Hur gör ni med kaffe, the eller mörk choklad nu?
Dricker ni mindre kaffe, the, mörk choklad (koffeinhaltigt)nu? eller lika mycket som innan?
Dricker ni mindre kaffe, the, mörk choklad (koffeinhaltigt)nu? eller lika mycket som innan?
Jag följer livsmedlsverkets råd för gravida
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
3 koppar 1 1/2 dl kaffe tror jag att man får dricka.
Jag dricker istället 2 stora muggar (ungefär det samma). Enbart roiboste utöver detta (innehåller inte koffein). Dricker jag Cola hoppar jag istället över en kopp kaffe om dagen. Att det skulle finnas restriktioner på mörk choklad (i bit) har jag aldrig hört talas om.
Blev naturligt mindre sugen på kaffe i början så jag drog ner på det självmant. Nu håller jag mig inom rekommendationerna på hur mycket koffein man bör få i sig varje dag utan att behöva tänka på det.
Personligen så läste jag livsmedelsverkets rekommendationer för gravida angående kaffe och te. Jag insåg att jag låg en bra bit ovanför den rekommenderade tekonsumptionen. Men jag hann liksom inte medvetet minska ner på tedrickandet, för mitt sug efter te förvandlades till en "anticraving" Likadant med mitt intresse för kaffe, de få koppar jag försökt dricka sedan dess har smakat bränt eller konstigt.
Mörk choklad hade jag faktiskt ingen aning om att det innehöll koffein, förrän ditt inlägg nu.
Hur gör du själv?
Hm, försöker dra ner jätte mycket själv. Dricker inte kaffe längre men 2-3 svaga koppar the per dag vågar jag ta. 6 koppar the max enligt livsmedelsverket.
Mörkchoklad har jag läst lite olika om. Men 100 gram mörk choklad ska innehålla 70-100 mg koffein. Äter jag mörk choklad drar jag ner på the.
Nej, jag äter och dricker som vanligt.
Har aldrig gillat kaffe och dricker det heller aldrig (gravid eller ej spelar ingen roll, det smakar ju förjävligt )
Är ingen storkonsument av te heller, nån kopp i veckan kanske. För att få i sig för mycket koffein från tex coca cola kräver ju att man hinkar i sig ett par liter och det gör man ju inte...
Choklad har jag aldrig ens reflekterat över eftersom jag sällan äter mörk choklad
Te har jag dragit ner på, mest för att man blir så kissnödig och jag springer ju redan minst en gång i timmen. Tycker det räcker. Choklad hade jag ingen aning om att man skulle dra ner på. Var i början inte alls sugen på choklad men nu är jag besatt (som vanligt ungefär
) Äter både mörk och mjölk och kakor av diverse sorter. Har försökt sluta men det vill sig inte... Skyller på att bebis behöver choklad eftersom jag är sugen på det.
Vad jag förstår så är rooibos ("rött te") inte riktigt te så därför borde det inte vara några restriktioner på det. Jag har dragit ner extremt på kaffe. Är inte alls sugen på det numer men dricker en kopp på morgonen för att få fart på magen:)
Wikipedia:
"Rooibos-buskens blad används ofta på samma sätt som teblad. Den dryck som bereds på detta sätt kallas ibland felaktigt för "rött te" trots att det inte handlar om blad från teplantan."
"Teer gjorda på rooibos kan dra sex?åtta minuter. Detta är möjligt tack vare att rooibos inte utvecklar ämnen som gör drycken bitter. Rooibos innehåller heller inget tein (koffein) som är ett uppiggande ämne, detta gör att teer gjorda av rooibos är väldigt bra att dricka på kvällen."
Har inte varit sugen på kaffe eller the. Kanske en kopp kaffe på morgonen bara...Så det har löst sig ändå. Prova att dricka rött te, roiboos-te, supergott, och det kan du dricka obegränsat för det är egentligen inget teblad utan bark från nåt träd.. Mörk choklad har jag ätit hur mycket somhelst Älskar choklad
Jag försöker också hålla mig undan kaffe. När jag insåg att min kopp fyller 3 dl. kaffe :( försöker vara särskilt försiktig nu i början i alla fall. Men samtidigt är jag så fruktansvärt trött pga. graviditeten så jag klarar knappt att hålla mig vaken på jobbet. Har aldrig varit storkonsument av kaffe eftersom min mage inte tål det så bra, men jag vågar knappt dricka nåt nu. Är så rädd om bebisen. Hur lurigt är det egentligen? Är det ok med en kopp om dagen? Även i början när risken för missfall är större? Skulle som sagt behöva lite kaffe för tröttheten.
3 koppar kaffe (1,5dl per kopp) högst säger livsmedelsv. O i Norge är gränsen enligt deras livsmedelverk ännu mindre.
Nä, jag har också problem nu med att hålla mig vaken eller fokuserad. Skulle vilja få i mig mer koffein.
Ja, det är olika i olika länder. När jag var gravid i USA fick jag alltid frågan "decaf, I guess?" på Starbucks. Där fick jag mycket striktare restriktioner på kaffedrickande. Den här gången dricker jag helt enkelt måttligt med kaffe och te och räknar inte efter särskilt noga, ärligt talat.
Hej. Är gravid i vecka 7. Mår inte illa så jag dricker kaffe som vanligt. Varför ska man dricka mindre kaffe egentligen (har glömt bort det)? Kan barnet få tillväxthämningar eller?
Ja, risk för missfall och små bebisar har jag läst.
Men min svärmor hävdar bestämt att hon druckit mycket kaffe under alla hennes graviditeter utan att det påverkat hennes barn något . Jätte rastlösa alla men det har nog med deras personlighet att göra
.
Men jag vill inte ta ngn risk.
Jag dricker knappt te alls nu för jag gillar det inte längre. Cola gillar jag inte heller så mycket och choklad har blivit väldigt mycket sötare än förut. Nu gillar jag mest vatten och mjölk vilket iofs inte är så dumt. Kaffe har jag aldrig kunnat dricka, inte ens när jag var ogravid.
Kaffe har jag gått från 8 muggar om dagen typ, till inget kaffe alls... Räcker jag känner lukten av kaffe så blir jag illamående...
Te dricker jag, gärna Roibos eftersom jag kan dricka hur jag vill av det.
Mörk choklad är ingen favorit men kan ta en bit nån gång.
Var inte sugen på kaffe i början av graviditeten. I v. 15 började jag dricka espresso med lite mjölk. Nu dricker jag latte nästan varje dag men håller mig till max en kopp. (v.23) Bryggkaffe kan jag fortfarande inte dricka märkligt nog.
Har märkt att jag är mindre sugen på mörk choklad & får bara massa finnar av det.
Jag som innan denna grav. var en riktig kaffetunna har nu slutat helt....kan bara dricka grönt och rött te, enstaka koppar svart te.
Jag får kväljningar av att bara tömma kaffefiltret på jobbet....
Mörk choklad har jag alltid älskat, men klarar inte av att ens tänka tanken på en bit nu....:(
Jag kan typ bara äta 85 % ig choklad för all annan choklad är för söt. Den blir ju lite saltare när den blir mer koncentrerad så det måste vara därför.