Anonym (trött på folk) skrev 2009-03-06 10:09:21 följande:
tycker oxå de ska vara lite rultiga.. men varför är vissa så på mig då?? Vad kan jag säga till dem? när jag blir ledsen blir jag tyst, tyvärr! Senaste jag hörde var av en inom familjen som hade en släkting som vägde 9 kilo när hon var 2 år!! så då måste ju min lilla tjej vara en riktigt tjockis.... Hur kan man säga så???? Är man inte lite väl smal om man är 2 år och väger 9 kilo???
Två år och nio kilo låter verkligen inte bra! Min dotter vägde knappt åtta kilo när vi adopterade henne och då var hon 15 månader och ca 75 cm lång. Hon ansågs alldeles för smal, var nog på gränsen till undernärd. På barnhemmet hade kosten ofta bestått av soppor eller gröt, så hon fick inte i sig tillräckligt med näring, även om hon nog fick äta sig mätt. När vi kom hem med henne började hon spurtväxa på längden, så det tog ett tag innan hon började lägga på sig något. Hon är fortfarande vid sex års ålder ett smalt barn, hennes vikt ligger drygt en kurva längre ned än hennes längd. Och det är inget att sträva efter, som jag ser det. Det är knepigt att hitta kläder som passar och särskilt när hon var mindre kändes det lite oroligt att hon inte hade något att ta av om hon skulle bli sjuk.
Vårt andra barn är hemmagjort och han var 70 cm och vägde ganska precis nio kilo när han var åtta månader. Visst var han rund som en liten boll, men det var väl bara som det skulle! Han var ju en baby! Han föddes dessutom för tidigt och hade lite låg vikt i början, så vi var jätteglada att vi lyckades "göda" honom så bra. Min svärmor, som är barnmorska, påpekade alltid att det var tur för den lille kraken att han hade en mamma med grädde i brösten, så att han fick chansen att lägga på sig lite. Nu är han tre år och är inte alls tjock längre. Han följer sina kurvor perfekt på BVC, ligger exakt en kurva under normalkurvan på både längd och vikt.
Ta inte åt dig av dumma kommentarer. Det är inte din son eller din inställning det är fel på. De som påstår att bebisar på tio månader ska vara smala är nog samma personer vars sjuåringar sedan bantar och vars tolvåringar börjar utveckla anorexia. Vi har en sjuk viktfixering i samhället och den går längre och längre ned i åldrarna