• Kakan77

Resa till Thailand om 2 veckor med 8 månaders bebis, tips snälla!

Jag och sambon har nu bokat en resa till Thailand, Koh Lanta, om två veckor med vår son på 8 månader. Jag skulle vara jätteglad om ni som rest med så små barn tidigare (eller ska) kunde hjälpa mig med:

* Tips på saker som är bra att tänka på och ta med sig på resan.
    * Hur man klarar av flygresan, vi måste ha honom i knät eftersom han är rätt stor (kan inte ligga i babysäng).
    * Behövs några vaccinationer?
    * Om någon har varit på Koh Lanta skulle jag även bli glad att få tips på aktiviteter och utflykter som passar med en liten bebis.

Tack tack!

• Svar på tråden Resa till Thailand om 2 veckor med 8 månaders bebis, tips snälla!
  • morlin01

Hejsan! Vi är precis hemkomna från Thailand och på resan hade vi med oss en 9 månaders och en 1 åring. Det som inte fanns att köpa, var barnmatsburkar, men på restaurangerna hjälpte de oss att mixa tex spaghetti och tomatsås som vi gav barnen. Sedan hade vi med Gröt och välling så att de skulle kunna överleva vistelsen på det om det behövdes. Blöjor finns att köpa men är lika dyrt som hemma. Kläder mm finns att köpa, men ta med solskyddskläder till barnet.

Vilket bolag flyger ni med? Vi flög med sas och båda barnen fick säng på planet, även 1 åringen. Ett tips kan annars vara att köpa en helt ny grej och slå in den för att sedan ge den på planet, då kanske baret roar sig en stund med det. Våra barn sov mestadelen av resan och när de inte sov skuttade de omkring i gångarna.

Trevlig resa

• Bella8

Vi flyger till Thailand den 17 mars med våra 2 barn (sonen snart 4 år och dottern 11 mån)... Har tidigare flugit till USA med sonen när han var lika liten som er son.

Min erfarenhet är precis som förra inlägget att när barnen är så små så sover dom en stor del av tiden... att ta med leksaker är egentligen ganska onödigt då såna småttingar mest pillar på allt som är nytt för dom (nackskyddet som fladdrar, brickbordet att fälla upp och ner, titta på andra spännande människor eller krypa runt i gången).  Kan dock vara bra att ta med några småsaker som känns igen!

Vår dotter fick ta Hepatit A samt MPR (mässling, påssjuka och rubellla). MPR verkar som att det är lite olika bud på olika vaccinationscentraler men här ansåg dom att hon skulle ha den. Helst ska man inte ge den före 1 års ålder, vet ej riktigt varför... Hepatit B hinner ni inte ta (hann inte vi heller), den ska tas 4 veckor innan avresa. Hepatit B är väl inte så stor risk att drabbas av ifall man inte råkar ut för en olycka, hamnar på sjukhus på landsbygd där sprutnålar i vissa fall tydligen ej steriliseras... så det är ingen fara.

Ha en fin resa! har hört att Koh Lanta ska vara mycket barnvänligt - själva åker vi till Bangtao Beach som också ska vara bra...

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • PrettyinPink

Åker också till Thailand snart med vår pojke som är 8 månader! Vi stannar först i Phuket några dagar, sen Khao Lak och Koh Lanta. Har inte bokat hotell än utan gör det på plats längs vägen. Vi ska vara borta en månad. Håller på att packa för fullt nu, det är ju jättesvårt att packa lätt!!

Vart på Koh Lanta ska ni?

• Kakan77

@Morlin01: Vi åker med Fritidsresor och TUI Flynordic. Det är bara barn upp till 6 månader som får ligga i vaggorna, men vi fick en sådan plats utan vagga på hemfärden (bakom en vägg där man kan bädda på golvet istället) men tyvärr var de slut på ditvägen, men de bokade in oss på platser med extra benutrymme och i tvåsits. Hoppas, hoppas att det går bra!

@Prettyinpink: Låter jättekul med ert upplägg att förflytta sig. Vi ska dock göra en fegis och åka charter med Fritidsresor på deras familjeanpassade hotell som ligger längst norrut vid Khlong Dao beach.

Vad har ni haft för erfarenheter av jetlag? Har ni några tips på hur man ska få sin bebis att anpassa sig till den nya dygnsrytmen? JAg har ju precis fått min son att sova på nätterna! :-S

Svar på tråden Resa till Thailand om 2 veckor med 8 månaders bebis, tips snälla!