• Anonym (lärare)

Gravid och omorganisation på jobbet... När berätta för chefen?

Jag är gravid i v 7+6. Det ska till en omorganisation i hela området där jag arbetar och en del personal kan behöva bli omplacerade. Jag vill att min chef skall placera mig där hon tror att min kompetens passar bäst. Jag vill inte bara bli placerad någonstans för några månader, eftersom jag ändå skall ha barn i mitten på oktober.

När skulle ni berätta för er chef att ni var gravida om ni varit i samma situation som mig? Som det verkar nu kommer vi att få besked om ev omplacering senast i slutet på april, men då är jag ju redan i v 16.

//Förvirrad

• Svar på tråden Gravid och omorganisation på jobbet... När berätta för chefen?
  • Anonym

Ja, jag skulle berätta nu....

• Anonym (lärare)
    Anonym skrev 2009-03-06 21:44:08 följande:
    Ja, jag skulle berätta nu....
    Och din motivering till det?

Jag har givetvis inte tänkt att "vänta hur länge som helst", men jag kommer INTE att berätta före v 12 iallafall.
  • superanna

Jag tycker att du ska berätta nu bara för chefen o säga till honom att det är för tidigt att gå ut med det pga missfallsrisken men att du vill vara snäll så att han vet om din mammaledighet redan nu när han planerar. Då är det bara chefen som vet det och inte säger något till någon. Han/hon kommer bli mycket tacksam och känna att du är så lojal!

• Anonym (lärare)
    superanna skrev 2009-03-06 21:58:39 följande:
    Jag tycker att du ska berätta nu bara för chefen o säga till honom att det är för tidigt att gå ut med det pga missfallsrisken men att du vill vara snäll så att han vet om din mammaledighet redan nu när han planerar. Då är det bara chefen som vet det och inte säger något till någon. Han/hon kommer bli mycket tacksam och känna att du är så lojal!
    Givetvis vill jag vara lojal mot min chef, men samtidigt vill jag ju veta vad jag har att komma tillbaka till. Jag vill ju inte komma tillbaka "till vad som helst", utan veta att hon placerar mig där hon tror att min kompetens kommer till sin rätt.
  • Anonym (lärare)

Nån mer?

• Anonym

Vad tråkigt att du inte litar på att din chef tar rätt beslut.....

• Anonym (lärare)
    Anonym skrev 2009-03-07 08:27:55 följande:
    Vad tråkigt att du inte litar på att din chef tar rätt beslut.....
    Jag litar på min chef. Jag vet tom att hon vid ett tillfälle anställt en som var gravid och fick barn en månad senare. Min chef eftersökte då en person med en specifik kompetens och valde att anställa fastän hon visste att hon var tvungen att söka efter en vikarie nästan direkt.

Jag vet däremot inte hur hon tänker nu, eftersom det i och med omorganisationen säkert kommer att bli en del uppsägningar också. Tänker hon som så att placerar där hon vill ha mig sen och låter någon som riskerar att bli uppsagd vikariera för mig under min föräldraledighet?
  • Anonym

Anonym (lärare) skrev 2009-03-07 08:39:48 följande:

Jag litar på min chef. Jag vet tom att hon vid ett tillfälle anställt en som var gravid och fick barn en månad senare. Min chef eftersökte då en person med en specifik kompetens och valde att anställa fastän hon visste att hon var tvungen att söka efter en vikarie nästan direkt.Jag vet däremot inte hur hon tänker nu, eftersom det i och med omorganisationen säkert kommer att bli en del uppsägningar också. Tänker hon som så att placerar där hon vill ha mig sen och låter någon som riskerar att bli uppsagd vikariera för mig under min föräldraledighet?
    Det enda du kan göra är att prata med din chef om din oro och att du är gravid... för en dialog nu på en gång så ska du se att allt löser sig!
  • Anonym (lärare)
    Anonym skrev 2009-03-07 08:40:59 följande:
    Anonym (lärare) skrev 2009-03-07 08:39:48 följande: Det enda du kan göra är att prata med din chef om din oro och att du är gravid... för en dialog nu på en gång så ska du se att allt löser sig!
    Visst ska jag prata med min chef, men varför redan nu? Vid mina tidigare graviditeter har jag inte berättat förrän runt v 12. Tycker egentligen inte att jag ska behöva berätta tidigare, bara för att det är en omorganisation på gång.
  • Anonym (ekonom)

Jag hade nog inte berättat förrän senare, detta för att jag skulle vilja att de gjorde planering av omorganisation utan "färgning" av att jag skulle vara gravid.

I alla ftg jag varit i så har det påverkat. Inte bara till det negativa, ibland också positivt. Dock slipper du tänka tanken att OM du berättat och omorganisationen blir till nackdel för dig så att det skulle bero på graviditen.

Jag själv sitter i liknande sits, jag har fått/ska få mer befogenheter och ansvar men är gravid i v 12 och jag kommer inte berätta förrän om minst 3 veckor då min nya roll och lön är satt.

Det blir många vida tröjor och klänningar.

• Anonym (lärare)
    Anonym (ekonom) skrev 2009-03-07 08:54:45 följande:
    Jag hade nog inte berättat förrän senare, detta för att jag skulle vilja att de gjorde planering av omorganisation utan "färgning" av att jag skulle vara gravid.I alla ftg jag varit i så har det påverkat. Inte bara till det negativa, ibland också positivt. Dock slipper du tänka tanken att OM du berättat och omorganisationen blir till nackdel för dig så att det skulle bero på graviditen.Jag själv sitter i liknande sits, jag har fått/ska få mer befogenheter och ansvar men är gravid i v 12 och jag kommer inte berätta förrän om minst 3 veckor då min nya roll och lön är satt.Det blir många vida tröjor och klänningar.
    Det är precis så jag tänker! Jag väntar med att berätta... tycker faktiskt inte att det finns någon anledning att berätta redan nu...
  • Anonym

Anonym (lärare) skrev 2009-03-07 09:41:37 följande:

Det är precis så jag tänker! Jag väntar med att berätta... tycker faktiskt inte att det finns någon anledning att berätta redan nu...
    Men om du inte tycker det förstår jag inte riktigt vad du vill med denna tråd?

Du vet ju redan vad du vill och ska göra.....
  • Anonym

Du behöver väl inte berätta något förrän det är 3 mån kvar tills du skall vara föräldrarledig.. så vänta du med gott samvete.

• jossansthlm

jag berättade i mars när jag var i v 23 eller nått, min mage syntes inte heller men vad ska dom säga ?

• Anonym (Jag)

Jag visste att det skulle bli helt nytt schema på mitt jobb så jag höll tyst om min graviditet. Visste inte om jag fick vara kvar eller någonting.
    Så innan det nya skulle sätta igång hade vi samtal och då fick jag reda på att jag skulle bli fastanställd. Några timmar efter berättade jag för den chefen att jag var gravid i vecka 18
    Jag kännde mig lite taskig, men man vill ju inte att det ska bli eller att dom gör något annorlunda för att man är gravid.
    Så jag tycker allt att du kan hålla tyst om du känner att du vill det.

• Anonym (lärare)
    Anonym (Jag) skrev 2009-03-07 18:54:57 följande:
    Jag visste att det skulle bli helt nytt schema på mitt jobb så jag höll tyst om min graviditet. Visste inte om jag fick vara kvar eller någonting.Så innan det nya skulle sätta igång hade vi samtal och då fick jag reda på att jag skulle bli fastanställd. Några timmar efter berättade jag för den chefen att jag var gravid i vecka 18 Jag kännde mig lite taskig, men man vill ju inte att det ska bli eller att dom gör något annorlunda för att man är gravid.Så jag tycker allt att du kan hålla tyst om du känner att du vill det.
    Ett smart drag av dig... och jag tänker precis som du, att man vill ju inte missgynnas pga en graviditet. Jag vet att jag kommer att ha kvar en anställning i kommunen, men jag vet inte vart. Men det lutar nog åt att jag berättar för chefen runt v 12 när det känns "mer säkert".
  • Anonym (Jag)
    Svar på #16
    Jag tror inte din chef tar illa upp om du väntar till vecka 12, det är ju väldigt vanligt och känner du i vecka 12 att du vill vänta lite till med att berätta så är det bara att göra det!
Svar på tråden Gravid och omorganisation på jobbet... När berätta för chefen?