• Svinto

Ord som skrivs samma men betyder och uttalas olika...

Någon kunnig på svenska språket...

Har kommit o tänka på att vissa ord skriv samma men uttalas och betyder 2 skillda saker. Vad är det som gör betydelsen? meningen??

Som exempel:
    Hur kör du egentligen??
    Jag sjunger i en kör...

Jag har idag ätit en banan
    Är den banan svår att köra?

Hoppas att någon förstår o kan svara.

Det är inte lätt med svenska språket ibland- även för en "infödd" svensk

• Svar på tråden Ord som skrivs samma men betyder och uttalas olika...
  • L8P8

Oj.... den var klurig. Hoppas att det finns nån som har ett bra svar, men det enda jag kan tänka mig är ju precis som du skriver meningen (sammanhanget).
    Det kanske är läge att kontakta Fredrik Lindström

• Svinto

Någon vet kannske ja.....??

Hrm... vem är Fredrik Lindström??

• gealach

Jag tror att det har att göra med att orden kommit in i språket vid olika tid och från olika ursprung. Sedan har stavningen försvenskats och råkat sammanfalla med en stavning som redan fanns, men uttalet blir olika eftersom orden inte är besläktade.

Eller så är jag helt ute och cyklar...

• Alsephine

Homografer kallas de, ord som stavas lika men som har olika uttal och oftast har olika betydelser. Andra exempel är kön och loge. Grav respektive akut accent används för att särskilja t ex stegen (som man klättrar på) och stegen (man tar när man är ute och går).

En annan intressant grupp är homonymer, d v s ord som har flera betydelser. Fil är ett bra exempel: man kan äta fil, använda en fil för att jämna till en ojämn yta; köra i en fil; spara en fil i datorn o s v.

Homofoner är ord som uttalas lika men som stavas olika: elva - älva; ägg - egg.

Svar på tråden Ord som skrivs samma men betyder och uttalas olika...