• W E M där

skulle ni ge er 8 månaders majs eller ärtor att plockäta med själv?

Vår son är 8 månader. Han har inga tänder än. Har lite funderingar på att börja ge honom lite "plockmat". Ni som har 8 månaders, ger/skulle ni ge han/hon hela ärtor/majskorn att äta själv? Det känns som om det skulle kunna vara lite farligt just för kvävningsrisken. Han får till och med lite kväljningar ibland då han äter pure med lite bitar i. Kanske bäst att vänta lite med plockmat då? Kanske har ni något annat tips på plockmat åt min lille? Alla förslag är välkomna!

• Svar på tråden skulle ni ge er 8 månaders majs eller ärtor att plockäta med själv?
  • hallon2

Jag hade gett ärtor men kanske väntat med inlagd majs (hårt skal).
    En lite utan tänder tuggar på bra ändå :) Tandgommen är hård och kan tuggas med fast tänderna uteblir...
    En majskolv är aldrig fel att tugga på ! Eller lite knaprigt rostat bröd eller knäcke :)

• Lemonita

Ha ha, snackar om nojja i andra trådar här idag. Det gäller även denna sak. Min dotter tio månader får inte ärtor eller majs. Är lite orolig.
    Men hon älskar kokt blomkål. Det kan man ge lite större buketter för kokar man de mjuka så smälter de nästan i mun.

• Blå Flygare

Inte så gärna majs, eftersom det tar lång tid innan de klarar att tugga sönder skalen på dem - och då kommer de ut i samma skick som in.

Men ärtor - varför inte? Så länge han plockar med dem får han ju inte in så många åt gången att det är någon kvävningsrisk. Ärtor är små och mjuka så risken med den är väl den samma som med purémat

Annan plockmat kan ju vara andra kokta grönsaker som majs, broccoli, blomkål, potatis i små bitar.

Ofta sätter de mer i halsen av puréer med bitar i än när de äter enbart bitar. Med puréer har de ju fått lära sig att bara svälja, men när de får enbart bitar så tuggar de. Just blandningen är svår.

• Mountains

Min åttamånaders äter sådant utan problem. Macka fick hon vid sju månaderålder och den kökar hon sjölv genom att slita av små bitar!

• Blå Flygare

andra grönsaker... mkulle stå morot - inte majs så klart!

• ladyrowena

MIn son på 7 månader har länge ätit både ärtor och majs. Jag började med att "ploppa" ur ärtorna ur skalet för jag var lite oroligt men det gjorde jag bara någon gång för han tuggar och tuggar utan tänder. De kan inte kvävas av dessa små bitar och sätta i halsen kan man ju göra med vatten. Och om majsen eller ärtorna kommer ut hela så spelar det väl inte någon roll. min son ÄLSKAR att sitta och plocka själv och det gör hela måltiden underbar. Lycka till.

Svar på tråden skulle ni ge er 8 månaders majs eller ärtor att plockäta med själv?