• Egensinnig

När kunde ditt barn färgerna?

I vilken ålder kunde ditt barn grundfärgerna och sedan blandfärgerna?
    Vår förskola tycker dottern är extremt tidig men jag tycker andra barn i samma ålder kan lika mycket så jag blev lite nyfiken på när de börjar intressera sig för o kunna färgerna?

Matilda, Matilda........
  • Svar på tråden När kunde ditt barn färgerna?
  • mamma2004

Jag tyckte min son var tidig och han var runt 2 år tror jag.

Dottern var nog närmare 3 år...

• Mamma 0406

Strax före två års ålder har våra barn lärt sig färgerna.

• Venna

Strax innan hon fyllde två kunde hon de flesta färger.

• Moj Katile

strax innan 2 och nu kan hon alla färger vid 2 år och 4 månader

Sonen var 2½ när han lärde sej alla på en gång!

• lillajag82

min som är 3 snart & är verkligen INTE intresserad av färger =(

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Lusthan

Sonen var ganska tidig. Minns inte riktigt hur tidig han var men mellan två och tre år i alla fall för jag vet att han kunde teckna färgerna innan han fyllde fyra. Vissa färger kunde han inte som beige och turkos bland annat men det är knappt så jag kan det alltid...

• skojsan

Min tjej är 2,5 och börjar lära sig.

• Lalalong

Klara har kunnat alla färger och deras olika nyanser (ljusblå och mörkblå t.ex.) sen i somras någon gång... drygt 2 år alltså (född i maj). 

Vissa tycker det låter jättetidigt. Men det går inte att säga så! På jobbet (förskola) har vi barn som kan färgerna när de är 2 så väl som barn som inte lärt sig förrän de är 5,5. Inget är egentligen konstigare än det andra tycker jag. 
    (¯`°?.¸ edeslatt.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Sarita

Vid 1,5 kunde hon iaf många, ungefär röd gul grön blå vit svart orange lila rosa brun, samt ljusblå och mörkblå, ljusgön och mörkgrön.

• linhen

Min första kunde alla färger vid 18 mån. Andra är strax 2,5 år och har inte riktigt koll. En klar intressefråga!

• linhen
    linhen skrev 2009-03-07 15:48:33 följande:
    Min första kunde alla färger vid 18 mån. Andra är strax 2,5 år och har inte riktigt koll. En klar intressefråga!
    ...och övning
  • Pyris

Utan övning från oss öht så har min minsta, nästan 4 år, börjat intressera sig för färger o säger vilka färger det är på legobitar o kritor osv.

• mirre2

me pojkarna minns jag inte ..men ingen av mina tjejer kan färgerna josefina blir 5år  i april Tindra är 3år.. dom är tidiga me så mycket annat så vem bryr sig att dom e *sena* me färgerna. alltså bägger tjejerna kan rabla upp namnen på fäger men vet inte vilken färg det är om man visar nån färg
    jag  kunde inte färgerna innan jag va 7år och det blev människa av mig oxå ( tack vare en kompis lärde jag mig färgerna hon och jag satt i en trappa och hon lärde mig )

• Cicci1984

Cassandra var kanske 1½- 1 år 10 månader när hon kunde grundfärgerna. Nu är hon snart 2½ och pratar om ALLT! Alla färger kan hon och massor därtill.
    Hon är extremt duktig i sitt prat, och ligger ganska långt före sin ålder i pratet, men sedan så när det gäller av och påklädning så är hon extremt lat och vägrar göra det själv, för "hon kan inte". haha...

• Sofiko

Min son kunde sin forsta farg "lila" vid 16 manader och kunde alla fargerna runt 20 manader. Jag tror helt klart det ar en intressefraga.

• Ann R

Vår första kunde färger runt 2 årsåldern och var väldigt intresserad av att måla och även intresserad av kläder, att välja själv osv, medan lillasyster var 3 år när hon klarade att tala om de flesta färgerna på saker och ting. Hon var absolut inte intresserad, varken av kläder eller måla/rita. Hon kunde säga färgernas namn långt innan, men om man frågade om en färg och pekade på ett föremål svarade hon utan att knappt titta på det "blå" eller "gul" eller vad hon då kände för att säga just då.

Svar på tråden När kunde ditt barn färgerna?