• steqve

Hur träna magmusklerna?

Hejsan!

Börjar ledsna på min mage nu, försöker träna upp den men den ser likadan ut. Platt och fin, men vill bli av med en gnuta fett samt öka volymen på underliggande muskler.

Har två jobb samt skola...så att gå på gym finns inte på den här världskartan.

Känner att jag inte får sit-ups att ge mer, gör troligtvis fel. Några tips på bra övningar som isolerar "sexpacket" fint? Gärna ett litet träningsprogram vore trevligt

• Svar på tråden Hur träna magmusklerna?
  • pixiedust

För att bli av med fettet hjälper inga träningsövningar. Du måste ligga på ett energiunderskott för att bli av med fett och då tas det över hela kroppen, generna bestämmer hur.

Här har du lite magövningar: www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html

Du bör träna både obliquus (sneda magmusklerna) och rectus (raka magmuskeln). Dessutom bör du träna ryggen för att få stadga från ryggen för att få en bra hållning och inte få ont i ryggen. Och har du möjlighet är förstås det allra bästa att träna hela kroppen.

• steqve

Jag tränar dagligen armhäv, situps samt en halvtimme på cykel. Det är minimiträningen. Vill inte deffa mig då jag är lite för smal, således får väl fettet stanna kvar på magen, tjejjen verkar tycka om det iaf

Skall prova lite av de där magövningarna ikväll och se hur det känns.

man tackar och bockar!

• Micke54

Magen är som alla andra muskler den måste belastas med vikter för att växa.
    Man ser ju ofta folk som kör situps 3x20 utan vikter.
    Men du ser ju sällan någon som kör biceps 3x20 med bara handen som tyngd!?
    Så träna upp större magmuskler sen deffa är det som gäller. Och musklerna växer garanterat bättre om du låter dom vila ibland.
    Jag skulle då aldrig få för mig att gå till gymmet och köra benböj varje dag och jag antar att magen inte heller utvecklas bättre av att tränas varje dag.
    //M

• Líllafamiljen

Har du förslag till övningar hemma med vikter?

• Micke54

Javisst, situps med vikt på bröstet. både sneda, raka
    liggande benlyft med ankelvikter.
    Har du en gymboll kan du göra situps på den då blir belastningen helt annorlunda då du måste hålla balansen samtidigt. När situps på bollen sitter är det dags för lite vikter på samma sätt som man gör situps på golvet.
    Antingen håller du en vikt på brösten eller använder dig av gummiband som du fäster bakom huvudet och håller i händerna.
    Det är lättare med viktövningar på ett gym av självklar anledning men det går hemma också :)

Tänk på att man ska ha en vältränad bål innan man börjar köra med vikter då din överkropp väger en hel del i sig själv.
    Och har man lite fett på magen så ser den bara större ut om det blir stora magmuskler under fettet. Men det uppvägs ju såklart av att en stark bål gör underverk i vardagen!//M

Svar på tråden Hur träna magmusklerna?