• Anonym (stress tryck)

Stress blodtryck

Är så nervös inför kontakt men sjukvården, alltid när jag mäter blodtrycket på vårdcentralen är det jätte högt. Har en blodtryksmätare hemma och då är det normalt, men så fort jag är stressad pch nervös går det upp.

Hur gör jag nu när jag är gravid, hur kan man förklara detta för BM? är så nervös inför varje kontakt med sjukvården att jag nästan skakar i hela kroppen.

Jag vågar inte skriva in mig pga detta, hjälp!!!!!

• Svar på tråden Stress blodtryck
  • Anonym (Bltr)

Det är vetenskapligt bevisat att blodtrycket går upp av "vita rockar" (läkare, BM osv). Säg bara som det är till din BM, hon har säkert hört det förr!

• Anonym (stress tryck)

jo men det har jag även sagt på VC men det menar att trycket inte kan bli så högt pga av stress. Sist hade jag (hos läkaren) 150/110 och efter 5 min vila var det 135/91. Tog det hemma precis nu i avslappnad mijö och då är det 117/74. Min blodtrycksmäter jag har hemma är ralativt ny och inköpt på apoteket så det ska inte vara fel på den.

Jag mår så dåligt, ju mer jag tänket på blodtrycket desto mer ökar det. Håller verkligen på att bli tokig.

• Anonym (vårdkunnig)

White Coat Syndrome.. det är jättevanligt. Arbetar inom vården och tar ofta hänsyn till det vid blodtrycksmätningar. Blodtrycket varierar hela tiden, mycket! När jag tar tryck på en nervös pat brukar jag ta ett, småprata lite, ta ett till, småprata lite osv, så ser man vart det är på väg.
    Sedan får jag tillägga att jag sällan litar på automatiska mätare, tar det alltid manuellt. Skriv upp dina hemmavärden och visa din BM. För allt i världen, skriv in dig, undvik det inte pga en sådan detalj. Blodtrycket är bara en liten del av vad din BM kan göra för dig.

Svar på tråden Stress blodtryck