• jejja72

Ni som arbetar som originalare...

vad har ni för lön? hur länge har ni jobbat? storstad/småstad?
    Jag har nämligen sökt jobb och vet inte riktigt vad en skälig lön ska ligga på. Har tidigare arbetat som teknisk Illustratör i en småstad och då hade jag en urusel lön på 18000/mån efter 3 års arbete (ingångslönen låg på 16500/mån).
    Vad kan jag begära? Mitt fack säger att jag inte ska gå under "taket" dvs
    21000-någonting som akassan baseras på.
    Vad tror ni?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som arbetar som originalare...
  • Karpet

Jag har bara en kompis som jobbar som orginalare och hon hade jättesvårt att få jobb i flera år så hon gick ner lite i lön till 18tkr/månad. Med tanke på att det inte finns så många jobb så kanske man får gå ner lite i lön. Fast det beror ju också på om man är helt färsk från utbildning eller om man har jobbat i flera år som orginalare.

• Karpet

Just det, det var i Stockholm för ca 3 år sedan.

• jejja72

tack för ditt svar!
    fler?

• Trinity78

Enligt mitt fackförbund (jag är kommunikatör men kan jobba som orginalare) så ligger ingångslönen på ca 21000 men Karpet sa så är det sånt brist på jobb att många måste lägga sig under det.

• Heleneced

19644:- om jag skulle arbetat heltid har jag. Jag jobbar halvtid, men har eget företag som grafisk formgivare och där tjänar jag betydligt mindre per timme

• jejja72

Ja, jag får väl hoppas jag får samma lön som jag hade på förra jobbet! men försöka mej på en lön på 21-22000 iaf.

• Sotardotter

Jag jobbar som originalare/designassistent i Stockholm och har efter nästan tio år 26'. Det är med en högskoleutbildning till informatör i botten, plus att jag gått en del kurser på Berghs och Forsbergs.

Kanske lite sent att svara nu... Jag hoppas att din löneförhandling gick bra.

• jejja72

Sotardotter - Jag ska på en andra intervju imorgon (samma företag) och kanske det kommer diskuteras om lönen då, så ännu är det inte för sent! Tack för ditt svar!
    Man får väl hoppas de har andra förmåner som friskvård och sånt oxå.

Fler?

Svar på tråden Ni som arbetar som originalare...