• Daz

vår kisse har förlorat sin livskamrat

Har haft två syskonkatter som levt tillsammans sedan de föddes. Nu har den ena hastigt avlidit och jag undrar vi ska göra livet bra för kvarvarande kissen. Det märks att han letar lite efter sin syster, men glömmer han? Kan katter sörja? Ska vi skaffa en ny katt? eller kommer han klara sig ensam? Han får gå ut och in som han vill. Vi har märkt att han förändrats lite på så sätt att han blivit keligare, vill gå ut och in oftare (letar han tro?)....Ge mig lite råd och tips tack.

• Svar på tråden vår kisse har förlorat sin livskamrat
  • hic sunt leones

Han letar men han kommer att glömma. Om ni skaffar en ny katt beror väl på om ni VILL ha en ny katt. Jag tror missen inte skulle tacka nej till en ny kompis iaf, han känner sig nog lite ensam om han är van vid att ha kattkompis. Men det är klart, samma sak som att växa upp med syrran blir det väl inte... :o)

• Daz

Nä, en ny katt är ju inte detsamma som att få tillbaka sin syster...Kanske skulle han få svårt att anpassa sig till en ny liten kattunge....hmm, vet inte hur vi ska göra

• mion

Han letar... men kmr glömma ge han lite tid,jag har 2 katter o jag märker vilket sällskap dom har av varandra =)

• Daz

men OM vi skaffar en katt till, NÄR är det läge att göra det? Nu, om ett par veckor, eller om några månader?

• Polargirl
    Daz skrev 2009-03-06 23:01:34 följande:
    men OM vi skaffar en katt till, NÄR är det läge att göra det? Nu, om ett par veckor, eller om några månader?
    Jag tycker ni ska göra det när det passar ER... så att ni kanske kan var hemma lite mer de första dagarna när de lär känna varandra och så.
    I believe in dragons, good men, and other fantasy creatures.
  • Pallas

Ja, han kommer troligen att "glömma". En del hävdar att djur inte kan känna sorg, eller att det är människan som projicerar sin föreställning av sorg på djurens beteende, men jag har sett det själv för många gånger för att det ska vara en slump.

Bland annat en häst som miste den kanin han hade boendes hos sig i boxen (en räv tog kaninen).

• mion
    Svar på #4
    Det kan du nog göra nu =) är det just en kattunge du är ute efter då el? annars ta han om en överbliven katt kan ju vara en idé...
  • CTMT

TS - Skaffa en kattkompis till din katt som är så van vid sällskap...
    En kattunge kan ju vara att ta i lite då de oftast är "små och jobbiga" enligt vuxna katter ;)
    Hur gammal är din katt?
    Gå in på t.ex. www.kks.nu och titta på vuxna katter som behöver ett nytt hem. Där kan du välja efter ålder och du kan även få reda på vad för temperament katten har etc. som du tror kan passa med din egen katt!

Låt din kise få "sörja" ett par veckor under tiden du kikar på en kattkompis... så blir det inte för stör omställning med en ny katt direkt!
    Sen om du skaffar en kattkompis så var beredd på att det kan ta ett par veckor för katterna att acceptera varandra, ge det tid...

Beklagar att din andra kise gick bort :(

Svar på tråden vår kisse har förlorat sin livskamrat