• Uddan

Över 40 och gjort KUB, vilka siffror fick du??

Själv snart 42 och ska göra KUB om några veckor. Lite nyfiken på vilka siffror jag kan vänta mig. Vilka siffror fick du och nöjde du dig med resultatet??

Tacksam för svar

• Svar på tråden Över 40 och gjort KUB, vilka siffror fick du??
  • mamman1

Hej! Jag är inte över 40 men vill bara upplysa dig lite om hur resultaten kan se ut..
    Jag var 36 då jag tog KUB testet på mamamia i Sthlm.
    Jag fick en "risk" på 150 och vår dotter var superfrisk och är fortfarande..

Dem berättade om en mamma som fick en risk på 50 ! alltså 50% risk att barnet hade down syndrome. Hennes barn var friskt!!! Detta visar att dessa tester är liite farliga att lita blint på.

Att jag fick en förhöjd risk var pga min ålder..samt att ngt i mitt blodprov visade ngt.. ? vad har jag aldrig fått veta eftersom vår dotter ju är frisk.

Det farliga i detta är att flera friska barn riskerar att bli aborterade eftersom mamman och pappan ska besluta om dem tar risken eller ej! Det kan ju lätt uppfattas som skrämmande då dem säger att risken är en på 200 om man samtidigt hör om 23 åriga Bettan som fick en risk på 2500 ! .. förstår du hur jag menar?

Personligen resonerade vi som så att vi inte ville ta fostervattenprov och riskera ett missfall då vi visste att vi skulle få en förhöjd risk nästa gång med..och skulle vi fått ett missfall så skulle vi inte tagit om ett fostervattenprov. Så vi sa att vi tar detta barn som det är och älskar det precis som det är meningen.. det finns värre sjukdomar som kan drabba osv..detta tyckte barnmorskan också.

Lycka till!! Och stirra dig inte blind på siffrorna som sagt! Tror dem är lite farligt ute med dessa tester faktiskt.

• Zumna

1:50 är inte 50% risk att barnet har en kromosomavvikelse utan 2% risk. Risken 1:2 är samma sak som 50% risk.

Jag gjorde NUPP 2006, var 39 år då,  när jag väntade min dotter, då KUB egentligen inte gjordes i mitt landsting då. Dock tjatade jag till mig ett blodprov med och fickföljande siffror:
    Efter NUPP en risk på 1:15 att dottern skulle ha Downs, vilket var den enda kromosomavvikelse jag fick någon siffra på då. Invägt blodprovet och att det var en IVF-graviditet så blev den slutliga risken 1:250 vilket gjorde att vi inte gick vidare med fler tester.

2008 gjorde jag KUB med sonen i magen. Var alltså 41 år då. Fick ett resultat på 1:55 för Trisomi 21, och 1:350 för Trisomi 13 &18 efter själva NUPP:et men blodprovet drog ner värdet till 1:12 för Trisomi 21, 1:31 för Trisomi 13 och 1:145 för Trisomi 18. Med tanke på den höga risken för Trisomi 13 så valde vi att denna gång gå vidare med MKP och fick till svar att vi väntar en pojke med normal kromosomuppsättning.

Lycka till!!

Ella 070122 - Lillebror BF090517 - Choose a role that you feel happy in
  • astral

Jag gjorde KUB när jag var nästan 40 (några veckor innan min födelsedag och fick riskbedömning på 1:17000 otroligt bra tyckte jag...

• mamman1
    Svar på #2
    Ja jag kanske skrev lite tokigt! Men det var som jag menade iallfall..dem berättade för oss att den här mamman fick veta att hennes lilla barn hade 50/50 % risk att få down syndrom och hon tog den. Och barnet var friskt.
  • mamman1
    Svar på #3
    Ja det var ju ett jättebra resultat!! Och jag fick 1/150 och var 36 och fick ett friskt barn..det visar ju att detta är lite skumma tester tycker jag. Speciellt som det säkert finns föräldrar som säger att deras gräns går vid 300!? Sedan gör dem fostervattenprov och kanske får missfall!? Och så har deras barn varit helt friskt från början! Var går gränsen?
  • Siki

Gjorde KUB när jag var nästan 41 år, fick 1:2 (50%) pga 9,9 mm i nacken. Gick vidare med FVP men hade inga avvikelser, gjorde även hjärtUL men allt var ok där med.....
    Fick en frisk pojke i januari.
    Lycka till!

• Zumna
    Svar på #4
    Ingen fara, ville bara förtydliga så att ingen missförstod...

Nej, det finns många som får risken 1:2 eller 50% som får till svar att barnet är helt friskt. KUB/NUPP är ju bara en riskbedömning och ju äldre man är ju större risk verkar det vara att det blir ett sämre resultat utan att det faktiskt behöver vara något fel. Åldern i sig är ju en riskfaktor.

I o m vår "höga" risk så hittade jag dessutom en studie som visade på att det fanns avvikande blodprov på majoriteten av de kvinnor som gjort IVF, och i denns studie (från ett universitet i Finland) så rekommenderade man att man absolut INTE skulle använda sig av blodprovet på IVF-gravida utan rekommenderade att man skulle enbart använda NUPP.

Håller med dig om att man inte ska stirra sig blind på siffrorna och är man det minsta orolig så ger ju faktiskt inte KUB mer än en riskbedömning och vill man ha ett definitivt besked så bör man ju överväga FVP eller MKP.
    Ella 070122 - Lillebror BF090517 - Choose a role that you feel happy in
  • Uddan

Vet att KUB bara är en riskbedömning men man tenderar ju att stirra sig blind på siffror. Då är det svårt att förstå vad som anses bra kontra sämre. Frågar man de som gör provet vet jag att de inte vill svara om det är bra eller inte den bedömningen vill de väl att man ska göra själv..

Astral: vilka kanonsiffror, säker på att du inte e 25

Härligt och höra att ni som fått sämre resultat har i senare läge fått bra resultat, ger en hopp att det inte behöver vara något fel på barnet trots dåliga siffror.

• Skruttefia

Uddan - jag är 42 och gravid i 28.e veckan. Var 41 år och 10 månader när jag gjorde KUB och fick följande resultat:

Trisomi 21 (DS):
              * Åldersrisk: 1:49
              * Justerad risk efter KUB: 1:641

Trisomi 13 & 18:
              * Åldersrisk: 1:91
              * Justerad risk efter KUB: 1:1792

Kram o lycka till!

Mamma til A 060121 & BF 090606
  • 040609

Jag fick 1:385 efter NUPP som bleb 1:85 efter KUB. Gjorde FVP och allt ser bra ut. Är 40.

• Mod09

Hejsan,
    Jag är 45, ska fylla 46 i april. Gjorde aldrig KUB test pga av min ålder, valde att gå direkt på FVP och fullständig analys som tar några veckor längre att få svar på. När jag gjorde UL i v.15, mätte dom både huvud, lårben, nacke och tittade efter diafragma, luftstrupe etc. Där såg allt ok ut. Väntan på svaret är oerhört påfrestande. Hoppas få ett positivt svar den här veckan.

Svar på tråden Över 40 och gjort KUB, vilka siffror fick du??