Koppla bort airbag BMW
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet ungefär vad det kostar att koppla bort airbagen på en BMW 528 E34? Eller vad har ni andra fått betala på era bilar?
Tacksam för svar!
Hej!
Jag undrar om det är någon som vet ungefär vad det kostar att koppla bort airbagen på en BMW 528 E34? Eller vad har ni andra fått betala på era bilar?
Tacksam för svar!
har ingen bmw men hade en ford, o d skulle kosta 2200kr o ta väck den... d e inte billigt precis :(
Antar att du menar BMW E39. Kostnaden kan skilja sig lite beroende på vilket tillvägagångsätt man använder sig av. Vissa återförsäljare avaktiverar airbagen bara mjukvarumässigt samt tar bort kabeln till tändpaketet. För egen del skulla jag aldrig låta varken laddning eller airbagen sitta kvar i bilen och det är nog så du vill ha det kan jag tänka mig.
Vidare ska bältet bytas ut också. Kontakta närmaste återförsäljare för mer info.
Räkna med några tusenlappar iaf.
Mvh:
Thomas
Jag anlitar normalt inte BMW Solna, men min vanliga verkstad kunde inte stänga av airbagen.
Dom ville inte göra ful-lösningen och koppla bort airbagen via styrdatorn.
Har för mig att det kostade 3500 kr hos BMW.
BMW E39-01
Jag tog ut den själv i en Volvo 850.
Det kostade ingenting.
Jag tog ut den själv i en Volvo 850.
Det kostade ingenting.
Man får väl inte ta ut den själv? För att allt ska gälla om något händer o så? Eller hur är det med det...?
Ja det var ju E39 jag menade.
Har pratat med BMW nu, det kommer kosta 2500 kr. Dom byter ut bältet (?) och sen var det nåt med nån kabel eller nåt sånt... :P Airbagen kommer hela tiden finnas kvar, men han sa det var 100% säkert att den inte kunde utlösas.
Tack för era svar!
Troligtvis så är bältesförsträckaren ihopkopplad med övriga SRS-systemet och måste därför bytas när airbagen tas bort.
Jag fick också montera ett motstånd för att bli av med SRS-varningen när jag tog bort airbagen ur Volvon.
Jag skulle själv aldrig lita på en airbag som finns kvar rent fysiskt i bilen, ska man placera en barnstol på en sittplats så får det inte finnas någon airbag där - inkopplad eller inte.
Skulle helst av allt vilja ha själva airbagen urmonterad ur min E38 vad det lider. Ang. bältet så sitter det ett mer elastiskt bälte när airbag finns monterad, ett mer "stramare" kommer således monteras efter bortmontering.
Detta tips är inget man ska använda sig av om man inte vet vad man gör, stora krafter man har att göra med. Gäller för E39 bla, saxat från Autopower:
"1. Slå av tändningen och koppla bort batteriet (till höger under baksätet). Vänta en kvart innan du börjar så alla kondensatorer och annat som kan hålla ström hunnit urladdas.
2. Bänd upp locket som sitter ovanpå instrumentpanelen på passagerarsidan.
3. Ta bort de 4 insex-bultarna som håller airbagen på plats.
4. Underifrån, uppåt vänster inifrån handskfacket, kan man lossa kablaget med kontakten. Nu kan man flytta airbagen lite åt sidan.
5. Ta isär kontakten, och bär iväg med airbagen till lämplig slutförvaring .
6. Ta ur de två trådarna ur bilens kontakt, och bygla dessa med ett 2.2 ohms motstånd."
Och bältet kan man byta ut själv med enkla medel.
Tack för svaren!! :)
Men får man enligt lag själv pilla med dessa grejor?
Vi har många airbags i bilen, från sidor o sånt oxå, kan man ändå fixa med det själv?
BTW, han på bmw sa att jag måste fylla i papper o sånt som ska skickas i väg oxå, för att det måste registreras, o det går väl inte om man gör det själv?
Är man inte ytterst medveten om vad man pysslar med är det förenat med livsfara att montera ur airbagen själv! Sprängladdningen är kraftig!
Min svåger är expert på allt med BMW, s vi övervägde först att kolla om det var nåt han kunde fixa, men vi har bestämt oss för att låta bmw fixa med allt så man vet det blir rätt gjort.
Men jag var mest nyfiken på om man enligt lag faktiskt får lov att göra det själv?
Det krävs två saker för att en airbag ska kunna lösa ut:
1. Ström, ingen ström - ingen smäll
2. Styrström, bagen måste få en signal att utlösa
Innan man rör airbagen så tar man loss de två trådarna som ger ovanstånde, sedan är airbagen säker att hantera. Notera att båda sakerna måste finnas för att bagen ska utlösa, även om du ger korrekt spänning så löser den ändå inte ut om den inte får en styrströmsignal och vice versa.
Jag tror inte det finns några juridiska aspekter på att demontera en airbag, däremot så får inte SRS lysa när man besiktigar, därav att man måste lura SRS-systemet med ett motstånd för att systemet ska tro att det finns en airbag på plats när den är borta.
Normalt så demonterar man bara den frontala passagerarbagen då övriga airbags fyller en funktion och är viktiga för åkandens säkerhet i händelse av en olycka.