• Lantani

Hur gjorde ni den första potatispuren?

Hade tänkt börja ge sonen smakisar snart.

Men hur gjorde ni potatispuren?
    Alltså ni som gjort maten själva.

Har hört att den blir väldigt klibbig om man mixar den.
    Mosar med gaffel, är det inte lätt att det blir bitar då?

Ja hur gjorde ni som gjorde själv?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-06 17:55
    Hur har ni gjort vid infrysning?

Blanda med ersättning precis innan man ska använda den va?

• Svar på tråden Hur gjorde ni den första potatispuren?
  • Lovan

Koka potatisen så att den blir överkokt, sen är det bara att gå lös med gaffel.
    Ha i lite smör också, så att den blir riktigt fet och god.

C'mon - let's göra get-ragu!!!
  • vickansnickan

jag körde potatisen i vitlökspress och sen spädde med lite ersättning..blev kanonbra..Andra gången gjorde jag med mixerstav..blev lite klistrigt..

mamma till Walter 081002
  • Suri

Blanda med bröstmjölk/ersättning och lite fett. Pressa genom sil eller potatis/vitlökspress om du bara ska göra lite.
    Men det grå bra att mosa också. Mosa mycket bara.

Läs inte detta www.gutegirl.blogspot.com det är inte ok att hänga ut varandra på FL!!!
  • issss

kokade och pressade i potatispress. Tillsatte sedan lite ersättning och rörde slätt. Ska man ha lite extra fett kan man tillsätta lite rapsolja el likn...

• Anna Sui

Ett tips är att använda mjölig potatis, den är inte lika klistrig som fast.

• Blåklockan79

Första omgången gjorde jag så att jag pressade i vitlökspress, tillsatte ersättningspulver och lite av kokvattnet och en klick smör (eller om det var olja). Blev lite för klumpigt tyckte jag så jag körde mixerstav efteråt. Blev jättebra.

Andra omgången kokade vi extra potatisar till vår middag, utan salt, och mixade med lite olja och avsvalnat kokt vatten dagen efter, så allt var kallt, och jag använde mixerstav direkt, den blev lite klistrig, men nu blandar jag oftast den med andra smaker så då märks det inte.

Fryser in i istärningslådor. Mina bitar blir ca 1 msk lite olika på olika lådor. När det fryst så slår jag loss bitarna i fryspåsar och märker påsarna och stoppar tillbaka i frysen. Så nu när vi provat oss igenom alla grönsaker så blandar jag olika smaker olika dagar, tar också olika mängder beroende på hur hungrig jag tror att hon är, vissadagar inser jag att hon inte kommer äta så mycket för att hon nyss ammat eller är jättetrött så det inte kommer att gå så länge, och då tar jag bara två bitar, annars kan det bli upp till 5 numera

Gör på samma sätt när jag fryser in köpt burkmat, och fruktpuréer. Har slutat blanda i ersättnign i puréerna, hade det ibörjan för att det skulle finnas en bekant smak i maten. Nån gång har jag även blandat i utpumpad bröstmjölk, men den brukar inte räcka... Försöker dock alltid spara kokspadet och spä med det, för det finns väl alltid någon extra vitamin kvar där

• näradig

vra barn åt inte pure men vi äter potatismos och det borde väl vara det samma (om inte barnet är väldigt litet) och då mosar vi bara potatis med olivolja med elvispen.

Svar på tråden Hur gjorde ni den första potatispuren?