• TEDDEN

Du som väljer ovanliga eller udda namn till barnen, vad heter du själv?

Det är ju väldigt populärt att döpa sina barn till udda namn och jag undrar om det har att göra med att man själv haft ett vanligt förekommande namn och vill ge sina barn ovanliga namn för att de skall stå ut i mängden?

Vad heter du och ditt barn?

Just nu finns det en namntråd på FL där någon undrade om Olla och Snigla var fina namn.
    Har namnhysterin i att välja ovanliga namn till sina barn gått för långt?

• Svar på tråden Du som väljer ovanliga eller udda namn till barnen, vad heter du själv?
  • miss bee

Nja udda namn har jag väll inte! Men jag heter Patricia och sonen heter Vincent.

• Ärla Minou

Jag har ett rätt så vanligt namn. En riktig klassiker i min generation även om jag inte träffade på någon som hette samma sak under mina första 15 år i livet. Mina barn har alla vanliga namn. Säkert topp 10 eller topp 20 iaf.

Jag tycker definitivt att det finns en namnhysteri som gått för långt. Självklart väljer man ett namn man tycker är fint. Förhoppningsvis tänker man också på att barnet ska ha det hela livet och kunna presentera sig i sitt framtida arbete.

Men jag anar att det för många (?) också verkar vara extremt viktigt att man är nästan ensam om namnet eller åtminstone om stavningen. Och ibland undrar jag vad man tänker mest på. 1) Hur man ska framstå som förälder dvs om det namn man ger sitt barn ger en fördelaktig/cool/världsvan/whatever bild av vem man är som förälder eller 2) om man tänker på barnet. Vinner man något på att ha ett unikt namn? Vet inte. Men jag ser inget skäl till att våndas över namnet i fyra månader efter barnets födelse.

• Tecken

Jag har ett vanligt namn och om jag får barn (den dagen, den sorgen) så vill jag att de ska ha fina, klassiska namn (Kevin, Molly, Tindra etc går fetbort!).

• Tola

Barnen heter LEON & LITHEA.. jag heter TOWE:)

• elvinaOstefan

Elvina, sonen heter Devin.

Devin, det finaste vi har ♥
  • Enomia

Jag heter Sabina, det ovanligaste namnet av mina barns namn är Mim.

• Neko

Vår son heter Kira, vilket är ju väldigt ovanligt på en pojke i Sverige (han var det enda senast jag kollade).

Vi heter Moa och Mattias.

• MansonDust

Cim heter jag. Kim alltså. Ja det är tydligen fel att ha C före i, men det är bestämt av min mamma & jag heter Kim.

Mina barn heter Star, Ninja & Seven.

♥ Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008 ♥ Två döttrar & en son ♥
  • orzia1

Min dotter heter Idun och jag heter Julia

*den friske har många önskningar den sjuke bara en*
  • Duckan74

Jag är en typisk 70-talare, heter Annika. Min flicka heter Siri. Inte så vanligt, men hade heller inte för avsikt att ge henne ett konstigt namn.

• Sandrine

Jag heter Matilda, vanligt nu, men inte när jag föddes (-76) och växte upp. Min man har ett ovanligt namn för att bo i Sverige men det beror på att hans pappa kommer från England. Vår dotter heter Isobel, ovanligt men inte valt av den anledningen.

• Golvmoppen

Våran dotter heter Fernanda och det finns inte så många som heter detta och inte har ngn utlänsk bakgrund. Hittade detta i en gammal släktbok. Själv heter jag Sara.

• nize

Jag heter Denice, min dotter heter Lava.
    Denice är nog inte så ovanligt längre, men det brukar nog stavas med s..

• Vinga84

Jag heter Marielle och min dotter heter Vinga.

Jag vll ha ett ovanligt namn på nästa som kommer nu i maj. Förslag?

• Rilliana
    MansonDust skrev 2009-03-08 12:32:56 följande:
    Cim heter jag. Kim alltså. Ja det är tydligen fel att ha C före i, men det är bestämt av min mamma & jag heter Kim.Mina barn heter Star, Ninja & Seven.
    En till som heter som jag fast jag stavar med K.... har en dotter som heter Alva som i ju för sig är rätt vanligt nu för tiden även om det inte var det då hon döptes.
    Väntar en liten med bf om 16 dagar och vet ännu inte namnet på den lill*....
  • Rilliana
    MammaTillNeoh skrev 2009-03-09 23:06:25 följande:
    Sen när är Kevin annorlunda :S?Det är ju ganska vanligt.
    Kevin gick fettbort skrev hon :) :)
  • Love family

Har inget udda namn, inte min dotter heller. Men på min tid var mitt namn väldigt udda. Jag heter Wilda och min dotter Bianca.

• MammaTillNeoh
    Svar på #17
    Ja, alltså att hon aldrig skulle välja dom? Därför undrade jag varför, jag tycker inte det är speciellt annorlunda :P
Svar på tråden Du som väljer ovanliga eller udda namn till barnen, vad heter du själv?