• Anonym (Mamman)

Min fyraåring luktar illa ur munnen

Min fyraåring har i några år nu luktat lite illa i munnen, tycker jag i alla fall.

Men dom senaste dagarna så tycker jag det luktar bajs ur munnen.

Tänderna borstas noga morgon och kväll, inga allergier så vitt vi vet.
    Helt frisk, inte ont i halsen eller något sånt.

Vad kan det bero på?

• Svar på tråden Min fyraåring luktar illa ur munnen
  • morzan4

Han är inte förstoppad? Då kan det lukta avföring ur munnen.

• Anonym (Mamman)

Nej han är inte förstoppad men då han var runt 1½-2 år så hade han en lång period då han var förstoppad och länge fick han laktulos varje dag.

Det gick sedan över av sig själv, men nu i efterhand så var det nog i samband med att han blev förstoppad som det började lukta illa ur munnen.

Jag är rädd att han ska bli retad på dagis

Vad kan det bero på att ett litet barn har så dålig andedräkt?
    Tänderna är fina säger tandläkaren.

• Anonym (tandläkaren)

Hej... Jag skulle ta kontakt med en "bra läkare" som bryr sig... Det kan komma från magen eller kanske fickor ska kan komma i svalget... så samlas maten där och "ruttnar" låter kanske inte så trevligt men det är inget farligt men det är bra om de hittar det.... säg att det verkligen är ett problem och du vill ha ett svar på vad det beror på och ingen vanlig klapp på axeln och att allt är bra.... Tänderna tror jag inte att det är... det är när tandsten och infl. kommer i munnen som det kan ha den orsaken men på barn är det inte aktuellt...tror det sitter längre ner... Vissa barn med allergier luktar oxå lite annorlunda men som du skrev var han ju frisk... men som sagt - vänd dig till en läkare du har förtroende för och medela gärna innan vad problemet är så kanske dom har någon som kan lite mer om det... Lycka till!!

• Anonym (Mamman)

Vi har varit på vc nu med han.

Läkaren tittade bara i munnen och kände på halsen men allt var så normalt så.
    Ja han luktade också på honom men han tyckte det luktade helt normalt.

Han hade ätit ett äpple en stund innan så det luktade inte så mycket.

Ja jag vet inte vad vi ska göra nu.

Kanske skära ner på mjölkprodukter, han tycker mycket om mjölk och yogurt.
    Kanske man ska skippa det och ge han vatten i stället?

• Anonym (tandläkaren)

njae, de behöver ju mjölkprodukter men visst luktar det ju lite mer då... ge vatten efteråt istället så man sköljer rent...

• Flappan

Vid halsfluss kan det ju lukta illa i munnen.....min dotter hade halsfluss trots hon inte hade några som helst symptom. =(

• Anonym

Ja som flappan skrev, streptokocker ger inte alltid symptom hos alla (dvs alla får inte feber och ont), men man kan lukta illa i munnen ändå... Be om ett halsprov...
    Annars håller jag med tandläkaren, be om en ordentlig undersökning...
    Det är synd att börja skära ner på mjölkprodukter och dylikt "i onödan" så att säga, mjölkprodukter har ju mkt bra näring och synd att ta bort det innan du vet att det är nödvändigt...

• Anonym (?)

Min 4åriga dotter luktar också illa (bajs) ur munnen precis som du beskriver att din son gör. Har inte heller fått några vettiga svar vad det kan vara. Hon får även en gul beläggning på tungan ibland som inte är svamp.

• Anonym

Båda mina barn luktar ur munnen och jag ska nog prata med bvc om det nästa gång jag ska dit. Ingen som fått hjälp för sina barn?

Svar på tråden Min fyraåring luktar illa ur munnen