• MariaN

Hjälp! Chokladpralinerna lossnar inte från formen!

Igår gjorde jag små chokladpraliner i en plåt med små ingjutna formar. (ungefär som en muffinsplåt) Jag ställde dom i kylen över natten.
    Och nu när jag ska ge bort dom om några timmar så lossnar inte skiten från formarna! panik!
    borde ju kanske ha smörjt formarna innan men det är ju för sent att tänka på nu..
    hur får jag loss dom utan att de går sönder?

• Svar på tråden Hjälp! Chokladpralinerna lossnar inte från formen!
  • Goltlännig

Har du provat att ställa formen ½-1 min i varmt vatten då borde ett tunt ytterlage bli lite lösare och losna.
    Annars har jag ingen ide.

• MissLillan

har du tempererat chokladen? du ska inte smörja in formarna! utan torka ur dem med papper så att det inte finns nått fett i dem. hur du ska få ut dem... går det inte att försöka slå forman uppochner mot en bänk så att de lossnar. annars så vet jag inte....

• MariaN

jag har provat att slå formen i diskbänken typ 20 ggr då kom 3 ut.. men sen är det tvärstopp..
    jag la en varm havrepåse på en stund så att formen blev lite ljummen men inget lossnar för det.. kanske får jag vänta ett tag och försöka igen..

• Euforia

Jag tror också mest på våldstekniken!
    Har du testat att lägga plåten uppochned på en skärbräda och dunkat på med en kavel eller nåt på baksidan?

• Euforia

Fast det funkar nog bara om du inte har smält upp ytan med en värmekudde eller dyl.

• MariaN

jag fick slita som en galning.. stoppade plåten i frysen och chockvärmde sen i varmt vatten nån minut.. sEN ville det lossna! fick banka i golvet..

panikgjorde några nya praliner då en del blev helt deformerade och smälta.
    då tog jag liiite olja i formarna innan jag hällde i chokladen och då lossnade de mycket lättare!

Svar på tråden Hjälp! Chokladpralinerna lossnar inte från formen!