• Joico

Arbetsintervju - frågor, hjälp tack!

Jag ska på min första intervju på måndag och är jättenervös! Har googlat lite efter vanliga frågor, men finner inga bra svar på dom..
    Det jag är mest "rädd" för är frågorna om Dåliga/svaga egenskaper, samt Bra/starka egenskaper. Förslag på såna? Något kanske passar in på mig!
    Det står helt still, känner att jag inte har någon som helst aning..

Andra goda råd och tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Arbetsintervju - frågor, hjälp tack!
  • Maiko

På dina sämsta egenskaper ska du ta dåliga egenskaper som du kan vända till något positivt.
    Jag vet en som sa att han var väldigt morgontrött men att det inte skulle hindra honom från att komma i tid och komma till jobbet.

Sen är en vanlig fråga; varför skulle just du passa för detta jobbet/varför ska just du få detta jobbet?

Den svåraste frågan jag vet. Och ett bra och ärligt svar till den vet jag faktiskt inte själv . Men det är väl i stil med att att man kan bidra med mycket.

Lycka till på måndag!

• Joico
    Svar på #1
    Jag tycker jag har läst att man ska vända på det positiva.. när jag googlade så fick jag fram att det var vanligt att man skulle ange TRE av varje egenskap, jobbigt värre..
    Hmm, det var inte heller en bra fråga. Varför just jag, eeeeh jooo öööh

Tack så mycket!

Tar gärna emot mååånga fler svar
  • Indigofera

Jag tycker att det känns lite bra och lite "utmanande" att själv komma med en fråga!
    "Om jag skulle få jobbet, vilka förväntningar har ni då på mig?" -är en fråga som även får den potentiella arbetsgivaren att tänka till!

• Joico
    Svar på #4
    Det ska jag lägga på minnet, Tack!

Meeeeer
  • Gravid2008

Du bör inte ta egenskaper som man uppenbart kan vända till positiva, det blir lite genomskinligt.
    Vad är det för sorts jobb?

Bra och dåliga egenskaper kan du nog bara svara på själv, om du är osäker fråga någon du känner. Svårt att svara på när man inte känner dig och det går inte att använda några universal egenskaper.

Frågor

- Varför vill du ha detta jobb?
    - Vad kan du bidra med?
    - Svagheter/styrka
    - Exemempel på motgång, hur har du hanterat den?
    - Berätta om din bakgrund, din uppväxt, skolan, vad gör dina föräldrar, har du syskon?
    - Vart ser du din gjälv om 5/ 10 år?
    - Arbetar du helts i grupp eller individuellt?
    - Hur har du uppfattat tjänsten och vilka egenskaper tror du är viktigast för att lyckas/passa in här?
    - Hur reagerar du när du är pressad/stressad?
    - Vad gör du på fritiden.

Lycka till!

• Joico
    Svar på #6
    Det är två tjänster, och jag vet inte riktigt vilken det är han vill ha mig till, isåfall.. Men båda har väl ungefär samma "krav". Det är ett säljassistent-jobb och ett supportjobb.

Jag har googlat som tusan sen igår eftermiddag och blir nästan mer nervös ju mer jag söker jag hittar hela tiden nya frågor som riskerar att komma, och eftersom det är min första intervju så vet jag ju inte hur det brukar gå till riktigt..

"Varför just jag?" har jag också lite svårt med.. Om jag får sitta hemma och fundera på frågorna så går det nog bra, men bara PANG rätt upp o ner, framför ögonen på VDn (som har intervjun) kommer bli skitsvårt
  • Augusti Blomman

När det gäller de negativa sidor så tycker inte jag att du ska du inte vända på de positiva sidorna. Tycker det blir löjligt.
    Du ska istället berätta vad du gör för att förbättra de negativa sidorna
    Ett exempel kan vara att du inte brukade vara ordningsam.... men att du köpt en kalender och kanske visa upp den, och säga något i stil med att nu så är det mycket lättare att hålla ordning på tider och möten.

Lycka till!

• Augusti Blomman

Frågor som jag fått är ....

Vad vet du om företaget?

Varför vill du jobba hos oss?

Hur hanterar du en missnöjd kund?

Ge exempel på när du har gjort mer än vad du egentligen behöver för att tillfredställa en kund?

Hur skulle din närmsta vän beskriva dig med 3 ord?

Vad är dina passioner?

Nämn dina 2 största prestationer som du är mest stolt över?

Hur ser du på teamwork

Vart ser du dig om 2 år?

ja det finns massor...

Svar på tråden Arbetsintervju - frågor, hjälp tack!