• Anonym (trött på folk)

Vad säger man när folk kallar mitt barn tjockis???

Börjar tröttna rejält nu på att var och varannan kallar mitt barn tjockis... sen kommer följd kommentaren "men vad ger mamma dig att äta egentligen??" sen järmföresena med alla "normala" barn... "ja hon vägde minsann inte så här mycket" "en magsjuka gör ju ingenting för dig" HALLÅ!! mitt barn är det mest underbara som har hänt mig och jag älskar henne så det gör ont i hjärtat på mig när hon sitter och ler och skrattar mot mig och när folk säger så blir jag så ledsen men kan inte komma med något bra svar... När folk frågar vad hon väger har jag börjat svara -jotack hon mår bra och följer sin kurva för det gör hon. Hon är 10 månader och väger 9 kilo och är 73 cm lång... Hjälp mig! vad ska jag säga till dessa människor?!?!

• Svar på tråden Vad säger man när folk kallar mitt barn tjockis???
  • Leather Cravat

När jag säger tjockis till en bebis så är det något väääldigt positivt, bebisar ska vara tjocka.
    Sen är väl 9 kg för en 10-månaders bebis knappast mycket. ^^

• Anonym (trött på folk)

nej jag vet... tänkte så i början att det var gulligt med tjockis men nu när kommentarerna börjar bli elaka och de anklagar mig för att jag ger henne för mycket mat så blir jag ledsen...

• Sara Li

Min dotter vägde ca 9 kg vid 10 månaders ålder och då var hon SMAL enligt många... hon var då 75 cm lång. Alla har nog olika preferenser för vad som är tjockt och smalt... å andra sidan tycker inte jag att man kan prata om att så små barn är överviktiga... de ska väl vara lite rultiga tycker jag... i alla fall fram tills de börjar gå.

• Anonym (trött på folk)

tycker oxå de ska vara lite rultiga.. men varför är vissa så på mig då?? Vad kan jag säga till dem? när jag blir ledsen blir jag tyst, tyvärr! Senaste jag hörde var av en inom familjen som hade en släkting som vägde 9 kilo när hon var 2 år!! så då måste ju min lilla tjej vara en riktigt tjockis.... Hur kan man säga så???? Är man inte lite väl smal om man är 2 år och väger 9 kilo???

• Sara Li

Anonym (trött på folk) skrev 2009-03-06 10:09:21 följande:

tycker oxå de ska vara lite rultiga.. men varför är vissa så på mig då?? Vad kan jag säga till dem? när jag blir ledsen blir jag tyst, tyvärr! Senaste jag hörde var av en inom familjen som hade en släkting som vägde 9 kilo när hon var 2 år!! så då måste ju min lilla tjej vara en riktigt tjockis.... Hur kan man säga så???? Är man inte lite väl smal om man är 2 år och väger 9 kilo???
    Jo då är man verkligen för smal tycker jag. Min dotter är 2½ nu, "smal" och väger 13½ kilo. Alldeles lagom på henne.

Du kan väl fråga dem vad de själva äter eftersom det börjar bli lite "slappt" runt magen på dem nu... och kläm gärna lite på magen på dem när du säger det också. Då kanske de får sig en tankeställare.
  • Anonym (trött på folk)

ja det kanske jag skulle göra... hon som oftast säger det är faktikst lite rund.. Tror att det handlar mycket om att det ska vara så perfekt som möjligt o tjocka barn är enligt dem inte fint.. Har funderat på att fråga dom vad dom tror lill tjejen skulle säga när hon blir äldre om hon fick reda på att de tyckte att hon var för tjock när hon var liten..

• Manchester

Anonym (trött på folk) skrev 2009-03-06 10:09:21 följande:

Två år och nio kilo låter verkligen inte bra! Min dotter vägde knappt åtta kilo när vi adopterade henne och då var hon 15 månader och ca 75 cm lång. Hon ansågs alldeles för smal, var nog på gränsen till undernärd. På barnhemmet hade kosten ofta bestått av soppor eller gröt, så hon fick inte i sig tillräckligt med näring, även om hon nog fick äta sig mätt. När vi kom hem med henne började hon spurtväxa på längden, så det tog ett tag innan hon började lägga på sig något. Hon är fortfarande vid sex års ålder ett smalt barn, hennes vikt ligger drygt en kurva längre ned än hennes längd. Och det är inget att sträva efter, som jag ser det. Det är knepigt att hitta kläder som passar och särskilt när hon var mindre kändes det lite oroligt att hon inte hade något att ta av om hon skulle bli sjuk.

Vårt andra barn är hemmagjort och han var 70 cm och vägde ganska precis nio kilo när han var åtta månader. Visst var han rund som en liten boll, men det var väl bara som det skulle! Han var ju en baby! Han föddes dessutom för tidigt och hade lite låg vikt i början, så vi var jätteglada att vi lyckades "göda" honom så bra. Min svärmor, som är barnmorska, påpekade alltid att det var tur för den lille kraken att han hade en mamma med grädde i brösten, så att han fick chansen att lägga på sig lite. Nu är han tre år och är inte alls tjock längre. Han följer sina kurvor perfekt på BVC, ligger exakt en kurva under normalkurvan på både längd och vikt.

Ta inte åt dig av dumma kommentarer. Det är inte din son eller din inställning det är fel på. De som påstår att bebisar på tio månader ska vara smala är nog samma personer vars sjuåringar sedan bantar och vars tolvåringar börjar utveckla anorexia. Vi har en sjuk viktfixering i samhället och den går längre och längre ned i åldrarna
  • Manchester

Hoppsan, jag råkade visst förse dig med en son. Din dotter menade jag, förstås

• Anonym (trött på folk)
    Manchester skrev 2009-03-06 10:28:49 följande:
    Ta inte åt dig av dumma kommentarer. Det är inte din son eller din inställning det är fel på. De som påstår att bebisar på tio månader ska vara smala är nog samma personer vars sjuåringar sedan bantar och vars tolvåringar börjar utveckla anorexia. Vi har en sjuk viktfixering i samhället och den går längre och längre ned i åldrarna
    Precis!!! gillar inte denna fixering!! Ska försöka inte ta åt mig utan bara glädjas åt att min lilla dotter är frisk go och glad... Vilken bra svärmor du har!! i mitt fall är det svärmor som är är värst i sina kommentarer
    TACK!
  • maddis88

Åh herregud kallar dem henne tjockis?! Min lille kille på 6 månader väger 9 kg och är 70,7 lång.. Knäppt att kalla henne tjock, hon lär ju vara alldeles normal! Min lille ä inte tjock, bara stor hehe

Svar på tråden Vad säger man när folk kallar mitt barn tjockis???