Tjänstledigt eller säga upp sig
Har jobbat på mitt jobb i 5 år och ska ev plugga i höst (3-4 år).
Vad är bäst, att ta tjänstledigt eller säga upp sig? För- och nackdelar?
Snälla hjälp mig, jag vill inte göra något "fel"...
Har jobbat på mitt jobb i 5 år och ska ev plugga i höst (3-4 år).
Vad är bäst, att ta tjänstledigt eller säga upp sig? För- och nackdelar?
Snälla hjälp mig, jag vill inte göra något "fel"...
Fråga om tjänstledigt så kan du ju alltid komma tillbaka.
har du chanse att extra jobba där?
Ja sa upp mg - för jag ville aldrig komma tillbaka, och tänkte att det fanns den som hellre kunde få min fasta anställning.
självklart ska du säga upp dig. Finns ju bara fördelar med det.
Ja jag skulle nog kunna få jobba extra. Iaf sommarjobba. Och jag kan tänka mig att komma tillbaka om det skulle skita sig med studierna... Trivs bra även om det inte är drömjobbet.
Ta tjänstledigt till att börja med, vad gör du om det inte funkar att studera eller du inser att du inte alls vill?
Du ska ta studieledigt, inget av det andra - om du nu vill fortsätta jobba där senare ev.
Arbetsgivaren ska inte kunna neka till studieledighet om ansökan lämnas in viss tid före, den kan bara skjuta upp din ledighet med viss tid så därför ska man vara ute i riktigt god tid!
Kommer inte ihåg reglerna riktigt men fråga ditt fackförbund hur det ligger till.
Lycka till!
Tjänstledighet för studier kan aldrig nekas - men arbetsgivaren har rätt att skjuta upp tjänstledigheten i max 6månader. Så, om du är ute i god tid, så hade jag tagit tjänstledigt - om jag vore du.
Hej!
Jag är studieledig i 2 år ; min utbildning är på 3.5 år...måste man inte alltid ta studieledighet för studier och inte tjänsteledigt?Jag tror att man kan få tjänsteledigt sen efter 2 år... kanske skiljer det sig oxå åt mellan nordiska länderna...