• Stor mamma

Hur märker man blodproppar

JAg fick för någon dag sedan ett blåmärke på magen under natten.
    Har haft kul åt att kanske bebis sparkat så hårt.

Men nu sade min syster att jag skall se upp med att det inte är proppar.
    Har ett blåmärke på benet också som bara kommit så där. Inget jag gjort för att få det.

Hur vet man skillnaden på propp o blåmärke?

• Svar på tråden Hur märker man blodproppar
  • Jordgubbssmak

Jag trodde det skulle bli varmt och ömt av blodpropp. Har med ett stort märke på vaden som jag inte har en aning om var det kommer ifrån. Så då ska man oroa sig för blodpropp vid varje blåmärke..:(
    Följer din tråd TS och hoppas på nån bra svar.

• Stor mamma

Ska fråga BM på måndag om detta då det är så konstigt.

Klart man blir orolig när man får höra sånt här. Sen gör det inte saken bättre att jag läste att man har högre risker om man ej kan röra sig aktivt och äter smärtstillande. VIlket jag gör

• Godisråttan81

Jag brukar få småproppar i fingrarna. Å då blir det blå/lila och varmt.. Men det är ju jag.

• ingrid79

Jag har hört att det liksom blir som en varm, röd rodnad. Som känns öm när man styker med handen över den. Det ska, enligt vad jag hört, inte se ut som ett vanligt blåmärke.

Tagit från nätet:

Symtom

Tecknen på blodpropp varierar från person till person. Blodproppens storlek bestämmer om det är möjligt för blodet att finna andra vägar, vilket också kan ge andra symtom.
    De vanligaste symtomen är:

* smärta i hela eller delar av benet
    * svullnad och rodnad
    * benet blir varmt, spänner och kan öka i omfång

• Stor mamma

Ja då är det ingen propp, då detta är på magen. Ingen värme bara ömt men det är ju blåmärken som vanligast.

• Äventyr

Hej, det beror nog helt på var blodproppen sitter. Jag har haft en djup ventrombos i armen och märkte det på att jag hade svårt att ta på mig klockan. När jag jämförde armarna var den ena lite tjockare och rödare än den andra, fast knappt så det syntes.

Svar på tråden Hur märker man blodproppar