• shine

Avbiten tand

Käkade en slags mellis imorse med såna där hårda kolakulor.
    Bet på nåt konstigt sätt så det lossnade en bit av en tand =/
    Inte så jättestor bit, men tillräckligt för att det syns och känns.
    Ska ringa tandläkaren på måndag.

Vad gör de åt en sån sak?
    Fyller de ut "hålet"?
    Eller vad gör de?

// tandläkarskräck =(

~ what doesn't kill you makes you stronger ~
  • Svar på tråden Avbiten tand
  • Tattyn

Det beror ju på hur tanden gått sönder, oftast när tänder går sönder är det en bit av emaljen som lossnat. Då lagas tanden som vid en vanlig lagning, de putsar bort vassa kanter och fyller med vad det nu är de fyller trasiga tänder med.
    Räkna med att du kan komma att få vänta ett tag innan du får komma till tandläkaren förutsatt att du inte har rejält ont i tanden då det inte direkt räknas som högsta prioritet att ta hand om nån med avbiten tand.

Jag råkade själv ut för samma sak för 2 sommrar sen I New Yorka v alla ställen, vi hade precis kommit dit, skulle vara kvar i 5-6 dar till. Vi hade varit på M&M store och köpt godis och jag sitter på hotellrummet och smaskar hallon M&M i godan ro när jag biter av en bit av tanden. blir skitskraj, vill ju itne till tandläkaren i USA direkt. Men det gjorde tack och lov inte ont, det var bara en bit emalj som farit bort, men det var ju vasst som attans.
    Direkt hemma i sverige igen ringer jag tandläkaren och berättar vad som hänt...och får en tid 1 vecka senare.....

• hejhejmonika

Beror nog helt på hur det ser ut. bitit av bitar av båda mina framtände, och tandläkaren har inte fyllt på med extra material (dock slipade de tänderna lite för att få bort det "vassa"). Tror inte ens det skulle lyckas utan bara lossna. I början kändes det jättemycket, men nu har tanden av naturliga skäl slitits ned lite och jämnats ut.

• shine
    Svar på #1

Tack för svar!

Det är en bit som har lossnat. Osäker om det är emaljen eller inte? Det är som i hörnet mot en annan tand.
    Jag har inte ont, mer än när jag sköljer med kall vatten. Vasst är det och jag går dit emd tungan hela tiden.

Men det lät inte så farligt det du skrev. Att de slipar och fyller. Men då ringer jag på måndag och bokar en tid.

• Kokospingla

Ajdå.

Jag bet av som jag trodde härrom dagen, gjorde asont, kunde inte dricka eller käka.
    Jour tandläkare som konstaterade att två av tänderna hade brutits av, och enda lösningen var dra ut två kindtänder.
    Blev en dyr "snus-klubba" 2200 kr för allt, men jag har ingen värk längre.

• shine
    Svar på #2
    ok tack
    Tror nog det räcker med att slipa på min tand. Hopas jag.
    Man kan som säga att det är hörnet av en tand som har lossnat. Är väldigt vasst och störande
  • shine
    Svar på #4
    Oj shit.
    Men så illa är det nog inte för mig.
    Känns som att det är en bit som har lossnat bara.
    Gör bara lite ont när man tar kallt mot.
  • Kokospingla

Ja, det är nog som ovanstående medlemar skrivit, att man kan fylla upp och slipa. Det är bara när majoriteten av tanden som blivit skadad när man drar ut.

Lycka till ts, tandläkare är faktiskt snälla:)

• shine
    Svar på #7
    Jag hoppas på det.
    Jo, de är snälla jag vet. Men det är deras "verktyg" jag inte gillar =/
  • Kokospingla

Jag är inte heller så förtjus ti ljuden eller skrapandet med verktygen. Jag fick hörlurar med klassisk musik, för att bli distraherad av deras arbete. Fråga dej för.

• shine
    Svar på #9
    Aha. Bra tips.
    Annars får jag ta med egen =)
Svar på tråden Avbiten tand