• san sou

cockerspaniel?

Min familj har i flera år längtat efter att ha hund men har väntat för att tiden inte räckt till.
    Men nu äntligen ska det bli av.
    Barnen är snart 2 och 4 år och dom är hundvana då deras dagmamma har hund.
    Varken jag eller min sambo har någon vana av hundar och nu undrar vi vad för ras som kan passa oss.
    Efter att ha tittat runt ett tag nu har vi fastnat för amerikansk cockerspaniel.
    Var vi har förståt är det en sällskaps hund som passar bra med barn och att ha som "första hund".
    Nu har vi hittat en hane som är ca ett år på halvfoder. Vad tror ni skulle det vara något för oss?

• Svar på tråden cockerspaniel?
  • hmcc

Det är en bra lagom stor ras, kan bli skällig, men med rätt uppfostran ska det inte vara några problem.

Jag har lite svårt för halv och helfoderhundar.
    Har man otur kan det blir bråk om det ena eller andra och då kan man bli av med jycken.

Ni är ständigt övervakade.

Jag har sett alldeldes för många fall där folk har råkat illa ut.

Dessutom kräver många uppfödare att man ställer ut...pälsen är kämpig och den måste hållas i trim.
    Om hunden är eran så är det bara och raka av om man tröttnar på att borsta.

• köttbullelydnad

Kolla med ninanen. Hon är en engagerad cockerägare

• Dudden

Vi skaffade oss en "amris" hösten -05. Vi hade inte alls bestämt oss för ras vi ville ha innan denna annonsen om lille Goa dök upp.
    Det var kärlek vid första ögonkastet!!!! Han var 9½ mån när vi hämtade honom.
    Vi tycker cockerspaniel har varit en toppenbra "förstahund" och ska vi ha fler vovvar i framtiden, så skulle det inte förvåna mej om det blir samma ras igen!
    Amrisen är en riktig familjehund, en liten hund med mycket fart i. Vi har en liten dotter på 2½ och det funkar utmärkt. Han är väldigt social och älskar långpromenader el att bara vara ute i trädgården och busa!

• san sou

Tack alla svar!
    Inlägg nr 1 gör mig lite orolig. Äger man inte hunden om man har den på halvfoder? Så har jag uppfattat det, men att uppfödaren har rätt till ett visst antal parningar.
    Ska ringa uppfödaren i morgon och se om vi kan få till ett möta så vi höra vad hon säger. Är inte alla intresserad av utställlningar och tävlingar. Pälsskötsel är inget problem.

• hmcc

Pälsskötsel är jättekul till att börja med och ni äger hunden efter ett visst antal år.
    (5 brukar det vara)

Att sköta en utställningspäls i 5 år är ett hästjobb.
    Dom amrisägare jag känner har dom inte fullpälsade, dom är skitsnygga ändå, men man "kan" inte ställa ut dom.

Att sätta ut en hane på halvfoder betyder att hon vill ha parningar vilket du är klar över men det blir inga parningar om han inte är utställd en himla massa med bra resultat(konkurrensen är stenhård)

Uppfödaren står förmodligen för ställandet...men han ska alltid vara i fint skick under utställningssäongen och på en sån hund är det ett jättejobb.

I början är det jättekul att sköta den fina pälsen, men sen blir man rätt less på det när man inte kan klippa ur eventuella knutor utan allt ska kammas ut *puh*

Blir det minsta konflikt mellan er och uppfödaren får du ett helsicke.

Hade jag satt ut en hane på foder så hade jag haft som krav att dom skulle vara MYCKET utställningsintresserade.

Be att få köpa honom helt eller leta efter en annan, det är ingen brist på dom utan det är köparens marknad just nu.

• san sou

Ok, nu förstår jag. Som sagt så är vi inte alla intresserade av utställningar så vi får leta vidare. Men detr lutar nog åt en cockerspaniel iaf!!!

• cajsasmamma

Vi har en engelsk cocker.
    Ända som är nacktdel är pälsenvården för mig eftersom jag är ute med hästarna dagarna i ända och inte ha alltif tid att borsta hunden. Men jag har tur som kan åka till "hennes" kennel o få henne trimmad med jämna mellan rum..

• hundpuss

san sou skrev 2009-03-07 18:52:02 följande:

Tack alla svar!Inlägg nr 1 gör mig lite orolig. Äger man inte hunden om man har den på halvfoder? Så har jag uppfattat det, men att uppfödaren har rätt till ett visst antal parningar.Ska ringa uppfödaren i morgon och se om vi kan få till ett möta så vi höra vad hon säger. Är inte alla intresserad av utställlningar och tävlingar. Pälsskötsel är inget problem.
    SKK:s fodervärdsavtal ser ut såhär: www.skk.se/pdf/blanketter/avtal/fodervardavtal.pdf

Men det kan också utformas lite annorlunda, om jag inte minns fel, beroende på uppfödaren. Det du kan göra är att ringa till rasklubben för cocker, och höra med dom. De är ju experter, och är man som du då inte så jätteinsatt så är det kanske bättre att verkligen kolla en extra gång, för er egen skull.

Läs gärna det som står på sidan i länken jag angav, där står mer detaljerat.
    Men man ska inte vara rädd för att ta en hund på foder,
    sålänge man känner sig nöjd med uppfödaren, att man har en bra kontakt, känner att uppfödaren är vettig osv.

Vad gäller cockers i allmänhet så skulle jag rekomendera dig att kika här:
    www.amerikansk-cockercirkel.se/
    (men det har du kanske redan gjort? :P )

Det viktigaste är bara att ha pluggat på ordentligt, så man vet vad det innebär att bli fodervärd, oavsett hundras.
  • Lije

Hej, vi har en amris hane på snart fem år. Honom hade vi på helfoder där ägarna bibehöll rätten till avel. Han har nu skrivits över på mig utan några som helst problem, (jag har även fått raka och klippt honom hur jag vill).
    Har du hunden på halvfoder och har ett avtal ska det inte vara några problem, och du kan ju alltid höra med ägaren med trimningen, alltid skönt att raka ner dom på sommaren.

Det är helt underbara hundar som jag varmt rekomenderar, jag har själv växt upp med dom. Vi har ett barn på snart fyra år och det har aldrig varit något problem, inte skäller han heller, bara när han drömmer kan han gläfsa lite i sömnen =)
    Det jobbigaste är trimningen/pälsvården, men man får in snitsen, vi försöker hålla våran nedklippt för att underlätta. De är oftast också VÄLDIGT matglada så man får hålla lite koll på vikten.

Lycka till med erat val av hund

Svar på tråden cockerspaniel?