• Småkottarna

Svarta fläckar på nos, mun, ögon och trampdynor på min röda katt?

Jag har en röd katt på 7 år som redan vid ett par års ålder började få små svarta prickar på nosen. Vi kallade dom fräknar. Dessa ökade sedan och blev fler och större, nu är hans nos mer svart än rosa, den ser svart ut med små rosa fläckar nu. Och prickarna har spridit sig till resten av de "rosa partierna" så nu har han dessa svarta fläckar även på läpparna och på de rosa partierna i ögonen, precis där ögonhålorna börjar. Tittade under trampdynorna idag och såg att det även börjar komma där också, dock väldigt lite ännu men så börjar de ju alltid.

Jag börjar fundera eftersom ingen verkar ha varit med om detta innan, om det kanske är något farligt, något fel? Eller har helt enkelt rödhåriga katter samma "problem" med fräknar som rödhåriga människor?

• Svar på tråden Svarta fläckar på nos, mun, ögon och trampdynor på min röda katt?
  • Barbabok

Skulle tro att det är åldersrelaterat/pigmentfläckar, min svarta har fått fler vita strån, ett extra långt vitt morrhår dessutom, han ser nästan lite klok ut

Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Barbabok
    wero73 skrev 2009-03-05 23:27:36 följande:
    Skulle tro att det är åldersrelaterat/pigmentfläckar, min svarta har fått fler vita strån, ett extra långt vitt morrhår dessutom, han ser nästan lite klok ut
    Min är alltså 5½ nu, inte jättegammal på nåt vis
  • Småkottarna

wero73: Tror du det? Hans pappa är 9 år nu och han har inga tendenser till grå hårstrån eller några fläckar ännu, och han är svart... Fast det kanske är individuellt... men den röda katten ser helmysko ut, han är inte fin sån..

• Småkottarna

Detta började ju som sagt redan när han var nått år gammal.. Tänkte på det du sa om åldersrelaterat.

• Barbabok
    Småkottarna skrev 2009-03-05 23:40:19 följande:
    Detta började ju som sagt redan när han var nått år gammal.. Tänkte på det du sa om åldersrelaterat.
    Nja men ta det inte som nån vetenskap, bara det att vi ändras ju så varför inte katterna? Tror inte det är nån sjukdom iallafall, har aldrig hört om nån som ändrar färg på katter, och jag har relativt stor koll på just katter (kattokig)
  • Pernilla75

Det är pigmentfläckar vilket är väldigt vanligt att röda/cremefärgade katter får när de blir äldre. Inget att oroa sig för mao.

• Mumfy  1

Våran katt har också "svarta fläckar " , vi tog över honom när han var 3 år & jag trodde han alltid haft dem
    han blir 10 år i sommar ,men jag har inte märkt några fler "fläckar

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Mumfy  1

Småkottarna : Jag försökte kikain hos dig för att se om du hade nmågon bild på kisse
    men jag kom inte in
    Hade varit kul att se din röda kisse

• Lorelei

Jag har 2 röda norrmän och den ena har massor av svarta fläckar, den andra har några stycken. Det är nog rätt vanligt och som sagt, skulle tippa på pigmentfläckar.

• Småkottarna

Skönt att det verkar vara ganska vanligt ändå!

Mumfy: Ska lägga in en bild på pricken!

• oktoberbebis09

Mamma är uppfödare utav burma katter bla. En röd hane hon har som nu är ca 9år har det du beskriver likaså på nos, läppar bl.a. Det är vanligt på röda/creme färgade katter. Inget att oroa sig över. Han har dessutom haft dem ett tag, tror han fick på läpparna först vid 3 års ålder.

• Småkottarna

Så här ser han ut, han ser inte riktigt klok ut.

svante.jpg

• oktoberbebis09

Ja, precis så där ser mammas hane ut oxå. Inget att oroa sig över alls! Pigment fläckar. Dyker upp runt ögon, på nos och på läpparna bl.a.
    Men har ni aldrig varit hos veterinären under alla dessa år han har utvecklat fläckarna? Har inte vet. sagt ngt?

• Småkottarna
    Svar på #13
    Vad skönt då!
    Nej, vi har bara varit hos veterinärn och kastrerat honom samt en gång för mask och då har veterinären inte sagt något om det och jag har aldrig frågat eftersom jag först nu började fundera på om det var normalt.
  • Mumfy  1

Inte så mycket på nosen ,men väl på underläppen

Min

• Småkottarna
    Svar på #15
    Nej men titta!! O så söt!! Min kan inte vara med på bild utan att se arg och farlig ut.
  • Mumfy  1
    Småkottarna skrev 2009-03-07 11:52:21 följande:
    Nej men titta!! O så söt!! Min kan inte vara med på bild utan att se arg och farlig ut.
    Det är det sista Y är , om du vill se fler bilder så finns det i mitt galleri i "Våra djur"
Svar på tråden Svarta fläckar på nos, mun, ögon och trampdynor på min röda katt?