• Pallas

Dangit, min 850 startar inte!

Jag körde hem från jobbet i fredags natt och enligt uppgift från fordonsdatorn fanns det 7 liter bensin kvar. I går skulle jag åka till min häst, men då startade inte bilen. Startmotorn drar runt, men den startar inte. Jag tänkte att det kanske var för lite bensin, så att den inte orkade, men nu har jag hällt i fem liter och problemet kvarstår.

Ringde en kompis som sa att antingen är det probs med soppapumpen, eller så är kommer det ingen luft (men som han uttryckte det "sitter det inte fast en björktrast så kommer det luft") eller så kommer ingen gnista. Någon som har varit med om samma sak?

• Svar på tråden Dangit, min 850 startar inte!
  • Pallas

Halloj. Även om ingen svarat så rapporterar jag vidare, ifall någon skulle nappa.

Nu har vi lyssnat och funnit att bränslepumpen inte går. Den tänder på startgas, så vi har dragit slutsatsen att den inte får någon soppa, är det korrekt?

Är detta fallet så borde problemet vara bränslepumpen, och då antingen dess relä eller själva pumpen. Min kompis som hjälpte mig felsöka sade att man kan kolla om det är relät genom att brygga över det med en kabel, är det någon som vet hur man gör det, och var reläet sitter på en Volvo 850 -93?

• Pallas

Nu har jag bytt bränslepumpen alldeles själv och bilen startar igen!

Fick tag i en pump på bildemonteringen 4 mil hemifrån och hastade dit efter jobbet. Sen fick jag ligga och "epa-traktormecka" i ett iskallt bagageutrymme med fel verktyg. Tog inte mer än en halvtimme att ta bort den gamla och sätta i den nya pumpen. *stolt*

Svar på tråden Dangit, min 850 startar inte!