• DrKejs

Trumpeten som genussymbol - viktig forskning?

Måste bara dela med mig av följande oerhört viktiga forskning som har fått 685.000 i anslag för att genomföras:

"Trumpeten som genussymbol - om manligt och kvinnligt kring trumpeten/trumpetare i tid och rum

Projektets syfte är att undersöka hur kulturella identiteter och sociala roller kring trumpeten/trumpetaren återspeglar värderingar och normer inom samhället kopplat till genus och social position. Den övergripande frågeställningen är att undersöka vilka mekanismer och sociala och kulturella sammanhang i tid och rum som gestaltas, skapas och återskapas genom trumpeten som genussymbol.

För att kunna utkristallisera dessa, blir det nödvändigt att problematisera begreppen manligt och kvinnligt och undersöka närmare de föreställningar, som är verksamma och skapar trumpeten som markör för manlighet."

www.atomer.se/div/trumpet.pdf

Visst är det härligt att läsa hur våra skattepengar spenderas på oerhört viktiga saker.

• Svar på tråden Trumpeten som genussymbol - viktig forskning?
  • Pallas

Ja, det är förjävligt med konst, teater, cirkulationsplatser, religiösa friskolor, osv osv osv, men, för att använda ett retoriskt grepp jag ofta sett från dig: "det verkar du glömma bort".

• DrKejs
    Pallas skrev 2009-03-06 18:13:00 följande:
    Ja, det är förjävligt med konst, teater, cirkulationsplatser, religiösa friskolor, osv osv osv, men, för att använda ett retoriskt grepp jag ofta sett från dig: "det verkar du glömma bort".
    Förklara hur du får ihop kopplingen mellan cirkulationsplatser och trumpeten som genussymbol...
  • Pallas

Onödigt slöseri med skattepengar, som jag uppfattade var din poäng, var min koppling.

• Pallas

Jag skulle gjort en sån här också, men det glömde jag i hastigheten:

• baffies

låter ju jätteintressant! Mer pengar åt forskningen!

• Pallas

Vad som är viktigt kan givetvis diskutereras. Det finns många skattefinansierade projekt och studier i Sverige och jag tvivlar på att alla tycker att alla projekt är viktiga. Till exempel pågår just nu ett projekt som heter Svenska Artprojektet, som finansieras med skattemedel om 45 miljoner kronor om året. Arbetet förväntas ta 20 år.

• baffies

men det är ju därför som det är bra med bredd. Så har man förhoppningsvis gjort någonting bra till slut. Därför är det så synd med denna debatt om att forskning måste vara "nyttig" och "produktiv" (vad nu det betyder), det slutar ju bara med att humaniora får stryka på foten, som kan vaa jätteviktigt och intressant

• Tygtiiger

Jag måste säga att artikeln väckte många frågor.

Om trumpeten är ett i grunden manligt instrument, är det för en man manligt att spela trumpet då? Eller är det ett tecken på att man kanaliserar den homosexualitet man inte vågar uttrycka - man hånglar ju med ett manligt instrument, snacka om "blowjob"!
    Ägnar sig en kvinna som spelar trumpet åt en sublimerad hetersexuell sexakt? Vill hon EGENTLIGEN suga av någon istället? Eller är det ett sätt att tämja och dominera manligheten som princip, en sorts musikalisk kastrering av hela det manliga släktet?

Så många frågor, så få svar.

(Vi kanske iallafall, nu när vi talar bleckblås, kan enas om att hornister är udda. Charmiga, roliga, trevliga och begåvade - men udda. Det vet alla som någonsin spelat i blåsorkester så där behövs ingen forskning! )

• supersemlan

Jag tycker att bara "trumpetforskning" låter nästan för smalt för att få hålla på med, men om man kan få anslag för trumpetforskning, varför inte också med genusperspektiv?

Det är inte tvärenkelt att få finansiering av vetenskapsrådet, så antagligen är den ansvarige forskaren och eventuella andra medverkande i ansökan välmeriterade, och ansökan extremt välskriven.

• Pallas
    Tygtiiger skrev 2009-03-08 10:08:26 följande:
    (Vi kanske iallafall, nu när vi talar bleckblås, kan enas om att hornister är udda. Charmiga, roliga, trevliga och begåvade - men udda. Det vet alla som någonsin spelat i blåsorkester så där behövs ingen forskning! )
    Min man är valthornsspelare...
  • Tygtiiger
    Svar på #10
    Ojoj. Du vet väl att man annars blir rådd att aldrig någonsin kyssa en valthornist, just med tanke på greppet de har inövat sedan många år?

(Erkänn - han är charmig, rolig, trevlig och begåvad. Och udda! )
  • Pallas
    Tygtiiger skrev 2009-03-08 20:04:24 följande:
    Ojoj. Du vet väl att man annars blir rådd att aldrig någonsin kyssa en valthornist, just med tanke på greppet de har inövat sedan många år? (Erkänn - han är charmig, rolig, trevlig och begåvad. Och udda! )
    Stämmer på pricken! Hmmm, här har vi ju garanterat en studieöppning att söka skattepengar för!
Svar på tråden Trumpeten som genussymbol - viktig forskning?