• mami too

Bilförsäkring?

Är det nån som vet om man måste stå som ägare på en bil för att stå för försäkringen på den?

MVH. //Emma.

• Svar på tråden Bilförsäkring?
  • Jaccan

En person kan ju vara ägare och en annan person som använder bilen..Lagligt, nej..

• f1carbon
    Jaccan skrev 2009-03-06 22:13:19 följande:
    En person kan ju vara ägare och en annan person som använder bilen..Lagligt, nej..
    Klart det är lagligt frun kör en av mina bilar...

Men det är alltid ägaren som står för försäkringen sen vem som kör spelar ingen roll.
  • byström
    f1carbon skrev 2009-03-07 18:46:36 följande:
    Klart det är lagligt frun kör en av mina bilar...Men det är alltid ägaren som står för försäkringen sen vem som kör spelar ingen roll.
    Men säg att du är 18 år och har köpt din första bil, och din mamma står som ägare/försäkringtagare på bilen.
    Hon "äger" den, men du brukar den - och det är inte lagligt.
    Den huvudsakliga brukaren skall stå som ägare till bilen.

Sen om man som gift par skriver bilen på frun eller maken är en helt annan sak, då ni äger och brukar bilen gemensamt så att säga.
  • 3 barns mor
    Svar på #4
    så är man sambos så får man inte köra varandras bilar ? och får man inte heller låna tex sina föräldras bil ?
  • byström
    3 barns mor skrev 2009-03-09 19:44:40 följande:
    så är man sambos så får man inte köra varandras bilar ? och får man inte heller låna tex sina föräldras bil ?
    Bara för att jag skrev gift så exkluderade jag inte sambos, du fattar väl vad jag menar...?
    Samlevande par kanske låter bättre?

Och jo, du får LÅNA dina föräldrars bil, men som jag skrev - bilen huvudsakliga brukare skall stå som ägare på bilen.
    Det är väldigt vanlig att man som ung (under 25) med färskt körkort skriver bilen på någon förälder - för att få mycket billigare försäkring.
    Det är dock olagligt då det inte är föräldern som är bilens huvudsakliga brukare.
  • jerseyko

Där bilen står och används skall också ägaren bo. Det går inte att bevisa att det är 18 åriga grabben som har bilen fast pappa står på försäkringen om sonen bor hemma. Där emot kan man inte göra så att pappa bor i stockholm och sonen i nyköping och sonen använder bilen.

Hemma hos oss så står min make som ägare till bilen och jag står på försäkringen! Vi fick bonus genom mitt försäkringsbolag och eftersom bilen är vår tillsammans och vi är gifta så fungerade det tydligen för försäkringsbolaget att skriva försäkringen på mig.

Att man är under 25 år behöve rinte heller betyda att det blir så dyrt, det beror på var man bor! Det är billigare för mig som är 23 år att försäkra en Volvo V70R AWD än det är för min pappa som är 50 år och har massor av skadefria år. Självklart räknade vi på samma bil och körsträcka. Men han bor strax utanför sthlm och jag på landet 5 mil utanför uppsala {#lang_emotions_wink}

• malin10

min svärfar stod på våran bil ett tag, å han kollade med försäkringsbolaget eftersom det var vi som skulle köra runt med den..
    å det spelade ingen roll eftersom han stod som ägare på bilen.

Men jag kan inte stå på bilen å min man tecknar försäkringen på han

• byström
    jerseyko skrev 2009-03-15 23:24:40 följande:
    Där bilen står och används skall också ägaren bo. Det går inte att bevisa att det är 18 åriga grabben som har bilen fast pappa står på försäkringen om sonen bor hemma.

Att man är under 25 år behöve rinte heller betyda att det blir så dyrt, det beror på var man bor!
    Allt går att bevisa om man bara anstränger sig, men det här är kanske mer en samvets/moralfråga.
    Det står nämligen i försäkringsbrevet att bilens huvudsakliga brukare (eller hur formuleringen nu löd) också skall stå som ägare/försäkringstagare.
    Har att göra med bostadsort, ålder, körsträckor osv, därmed premien - som skall stå i relation till risken för försäkringsbolaget.
    Sen kan man ju ljuga om allt, eller luras om man så vill...

Under 25, 26 år är det klart mycket dyrare än efter den åldern.
    Självklart beroende på var du bor också, men om du jämför din bil, din bostadsort, din körsträcka mellan en kvinna på 20 år, och en kvinna på 27 år, så skiljer det HYFSADE pengar.
    Skiljer mellan män och kvinnor också, något som kanske borde ses som könsdiskriminering?
  • byström

Lite dåligt exempel där, om du tar en kvinna på 24, och en på 26 kanske... ? =)
    Lite mindre skillnad iaf.

• jerseyko
    byström skrev 2009-03-22 15:34:05 följande:
    Skiljer mellan män och kvinnor också, något som kanske borde ses som könsdiskriminering?
    Jag kollade precis upp det där, då jag och maken är lika gamla dessutom (23 år, han 1 månad äldre) och det är samma kostnad för oss i försäkring.
  • byström
    jerseyko skrev 2009-03-22 20:29:46 följande:
    Jag kollade precis upp det där, då jag och maken är lika gamla dessutom (23 år, han 1 månad äldre) och det är samma kostnad för oss i försäkring.
    Märkligt, jag och min fru är också lika gamla, skiljer 1 månad mellan oss, och hon tog körkort en månad innan mig.
    Men för henne är försäkring runt 1000kr billigare/år, än för mig.
    Länsförsäkringar i det fallet.
Svar på tråden Bilförsäkring?