• JuniBaby05

Pneumokockvaccin, biverkningar

Från och med den 1 januari 2009 ingår pneumokockvaccinet i det allmäna vaccinationsprogrammet.
    Har nån här vaccinerat sina barn med pneumokockvaccinet och vilka var biverkningar?
    Ni som har vaccinerat tvillingar, hur var det med biverkningar där, har båda reagerat likadant?

Tack!

• Svar på tråden Pneumokockvaccin, biverkningar
  • Gemelas

Mina tvillingar fick ganska mkt feber i några dagar och var allmännt trötta och hängiga. De sov mer än vanligt och var lite gnälligare. De reagerade även på det vanliga vaccinet men inte lika mkt som med prevenar.

Lillebror har än så länge fått 2 omgångar prevenar och reagerar ung som tjejerna med feber men inte lika mkt.

• sushi81

Min yngsta har fått den två ggr, dock känns den lite onödig då han ändå insjuknade i lunginflammation under vintern. (vi fick den redan 2008 men det kanske har varit olika mellan olika bvc-områden?)

Våran bvc-sköterska reagerade dock med misstro till att han han haft lunginfl. eftersom han då var vaqccinerad. Jag vet nog inte riktigt vad jag ska tro på , ett vaccin som sägs fungera eller läkarens utlåtande ?

• JuniBaby05

Gemelas:
    Hur hög feber hade dina barn? Läste på prevenars hemsida att vanliga biverkningar kan vara feber över 39.

sushi81:
    Vaccinet skyddar mot 7 olika typer av pneumokocker, det var kanske en utöver de 7 som ditt barn blev sjuk av och därmed fick lunginflammation.

• idisb

här infördes det 1 jan 08 så min minsta ha fått det, den sprutan gör något extremt mkt ondare än den andra det säger alla på bvc, kände mig så elak när min dotter vridit sig av smärta alla 3 gånger puh det är över nu! hon blev även rätt febrig de 2 första gångerna och 3:e gången hade hon en stor böld o över 1 ve efter. så i efterhand funderar jag men hade hon åkt på något hade man ju ångrat sig då

• cloudberry79

Min son har fått alla tre Prevenarsprutorna, han har blivit svullen runt stickmärket alla gångerna, men inga andra biverkningar. Han har heller inte fått feber eller något annat av de andra vaccinen, utan varit precis som vanligt (förutom att han varit öm och röd på låren).

Skillz that Killz 10k+
  • Gemelas
    Svar på #4
    De hade runt 38,5-39,5 om jag minns rätt. Febern varade ett par dagar.
    Alla 3 fick svullnad på benet där sprutan gick in och var som en knöl i ett par veckor efter.
  • Rootsler

Min knodd har fått Prevenar vid 3 o 5 månader, gick hur bra som helst! Trött efter första sprutan, men efter en entimmes lur var det ok. Lite öm o rosig runt själva stickområdet nån timme/timmar efteråt. Han fick Prevenar samtidigt som han fick Pentavac, en i varje ben.

• frökenE

Vår kille fick sin 3:e spruta prevenar idag, samtidigt som MPR-vaccinet. Han har inte reagerat något på de andra 2, men nu ville han inte äta middag och kvällsgröt, och sen spydde han rejält... Läste att det var en vanlig biverkning av prevenarvaccinet. Nu hoppas jag bara att det inte blir något mer...

• JuniBaby05

Efter den första prevenar sprutan fick de feber båda två (ca 39) och sov mer än vanligt dagen efter.

• Lantani

Sonen har fått en sputa vid 3 månader, inga biverkningar alls, men än lite tröttare än vanligt.

• sbeckman

jag bor i Goteborg och vi har inte alls blivit erbjudna detta vaccin!! ar det nagon mer som inte har fatt det?? min son ar snart 8 manader gammal.

• Memmal
    sbeckman skrev 2009-04-07 11:03:09 följande:
    jag bor i Goteborg och vi har inte alls blivit erbjudna detta vaccin!! ar det nagon mer som inte har fatt det?? min son ar snart 8 manader gammal.
    Jag tror att det är barn födda efter 1 nov 2008 som får det gratis.
  • JuniBaby05

Här (Skåne) erbjuds vaccinet från och med 1 januari 2009. Jag tror att barn födda tom november 2008 ingår i det nya programmet, eftersom de fyller 3 månader i januari 2009.
    Min systers dotter är 8 månader gammal och de har inte blivit erbjudna heller.

• mj82

här är det barn födda efter 1 okt som får detta vaccinet

Svar på tråden Pneumokockvaccin, biverkningar