Varför anses golden vara en så bra familjehund men inte andra jakthundar?
Och SNÄLLA, skjut mig inte för att jag ställer frågan!
Har märkt sååå ofta här på FL att hundägare mer än gärna klankar ner på andra som ens tänker tanken att skaffa hund. Jag är ingen hundexpert, men jag försöker göra det allra bästa jag kan av situationen vi nu hamnat i!
Men så fort man ställer en enda fråga här så blir man oftast sågad jäms fotknölarna.
Vi har en gråhund (gråhund och laika) som vi har tagit till oss eftersom han annars skulle skjutas. Ägaren sa att han inte dög till jakt och ville därför göra sig av med honom (ÄGAREN sa detta, inte VI). Vi provade i några veckor och kom sedan fram till att vi ville behålla honom.
Vi har fått ändra hela vårt liv efter denna hund, men det är det värt. Vi har haft hund förut men är inte på något vis några experter.
Snart ska vi börja gå kurser med honom men innan dess så ska vi få "privatlektioner" för att se vad just vår hund behöver.
Nu till frågan: MÅNGA klagar på att vi har tagit honom till oss eftersom han är en jakthund. Ja, det är inte det bästa kanske MEN nu är det som det är för vi ville inte att han skulle dö. Vi skulle egentligen valt en helt annan ras.
Om folk inte tycker att det är okej med jakthundar, varför är det då okej att ha till exempel Golden? Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte Golden just en jakthund?