• Anonym

barn med knöl nedanför bröstbenet

är det normalt för barn att ha en knöl nedanför bröstbenet, alltså en bit ifrån där revbenen möts?runt solarplexus området skulle jag tro.
    min man har iofs också det och har alltid haft men jag kan inte låta bli att oroa mig.
    vårt barn är snart 2år och vi har läkartid för annat nästa vecka men jag har sån noja nu. ska tillägga att jag kände knölen för säkert ett halvår sen men godtog förklaringen av min man att det säkert är nått ärftligt.
    tacksam för svar

• Svar på tråden barn med knöl nedanför bröstbenet
  • mor 73

Inget att oroa sig för.
    Mi son har haft det sedan han föddes, nu är han 9 år och knölen är inte längre så framstående. Det är tydligen brosk, och det är inget att oroa sig för...
    Jag var lite nojig med innan jag fick reda på vad det var!

• Anonym

tack snälla, ja alltså min man har det ju också men jag har alltid haft knölnoja...
    sen hade min man cancer som litet barn och var rejält dålig så det gör nog min noja ännu värre...
    det jag ångrar är att jag inte tänkt på att fråga alla de gånger vi träffat läkaren efter första gången jag kände den...

• Anonym

hur stor kändes din sons knöl då? denna känns väl ca 3cm stor, och det känns inte som att den sitter fäst på revbenet övht

• mor 73

Det låter likadant som min son hade, den syntes dessutom ganska tydligt.
    Oftast är det ärftligt sa dom, och efter lite forskande så visade det sig att min farfar och bror hade det så. Men som sgat det är inget att oroa sig för, det är nån slags ben/brosk utväxt!

• Jo  anna

Min son har en knöl, trodde först att det hade läkt ihop lite fel(hjärtopererad) Men hans läkare sa att alla har en sån knöl, men att den syns mer eller mindre, och ju äldre man blir desto mer gömd blir den.

• Anonym

aha, ja för jag såg idag att den gick att se med blotta ögat när hon låg ner, skönt att läsa det du skriver, då kanske jag kan hålla huvudet kallt till nästa vecka så kan läkaren passa på att känna när vi ändå är där då

• mor 73

Läkaren kommer att säga samma sak som vi. Inget att oroa sig för!

• Anonym

ja jag hoppas att ni har rätt

• Helgona

Vi har också varit med om det, opererades bort på enkel dagirurgi.
    H'n var 3år då..inget problem alls efter!

CARPE DIEM
  • Anonym

varför opererades den bort?

• Anonym

usch ja jag vet ni skriver att jag inte behöver oroa mig men jag tror jag får magsår..någon mer som kan lugna ner mig lite?

• Helgona
    Anonym skrev 2009-03-06 09:33:49 följande:
    varför opererades den bort?
    Den stack ut väldigt mycket...men läkaren förklarade att det var ofarligt brosk...men ur "skönhets synpunkt" så...togs den bort. men också kanske för att slippa bli retad i skolan sen,,,
    CARPE DIEM
  • AnnaLüceraMehr

Det du beskriver låter som svärdutskottet, eller processus xiphoideus som det heter på latin. Den finns hos alla men hos vissa är den utstående. Mitt minsta barn har en lite utstående processus. Inget farligt utan fullständigt normalt. Sök på det latinska namnet på google och bilder så kan du kika närmare. Lycka till!

• Anonym

Tack snälla ni för era svar. Nu har vi varit hos doktorn och hon sa i princip samma sak som er, det är svärdutskottet som känns och syns och det är helt normalt att det känns stort som en vindruva

Svar på tråden barn med knöl nedanför bröstbenet