• phillipha

Korvrätter till barn?!

Jag behövver lite hjälp... Jag äter själv inte korv men dagisbarnen på mitt jobb älskar det. Jag behöver nu lite fler förslag hitintills har jag bara gjort korvstroganoff, korv i ugn och korv med bröd.

HJÄLP mig!!!

• Svar på tråden Korvrätter till barn?!
  • NettanFjärtan

"Korv med majs" ir vad det heter

1 burk majs
    1 falukorv
    grädde
    ketchup
    tomater

1. Mät upp så du får ungefär 2/3 grädde och 1/3 ketchup i en bunke eller något (behövs ganska mkt av den blandningen.) blanda väl. Smaka av och tillsätt mer antingen grädde eller ketchup tills den har en mild och behaglig smak.
    2. skär skåror i korven (nästan helt igenom så det blir Tjocka skivor men inte helt igenom). Skär tomaterna i skivor och sätt en skiva i varje skåra.
    3. Häll ner såsen + hela majsburken i en kastrull och lägg dit korven med tomatskivorna.
    4. Låt det småputtra ett litet tag tills korven är genomvarm.

Jätteenkelt och oftast en hit hos barnen :) (iaf de som jag har bjudit)

Servera med fördel med kokt potatis!!!

• Ann Lee
    Korvsoppa

Med potatis, morot, rotselleri, palsternacka, korv, buljong, purjo.

Allt i ett-gryta med korv

Fräs lök och okokt ris i en gryta. Pudra över curry. Häll på vatten (dubbelt så mycket som ris). Lägg i buljongtärning. Låt koka tills riset är klart. Lägg i korv i bitar, strimlad paprika och frysta ärtor. Låt blir varmt.
    Jag är inget fan av paprika så jag brukar ha i morotstärningar lite innan riset är klart och låta dessa koka med. Gott och ger färg.
  • Blå Flygare

Korvgryta: Som korvstroganoff fat byt ut krossade tomater och grädde mot bönor i tomatsås. Och mildare kryddning. Mycket godare!

• La Lola

Stekt falukorv o stuvade makaroner.

*mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • vera82

Stek korv i strimlor,blanda i cremefraiche tomat och basilika.Servera med pasta eller ris.

Stek på chorizo eller annan korv blandad med couscous.
    Blanda sedan i ärtor/majs/paprika

• jentho

Nåt som brukar vara poppis bland barn är att tärna eller strimla falukorv, blanda med creme fraiche (naturell) ha i tomatpure och pressad vitlök, servera med pasta, det är jätte mumsigt för stora med!

• stinky79

Korv-grönsaksgratäng

Tärnad korv
    Hackad lök
    Grönsaksmix t.ex. morot-blomkål-broccoli
    Matlagningsgrädde
    salt
    peppar
    grillkrydda
    riven ost

Blanda alla ingredienser. Krydda. Häll över matlagningsgrädde (blanda i lite maizena om du gör stora mängder) och in i ugn. Gratinera till sist med riven ost!

Mamma till Nea född 070207 & Elli född 270908
  • phillipha

tack för era förslag... skulle behöva något som funkar på små barn... dom gillar inte när det är för mycket blandat dvs typ grönsaker i maten... Nått förslag?

Svar på tråden Korvrätter till barn?!