• Dotzie

hur länge är en katt dräktig?

Inte för att det är någon "kattastrof"

Men idag när jag skulle köra ungarna till dagis ropade dottern från baksätet...
    -Mamma mamma, vad gör katten med Caisa?????
    Där mitt på grannens uppfart ser jag våran lilla Caisa mitt i akten med en stor norsk skogis:)

JAg stanade bilen gick ut och särade på de tu och körde hem våran katt...

Nu till frågan... Hur länge är en katt dräktig?
    Brukar de få många ungar första kullen?

Bara så jag vet vad jag har att vänta och när...

// T

• Svar på tråden hur länge är en katt dräktig?
  • Banzai

Dräktighetstiden är normalt 65 dygn men kan variera mellan 61 och 69 dygn.

• Karni

Varför släpper du ut en okastrerad honkatt?

Kullarna varierar ju också. Tänk också på att du inte får lämna honan ensam under sista tiden så det blir till att ta ledigt från eventuellt jobb.
    Se också till att du har allt hemma till en förlossning, även en komplicerad sådan.

• skorpionen80

Kastrera henne så slipper du problem ;) Det går bra även om hon är dräktig.

• Enomia

Våra brukar käsla på rund dag 63.

Det är väldigt olika hur många ungar de får förstås, men om hanen är stor kan det ge stora ungar. Hur stor är flickan i fråga? Jag har haft tur med mina katter och inte varit med om något kejsarsnitt eller liknande, så min erfarenhet säger mig att sånt där brukar gå bra.

Lycka till!

• Dotzie

Oj vilket känsligt ämnde det här verkade vara för en del.....
    ni tror säkert att jag är världens medst oansvariga människa!!!!!:)
    Låt så vara....
    Stort tack till er som faktiskt bara svarade på min fråga!

• andeta

Ny i tråden...

Min lilla katt hona har varit dräktig i flera omgånger den här vintern, det är riktigt drygt att lyssna på det dära parningsropet..

• skorpionen80
    andeta skrev 2009-03-12 00:22:38 följande:
    Ny i tråden... Min lilla katt hona har varit dräktig i flera omgånger den här vintern, det är riktigt drygt att lyssna på det dära parningsropet..
    Har hon varit dräktig i omgångar under vintern? Vad har hänt med ungarna? Det är INTE bra för en hona at ha kullar ofta, tror man brukar säga 3 kullar på två år är max...
  • andeta
    Svar på #7
    Hon är knappt ett år så vi har inte vågat släppa ut henne utifall det skulle bli några ungar. Hon har aldrig haft en kull förut. Det kommer och går lixom. Och håller i sig i en vecka sen blir hon "lugn" igen och poff för någon dag sedan kom det tillbaka. Ska ringa veterinären och beställa p-piller åt na
  • skorpionen80
    andeta skrev 2009-03-13 22:42:55 följande:
    Hon är knappt ett år så vi har inte vågat släppa ut henne utifall det skulle bli några ungar. Hon har aldrig haft en kull förut. Det kommer och går lixom. Och håller i sig i en vecka sen blir hon "lugn" igen och poff för någon dag sedan kom det tillbaka. Ska ringa veterinären och beställa p-piller åt na
    Kastrera henne istället. Även om hon tar p-piller och en hane lyckas para henne så kan hon bli dräktig, de förhindrar bara att hon löper.

Har ni gjort abort på henne innan? Eller har hon fått missfall?
  • andeta
    Svar på #9
    Hon har inte haft nå ungar alls innan. I med att hon varit mer av en innekatt. Hon hatar verkligen att gå ut. Kan ha altandörren öppen i flera timmar och hon sitter bara och tittar ut sen går hon iväg.

Vi har tyvär inte råd med att sterilisera henne just nu, min sambo är den som jobbar och jag har bara ett extra jobb. P-piller för vara den bästa lösningen just nu. När jag får fast jobb eller mer arbetstid så kommer vi sterilisera henne
  • skorpionen80
    andeta skrev 2009-03-13 23:04:59 följande:
    Hon har inte haft nå ungar alls innan. I med att hon varit mer av en innekatt. Hon hatar verkligen att gå ut. Kan ha altandörren öppen i flera timmar och hon sitter bara och tittar ut sen går hon iväg. Vi har tyvär inte råd med att sterilisera henne just nu, min sambo är den som jobbar och jag har bara ett extra jobb. P-piller för vara den bästa lösningen just nu. När jag får fast jobb eller mer arbetstid så kommer vi sterilisera henne
    Det heter även kastrera på honor ;)

Aha, trodde det för du skrev ju i inlägg #6 att hon varit dräktig flera gånger...
  • andeta
    Svar på #11
    Oj, förlåt.. Jag tänkte inte på att det inte heter dräktig när dem är .. ja du vet.. haha :P
  • andeta
    Svar på #13
    Aha, trodde de hette så bara för hundar..
  • Rosa socka

Till TS:
    Det är ju inte säkert at hon blev dräktig av det dära men första tecknet på dräktighet är att när dom är i tredje veckan så blir spenarna större och rosa,
    det var så jag kunde med säkerhet fastställa att min hona var dräktig och sedan började magen växa :)

• Dotzie

snart april skrev 2009-03-14 00:24:54 följande:

Till TS:Det är ju inte säkert at hon blev dräktig av det dära men första tecknet på dräktighet är att när dom är i tredje veckan så blir spenarna större och rosa,det var så jag kunde med säkerhet fastställa att min hona var dräktig och sedan började magen växa :)
    Tack!
    Snart dags för mig att kolla in hennes mage och spenar med andra ord:)
  • Rosa socka

Om det blev ungar borde spenarna börja "ploppa" ut vilken dag som helst nu och så kommer dom födas runt 7-10 maj,
    gud vad spännande :)
    När jag tänker på när min katt födde blir jag alldeles varm för det är det häftigaste jag varit med om,
    eller iaf fram tills jag själv föder haha

• Dotzie

Har kikat lite under magen på henne idag:)
    Inga övertydliga tecken ännu... Det kanske är lite svullet och lite mer rosa vid spenarna... men det är marginellt.. väntar förväntansfullt:)

Svar på tråden hur länge är en katt dräktig?