• Tulipanen

Hjälp vid notarie publicus papperna

Hej

Vi har fått barnbesked i januari. till det landet vi har så samlar man papper efterråt. Nu skall vi skicka iväg allt till Notarie Publicus.

En fråga som står i papperna är. Bestyrk innan orginalkopiorna först, Men jag är nog lite stressad men, orginal kopiorna, men orginalen ska till notarie publicus och då ser ju de inte att vi har bestyrkt dem. Jag blandar nog ihop det hela.

Ni som ha gjort det här, Kan någon lätt förklara.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Hjälp vid notarie publicus papperna
  • bebis ja tack

Om jag inte har missförstått alltihop så är det är notarius publicus som bestyrker dokumenten genom att sätta nån stämpel på. Så skicka originalen till honom/henne så blir det säkert rätt. När vi samlade papper till vårt land så skötte organistaionen hela kontakten med Np, men det är ju olika från organisation till organisation.

Ring och dubbelkolla med dem för att vara på säkra sidan så det inte går onödig tid.

• Längtande mamma

Jo, en av NP's viktigare/vanligare uppgifter är att bestyrka kopior (har använt det i annan sammanhang). Så ni ska nog bara skicka in kopiorna till dem så fixar de allt.

• Mula69

Hej, nu vet jag inte var du bor men om du finns i närheten av Stockholm så finns en jättebra NP på Kungsgatan 36 som fixar allt jättesnabbt. Bara att ringa och säga att man kommer så har dom löst allt på plats för oss. Precis som dom andra skriver så är det NP som gör bestyrkandet. Lycka till!

Svar på tråden Hjälp vid notarie publicus papperna