigt rund på tungspetsen utan mer hjärtformad fram. Man kan ju ha olika kort tungband, en del kan inte räcka ut tungan alls medan det går för andra som har kort tungband.

• Hella Pella

Koloratur: Varför väntar man med att klippa tungbandet och inte när de är nyfödda? Skulle vilja åtgärda min sons tungband nu vid 6 månader men det verkar som om läkaren vill vänta. Det kan väl knappast bli värre?

• frulan

Hella Pella
    Tack!
    Ja, alltså jag har reagerat på att hans tunga ser lite "delad ut" på mitten.
    När han sträcker ut den (inte så långt) så är den rätt bred och "delad".
    Hmm, får kolla på BVC nästa gång...

• mHalmstadsmamma

vi klippte tungbandet på vår son när han var 7 mån, han var vaken under klippet de bara bedövade med salva. Han blödde inget efter och vi märkte inte av att han ens gjort ingreppet

• nassu

På vår son klippte de det när han var 3 dar. "Bedövades" med sockervatten och det gick över på en sekund. Inga sår eller dyl. och en nöjd pojke. Som DOCK hade svårt att få tag om bröstvårtan och amma. Men nu borde det inte påverka talet.

Åt oss sa de att om man inte gör det när de är nyfödda måste man vänta till de är 5år, och söva då. Och då är det betydligt jobbigare. Läkaren sa oxå att de är av olika åsikt på sjukhuset mellan läkarna huruvida man ska klippa det eller ej. Han tyckte man skulle, medan en annan läkare tyckte man ska vänta och se om det blir några talproblem.
    Är själv jätte nöjd att vi gjorde det på BB.. varför INTE liksom ?

• Auris

På barn som behöver sövas klipps korta tungband bara om de ger besvär. Eftersom man måste söva är det bättre ju äldre barnet blir innan det görs.

Å andra sidan är det ett väldigt enkelt ingrepp - ett litet klipp som tar några sekunder. Ibland behövs ett stygn också men ofta inte. Det som tar tid är sövningen. På större barn och vuxna görs det i lokalbedövning.

• Auris
    mHalmstadsmamma skrev 2009-03-06 11:28:46 följande:
    vi klippte tungbandet på vår son när han var 7 mån, han var vaken under klippet de bara bedövade med salva. Han blödde inget efter och vi märkte inte av att han ens gjort ingreppet
    Vad smidigt. Jag har fått en känska av att de oftast söver barn i den åldern men går det att göra i lokalbedövning utan att det blir obehagligt för barnet är det ju mycket bättre.
  • Koloratur
    Svar på #4
    Ja, dumt! Det sa vi till vår bvcsköterska men hon sa att "nja, kanske ska vänta lite...." Precis som du skriver så kan det ju inte bli värre. Nej, finns inga nackdelar med att klippa tidigt...
  • Koloratur
    Svar på #2
    Vet inte hur det är för andra men för oss var det så att han liksom inte kunde få tag när han skulle amma, hans tunga kunde inte sluta sig vid underläppen.
  • Koloratur
    Svar på #7
    Konstigt, har jag aldrig hört att man skulle behöva vänta?? :O Det är ju hemskt, särskilt för de barn som har problem med att tala. Känner en som inte fick klippa förrän hon var 13 (var visserligen på 80-talet) och hon kände sig väldigt utanför i skolan eftersom hon läspade och stammade.
  • MariaWalton

Jag jobbar på öron-näsa-hals och har "vårdat" många barn som fått sitt tungband klippt. På vår klinik (KS) sövs små barn som skall genomgå detta. Jag har hittills ej sett några barn som fått problem efter ingreppet. Ingreppet tar ett par minuter. Ibland behövs stygn, ibland inte. Oftast ingen smärta efter ingreppet. Regelbunden tung-gymnastik efteråt är bra, info om detta bör du få av avdelningen. Lycka till! =)

• moa82
    Svar på #13
    Om man måste sätta stygn är det då sånna som tas upp av kroppen eller måste de tas bort när såret har läkt?

Tack till er andra som skrivit i tråden, det är skönt att veta att det finns fler som har gjort det och det har varit så pass smärtfritt. Men även om det är ett så litet ingrepp så är man ju ändå nervös för att han ska sövas och eventuella komplikationer kring narkosen...

Tack och kram!
  • Koloratur
    Svar på #14
    För oss var det självläkande stygn och jag har aldrig hört talas om att man använder fasta stygn. Hoppas att allt går bra med er lilla plutt nu :)
  • Snart sommar

Sonen hade svårt att få rätt tag, orkade inte äta sig riktigt mätt och var pga det allmänt gnällig det första halvåret av hans liv. Tungbandet klipptes när han var 6 månader och det var enorm skillnad efteråt. Han tog flaskan utan problem, åt sig mätt (om han var lite svår att få ur vanan att småäta) och blev mycket nöjdare.

Vår bvc-sköterska noterade att hans tunga blev som ett hjärta, mitten drogs in när han försökte sträcka ut tungan. Han fick dock inte tungan över tänderna.

Fick en remiss och det gjordes på ett kick, med bedövninssalva och ett litet klipp. Han fick inte äta eller ha napp den närmaste timmen efteråt för att blödningen skulle lägga sig, men sen var det inget mer att tänka på.

Han är idag 20 månader. Pratar mycket mer än han storasyster i samma ålder. Har större ordförråd och mer språk, men är otydlig i uttalet. Det tror jag dock inte har med tungbandet att göra, men vi ska avvakta ett tag till och se om uttalet blir bättre. Annars kanske det behöver klippas lite till. Men han är ju inte så gammal än så att vänta sig perfekt uttal nu är ju lite överdrivet.

• Serendipity

Vi bor i ett landsting där man har som policy att VÄNTA. Sonen föddes med mycket kort tungband, kunde inte amma och var sen med talet. Kan inte slicka sig runt munnen eller "vältra runt" maten med tungan i munnen när han tuggar. Nu pratar han bra men använder munnen fel då han uttalar bokstäver på grund av att hans tunga är kluven fram. (Hjärtformad som ni säger). Bedömd hos logoped att han har väldiga problem på grund av tungan.

Inget av detta har räckt för att läkarna ska vilja klippa det, något jag försökte få dem att göra vid en veckas ålder, sedan 4 mån ålder, sedan 6 mån ålder och även 22 mån ålder (olika läkare). Sonen fyller nu 3 och KANSKE ska vi nu få klippa den--- under narkos.

Jag är skitsur, ett enkelt klipp som nu blir en "större operation"

Med nästa barn kommer jag vägra lämna BB innan de klippt om det skulle visa sig vara samma sak där.

• Serendipity
    MariaWalton skrev 2009-03-06 21:23:13 följande:
    Jag jobbar på öron-näsa-hals och har "vårdat" många barn som fått sitt tungband klippt. På vår klinik (KS) sövs små barn som skall genomgå detta. Jag har hittills ej sett några barn som fått problem efter ingreppet. Ingreppet tar ett par minuter. Ibland behövs stygn, ibland inte. Oftast ingen smärta efter ingreppet. Regelbunden tung-gymnastik efteråt är bra, info om detta bör du få av avdelningen. Lycka till! =)
    Hur går sövningen till?? Steg för steg typ.
  • valmet

Min son hade "grovt" tungband när han föddes, när han stack ut tungan det lilla som gick så blev den "hjärtformad". Korta tungband ligger i släkten då både jag och mina syskon har klippt våra, så jag var ihärdig och tjatade. Tog upp det med alla olika doktorer vi träffade och fick till svar att de inte klipper tungbanden förrens barnet blivit 1 1/2. När han var 16 månader fick vi tid, det blev en mindre operation med narkos, men tog nog allt som allt 1/2 timme från sövning tills han vaknade. Han behövde inte något stygn blödde nästan ingenting. Det läkte fort. Efteråt var han som vanligt, men väldigt sen med talet.

Svar på tråden Kort tungband