• lilla nin

spjälsängsskydd!!

En liten fråga bara. När vi köpte spjälsäng på IKEA avrådde expediten oss ifrån att använda spjälsängsskydd från första början utan använda det när barnet blir mer rörligt. Anledningen var att det tydligen finns samband mellan det och plötslig spädbarnsdöd. Nån som hört talas om det innan? Hur ska nigöra/gör ni?

• Svar på tråden spjälsängsskydd!!
  • Alicia05sMamma

Aldrig hört talas om. Skulle inte lita så mkt på vad en expedit sa om psd på ikea
    Skulle inte kunna tänka mig att INTE använda ett spjälskydd.

Ställer mig oxå lite frågandes hur spjälskyddet skulle ha ngt med psd att göra ?

• lilla nin

ja enligt henne så hindrar det ju luft att komma in till barnet då! Jag har heller aldrig hört det så därför blir man ju fundersam

• Cassanna

Va? Nu blev jag orolig....
    Var har hon fått det ifrån och stämmer detta....nä, det kan det inte göra....
    Har aldrig hört det men ska följa denna tråden o se vad andra säger...
    Intressant!!!

• mammacarro

hej hej!
    nej deär har hon nog fel.. vi har använt spjälskydd till vår tös, just så hon inte skulle sticka ut armar eller ben o sen vända på sig o knäcka det, synderhet när dom e så små...

Hör med BVC annars om du e orolig... något vi med gjorde var att vira ett badlakan o lägga som en krans runt henne så att sängen inte blev så stor för henne o det känns tryggt precis som hos mamma eller pappa... annars kan dom bli rädda om sängen e hur stor som helst

• Mamma2001

fniss...har jag ALDRIG hört
    däremot är det väl en viss längt på banden etc som det måste bara för att spjälskyddet ska vara godkänt,men i det flesta svenska butiker så följer man EU normen på det ;) allt är testat etc... tror INTE denna person visste riktigt vad hon pratade om

• Lalalong

Att luft inte skulle komma in till barnet?? Det var nog det roligaste jag hört på länge *fnissar*
    Tror inte det är någon fara, hade inte velat att min bebis låg i sängen utan skydd. Kan hända att de inte är så rörliga, men varför chansa?

• Alicia05sMamma

Ähh skulle inte barnet få luft? De var det dummaste jag hört.
    Nä hon ska inte uttala sig om ngt hon inte är utbildad inom.

Vi har haft spjälskydd till alicia sedan hon var en liten färsking & hon mår då hur bra som hellst.

Man kan väl för sjutton inte gå & skrämma upp folk hur som hellst.

Hade jag varit du hade jag kollat upp detta med min bm. Visade det sig att det inte finns ngn som hellst sanning i det, hade jag kontaktat ikea & dess chef för att få stop på hennes vansinniga påhitt till kunderna.

• lilla nin

mmm ska kolla med bm men jag tycker det e konstigt att hon verkligen avrådde oss att köpa det nu, ja menar hon jobbar där för att sälja ju

• Mamma2001

skrattar jag med ang det där med ingen luft....vilket "proffs" var det egentligen som sa detta? *skrattar ihjäl mej*

• Senap

Vaddå luften kommer ju uppifrån också!!! Löjligaste jag hört!
    Vad jag vet vill bebben ha det ombonat i början så jag blev rekommenderad skyddet. Och just som mammacarro skrev därför vill de ha en krans om sig.

• Ms Chance

Bor i England och har rekommenderar de att man inte anvander spjalskydd till barn under ett ar just for att det kan bli for varmt och dalig luftcirkulation.

• lilla nin

det var nog det hon syftade nu när jag tänker efter att engelsk forskning hade visat på samband mellan det.

• Lillknoppen2

Våra spjälsängar är ju så vida så bara ni bäddar luftigt och inte trycker mer filtar och gosedjur runt huvudet på dem kan knappast ett spjälskydd skada. Men forskningen visar väl att det inte får vara för ombonat kring dem helt klart.

• turia

min lilleman får då ut ben o armar trots detta spjälskydd...helt värdelöst´...eller så e han väl extra pillig..

• Senap

Men vaddå!
    Enligt den logiken skulle ju barnvagnen vara direkt dödande eller??? Den är ju både ombonad, åkpåse och hu o ve suffletten.

Svar på tråden spjälsängsskydd!!