• Andersan

Röda ögon en längre tid, vad kan det bero på?

Hej familjeliv!

Sedan flera år tillbaka så har jag varit lite röd i ögonen, inte alls så mycket som vid t.ex infektion eller när en hundallergiker besöker ett hunddagis. Utan mer bara som 'vanligt' folk blir när man får lite trötta ögon.

För ungefär 1-2 år sedan gick jag till vårdcentralen för problemet, träffade en läkare och pratade en stund, han tänkte att det kunde vara kvalsterallergi. Fick lite antihistaminer samt knep&knåp för att minimera kvalster i sängen. Blodprovet visade även att jag var allergisk för kvalster.

Testade medicinen och samtliga knep jag hittade för kvalsterallergi. Men det gjorde ingen märkbar skillnad alls.

Besviken över resultat så orkade jag inte undersöka saken vidare fram tills för en månad sedan. Nu tänkte jag gå till botten med problemet. Skrev upp alla allergimediciner jag har testat, exakt när på dygnet det är värre/bättre, andra saker jag har testat osv. Dvs allt en läkare behövde veta. Gick till vårdcentralen och träffade läkaren. Tyvärr så pratade läkaren ingen bra svenska och verkade stressad, slutade med att jag bara fick ett blodprov på saker man kan vara allergisk för. Helgardera nästan provet, tydligen är betongdamm det enda jag inte är allergisk mot.

Nu vet jag inte vad jag skall göra. Jag fick för mig att Familjeliv kanske hade några knep, känns som en stor informationsbank med alla användare!

Skall försöka sammanfatta mitt problem:

Konstant röda ögon, inte mer i något öga. Ibland om jag vaknar efter 1-3 timmars sömn för att t.ex gå på toa så kan mina ögon vara extremt röda. Vilket dom inte var när jag la mig, det är även tillbaka till normal nivå när jag vaknar efter 8 timmars sömn.

Vissa dagar mer problem än andra. Känns ofta lite värre framåt kvällen, men det kan bero på vanlig trötthet.

Inget var, kliar inte, svider inte, känns inte speciellt ”grusiga” heller.

Vinter, Vår, Sommar eller Höst har ingen betydelse. Blev inte bättre när jag skaffade glasögon. Ingen skillnad om jag sitter 10 timmar framför datorn eller 10 timmar i en hängmatta. Ögondroppar mot torra/trötta ögon hjälper inte. Har säkert provat nästan 10 olika allergimediciner (min pappa samt bror är allergiska mot det mesta och jag har provat deras medicin, dom har inte samma problem) utan framgång.

Har bott till och från på ungefär fem olika platser under denna tid så det beror sannolikt inte på mögel i något hus.

Mitt största problem är att jag inte kan koppla det till något jag har gjort, vissa dagar är det värre och andra är det bättre.

Hittade för ett par dagar sedan en artikel på Aftonbladet om en dam som hade haft 'trötta ögon' utan veta varför, tydligen berodde det på torra nässlemhinnor. Köpte ett medel för det på apoteket i förrgår man märker ingen skillnad. Det är liknande tips jag är ute efter, dvs någon ny synvinkel jag inte har tänkt på tidigare.

Vore helt underbart om någon kan bidra med information. Tusen tack

Med vänlig hälsning Andreas

• Svar på tråden Röda ögon en längre tid, vad kan det bero på?
  • Andersan

Jag igen!

Glömde en sak som gör det hela mer intressant.

Förra året läste jag att koksaltlösning fungerar mot torra ögon. Hade aldrig provat något liknande men tänkte göra det någon gång. Åkte kort därefter på semester.

Efter en tid i sommarstugan så letade jag efter fästingplockaren i badrummet och fann "Steril Koksaltlösning för sårtvätt", koksaltlösning som koksaltlösning tänkte jag och droppade några droppar i vardera ögon innan jag gick och la mig på kvällen.

När jag vaknade nästföljande morgon och slängde en blick mot spegeln så förväntade jag mig ingen förbättring eller det bara blev värre. Jag är lite av en pessimist :)

Blev chockad av det jag såg. Mina ögon var helt jävla vita. Precis som "normala" människor. Blev helt överlycklig och svävade på moln hela dagen. Dagarna gick och jag fortsatte använda koksaltlösningen. Tyvärr så blev det sakta sämre igen, efter ungefär en vecka var det tillbaka på "normal" nivå (normalt för mig).

Då fattade jag att koksaltlösningen inte hade med det att göra.
    Men jag kunde inte komma ihåg att jag gjorde något speciellt dagen innan jag hade vita ögon. Vanligt hushållsarbete, sola lite, promenad osv.

Jag har sedan dess tänkt att jag kanske åt något speciellt, eller INTE åt något jag brukar. (laktos, gluten?) Men jag lyckas inte återskapa dessa underbara dagar.

Jag som person är helt frisk, tränar, pigg, enda vårdbesöket har i stort sätt varit lunginflammation. Tar ingen medicin, inte ens huvudvärkstabletter.

Mvh Anders

• tingi

Hej. Följande saker dök upp i mitt huvud när jag läste dina inlägg:

du kanske helt enkelt har röda ögon, alla har mer eller mindre röda ögon. dvs dina ögon är helt normala.
    för om det skulle vara någon allergi så borde du ha fler symptom framförallt att det skulle klia som attan i ögonen, rinna mkt tårar och vara allmänt irriterat och uppsvullet.

att ögonen bara är röda tycker jag tyder på någon form av väldigt mild allergi i sånna fall, men eftersom du prövat antihistaminer och det inte påverade så känns det inte så troligt. har du prövat något kortisonpreparat också?

kan det vara så att du sover med öppna ögon ibland? detta kan göra att ögat torkar ut och det blir då rött. eller har du väldigt torr luft på jobbet tex?

har du varit hos någon optiker eller ögonläkare och visat upp dina ögon? om inte så kan första steget vara att gå till en optiker som kan undersöka dina ögon för att se att allt ser normalt ut. hos optikern kan du även fråga efter en remiss till en ögonläkare, inte säkert att det går att få en - men du kan alltid pröva.

Hoppas att du hittar någon lösning på problemet!

Svar på tråden Röda ögon en längre tid, vad kan det bero på?