• Strumpansmamma

kalas mat där många gäster är allergiska

Ska ha kalas snart, och tänkte bjuda på plockmat. Någolunda enkelt kan man tycka. Men har 6 gäster som inte kan äta vad som helst

Gäst 1. är mjölkprotein intolerant, allergisk mot skaldjur, nötter
    Gäst 2 och 3 är laktos intoleranta
    Gäst 4 och 5 är veganer
    Gäst 6 är gluten intolerant.

Någon som kan komma på någon efterätt som kan ätas av majoriteten av dessa? Vi är ca 40 gäster totalt.. och jag har inget emot att laga tex. 1 -2 special efterätter.. men kommer inte på något.
    Va först inne på pannacotta, men det skiter sig pga att det är gelatin, samt grädde.. tror inte det blir någon höjdare om man gör på havremjölk. Fruktsallad kanske?

• Svar på tråden kalas mat där många gäster är allergiska
  • Panna82

Gino borde väl alla kunna veta. Eller vad innehåller den vita chokladen egentligen? Mjölkfri glass finns ju som är god.

• Panna82

Äta ska det stå, inte veta.

• Blå Flygare

Vit choklad innehåller mjölk och spår av nötter.

Men man kan byta mot mörk choklad av märket plamil (finns i välsorterade ICA Maxi/Focus, vissa hälsokoster, välsorterade coop mm) , den är vegan och garanterat fri från mjölk och nötter (kolla bara förpackningen, i den förra fabriken fanns nötter och choklad har ju lång hållbarhet).

Har även gjort gino med marchmellows, och det funkar ju för alla utom veganerna (gelatin i).

• Blå Flygare

Recept från Go' Kväll

Kokos- och chokladmousse med färsk ananas

Beräknat för 4 portioner

3 dl kokosmjölk på tetrapack
    200 g mörk choklad 70% (Plamil för specialkosten)
    1 st liten färsk ananas
    1 dl riven kokos

1. Hacka sönder chokladen, koka upp kokosmjölken. Slå den över chokladen, mixa. Ställ kallt i någon timma.

2. Rosta kokosen i en "torr" kastrull tills att den är gyllenbrun.

3. Skär ananasen i tärningar och rulla i kokosen.

Upplägg:

Placera moussen på tallrik, lägg den kokospanerade ananasen runt om.

• Meria

Kanske inte jättekalasigt, men när vi hade namnfest bjöd vi på tacobuffé. Då kunde alla äta och vi hade vegetarianer & laktos- och glutenintolleranta där. Var noga med att se på tacoskalen så de inte innehåller gluten.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Blå Flygare
    Meria skrev 2009-03-06 13:17:26 följande:
    Kanske inte jättekalasigt, men när vi hade namnfest bjöd vi på tacobuffé. Då kunde alla äta och vi hade vegetarianer & laktos- och glutenintolleranta där. Var noga med att se på tacoskalen så de inte innehåller gluten.
    Bra tips på plockmat. Man behöver också tänka på vad man steker köttet i, samt markerar upp vad som innehåller mjölk och ställer det på en kant så det inte spills i det övriga. Samma med köttet.
    Vad funkar bäst ist för nötfärs? Quorn? Soja?
  • fairyfloss

Tänk på att Quorn innehåller ägg och kan därför inte ätas av veganer. Men vill man ha tacobufe så kan de ju få kidneybönor istället, det är gott i tacos!

• crazy cat lady

Fruktsallad lät bra tyckte jag, kanske med lite havre- eller sojaglass/-grädde och mörka chokladspån?

• Blå Flygare

Ari Gold skrev 2009-03-06 13:27:09 följande:

Använd sojabaserade mjölkprodukter så kan alla äta. Tex exotisk fruktsallad med glass (Tofuline) ...eller kanske en marängtårta. Havremjölk/grädde kan väl ej den glutenintoleranta äta?
    Fast vanlig gräddglass är både godare och billigare än havre/soja-glass, så varför köpa specialkost till alla? Är man glutenintollerant går ju vanlig glass bra (men som alltid kolla innehållet).

Maräng man köper innehåller mjölk, så i så fall får man baka egen.
  • Blå Flygare
    fairyfloss skrev 2009-03-06 13:26:43 följande:
    Tänk på att Quorn innehåller ägg och kan därför inte ätas av veganer. Men vill man ha tacobufe så kan de ju få kidneybönor istället, det är gott i tacos!
    Va? Jag trodde det bara var svamp. Bra du sa!
  • Strumpansmamma

Tack för alla tips..
    Precis som ni skriver så kommer man på en super bra idé men när man väl börjar spåna på det så innehåller ju det mjölk, spår av nötter mm.. inte alltid lätt. Vill ju inte att någon ska bli sjuk.

Men gino låter ju förståss smarrigt. Gör nog en specialare till de gästerna som behöver och en vanlig till de övriga. Samt serverar vanligglass och mjölkfriglass till..

• fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2009-03-06 14:00:39 följande:
    Va? Jag trodde det bara var svamp. Bra du sa!
    Jupp, det innehåller äggvita. Jätteidiotiskt, jag vet. Men det är som bindmedel.
  • Blå Flygare
    fairyfloss skrev 2009-03-07 09:36:32 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-03-06 14:00:39 följande: Jupp, det innehåller äggvita. Jätteidiotiskt, jag vet. Men det är som bindmedel.
    Kollade deras hemsida, och det innehöll visst även gluten och spår av mjölk så inte så bra alt
  • fairyfloss
    Blå Flygare skrev 2009-03-07 09:41:11 följande:
    Kollade deras hemsida, och det innehöll visst även gluten och spår av mjölk så inte så bra alt
    Det, däremot, visste jag inte. Men det låter ju inte idealiskt! (Typ därför man äter kött nuförtiden!)
  • Sootie

Maräng är ju heller inte så bra för veganerna eftersom det är äggvita i..

Fruktsallad med glass (plus tofuline glass) är ju jättegott och antagligen det som är allra enklast att göra!

Vill man kan man ju baka men det är ju kanske lite omständigt om man inte är van..

Svar på tråden kalas mat där många gäster är allergiska