• vikkis

Nikon d80 för stark blixt---tips!?

Hallå!
    Jag måste ha väldigt känsliga ögon. För jag blundar på varenda kort jag tar med Nikon d80.
    Jag klarar vanliga små kompaktkamerors blixtrar. men när det fotas med systemkameror blir blixten för stark för mig.
    Kan man tejpa över något över blixten så att ljuset inte blir riktigt lika starkt?
    Har ni några tips?
    Min blixt går ju inte att rikta heller.

• Svar på tråden Nikon d80 för stark blixt---tips!?
  • vikkis

Ingen som vet om man kan göra inställningar på blixten så den blir svagare?

• jojja

RTFM

Klart du kan göra blixtljuset mindre skarpt! Sänk effekten på den

Sen går det enkelt att "bounca" blixten genom att hålla ett papper framför så att blixten riktas upp i taket. Finns även saker att köpa för att kunna göra det - kolla på cyberphoto eller kaffebrus...

• Marie IE B
    jojja skrev 2009-03-06 12:56:20 följande:
    Sen går det enkelt att "bounca" blixten genom att hålla ett papper framför så att blixten riktas upp i taket. Finns även saker att köpa för att kunna göra det - kolla på cyberphoto eller kaffebrus...
    Hur löser du det praktiskt, för jag antar att TS menar den inbyggda blixten och inte någon extern blixt?
    vikkis skrev 2009-03-06 12:52:35 följande:
    Ingen som vet om man kan göra inställningar på blixten så den blir svagare?
    Är det den inbyggda blixten? I så fall tror jag inte man kan justera styrkan på den. Är det en extern kan det ju funka att sätta på en bouncer.
  • jojja
    Marie IE B skrev 2009-03-06 15:12:33 följande:
    Hur löser du det praktiskt, för jag antar att TS menar den inbyggda blixten och inte någon extern blixt? Är det den inbyggda blixten? I så fall tror jag inte man kan justera styrkan på den. Är det en extern kan det ju funka att sätta på en bouncer.
    Jag håller en pappersbit in mot kanten under blixten (den inbyggda) och snett framåt så blixtljuset kommer upp mot taket istället.
    Finns hjälpmedel på tex kaffebrus eller cyberphoto för att underlätta. För den inbyggda blixten.

Och jo - man kan justera styrkan på den inbyggda blixten!

*tar fram min D80*

På knappen där man fäller upp blixten finns även ett blixttecken och plus/minus.
    Tryck in den knappen när du fällt upp blixten och vrid på den främre ratten där du har högerhanden (pekvingerratten) I displayen ser du då att det ändrar sig från 0 till plus eller minus beroende på vilke´t håll du vrider.
    Håller du in knappen och vrider med tum-ratten så blir det istället olika blixtlägen. Rear, slow, red eye osv.

Men. En fördel är att läsa manualen - för allt sånt står i den!

OK?!

• Marie IE B

Då har man lärt sig något idag också :)
    Det blev ganska stor skillnad med blixten i läge -3, -2, -1, 0, +1

• MrsSöderbönan

Annars måste jag säga att det är helt klart värt det att köpa en extern blixt. Då kan man vinkla blixten mot taket, eller snett mot en vägg så att man slipper det skarpa "rakt-fram-i-från-ljuset". Till externa blixtar finns ofta också en liten frostat plastbit man kan fälla ner för att mjuka upp, och om det inte räcker kan man dessutom köpa till en kåpa att sätta på som mjukar upp. Jag är inget proffs, men jag brukar prova mig fram genom att dra ner styrkan samt vinkla blixten åt olika håll så blir det oftast mycket bättre bilder...

• TinkyWinky

ska det gå o ändra läget på blixten på d60?+ för det enda ja kan ändra e till att bixten blir slöare ej hur starkt den blir..

jojja skrev 2009-03-06 17:09:11 följande:
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.22 ★ °☆
Svar på tråden Nikon d80 för stark blixt---tips!?