• MajaLarsson

Varför anses golden vara en så bra familjehund men inte andra jakthundar?

Och SNÄLLA, skjut mig inte för att jag ställer frågan!

Har märkt sååå ofta här på FL att hundägare mer än gärna klankar ner på andra som ens tänker tanken att skaffa hund. Jag är ingen hundexpert, men jag försöker göra det allra bästa jag kan av situationen vi nu hamnat i!
    Men så fort man ställer en enda fråga här så blir man oftast sågad jäms fotknölarna.

Vi har en gråhund (gråhund och laika) som vi har tagit till oss eftersom han annars skulle skjutas. Ägaren sa att han inte dög till jakt och ville därför göra sig av med honom (ÄGAREN sa detta, inte VI). Vi provade i några veckor och kom sedan fram till att vi ville behålla honom.
    Vi har fått ändra hela vårt liv efter denna hund, men det är det värt. Vi har haft hund förut men är inte på något vis några experter.
    Snart ska vi börja gå kurser med honom men innan dess så ska vi få "privatlektioner" för att se vad just vår hund behöver.

Nu till frågan: MÅNGA klagar på att vi har tagit honom till oss eftersom han är en jakthund. Ja, det är inte det bästa kanske MEN nu är det som det är för vi ville inte att han skulle dö. Vi skulle egentligen valt en helt annan ras.
    Om folk inte tycker att det är okej med jakthundar, varför är det då okej att ha till exempel Golden? Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte Golden just en jakthund?

• Svar på tråden Varför anses golden vara en så bra familjehund men inte andra jakthundar?
  • köttbullelydnad

För att de är "fluffiga" och "söta" och finns med i nästan varenda familjefilm? *Gissar*

• Karlsson

Mycket bra fråga!

Jag växte upp med en underbar gråhund som inte heller var duglig som jakthund men fantastisk med oss barn, vilket tålamod han hade

Det är väl som i hästvärlden kanske. Synen som finns på att ha gamla avdankade travhästar som ridhästar, inte fint nog i viss kretsar

Lycka till med vovven!

• BeccaStina

Varför golden e så populära kan jag inte förstå, alla verkar tro att de är myskuddar som hör hemma i soffan och att de aldrig skulle göra någon något ont, men det är just golden som står ÖVERLÄGSET längst upp i statistiken för att ha bitit barn.

De är fortfarande hundar som behöver sitt eget utrymme, de behöver motioneras m.m. men det vägrar folk tro!

• Bullerbyn
    BeccaStina skrev 2009-03-08 11:13:18 följande:
    Varför golden e så populära kan jag inte förstå, alla verkar tro att de är myskuddar som hör hemma i soffan och att de aldrig skulle göra någon något ont, men det är just golden som står ÖVERLÄGSET längst upp i statistiken för att ha bitit barn. De är fortfarande hundar som behöver sitt eget utrymme, de behöver motioneras m.m. men det vägrar folk tro!
    Kunde inte skrivit det bättre själv.
  • kitto

Är uppvuxen bland jakthundar då stövare men det var ingen som sa något om det då,hundarna var ju ute i rastgårdar men alltid inne på nätterna och ute på promenader varje dag. Om det inte var jaktsässong. Det var alltid ungar runt omkring dom och ingen av hundarna brydde sig nått nämnvärt. Så bara man ser till att hunden oavsett ras blir behandlad och aktiverad på ett bra sätt så ser jag ej nått fel i att ha jakthund som familjehund. Om jag vore som er så skulle jag börja träna lite spår med hunden om ni nu ej ska ha den till just jakt..Varför just golden står för dom höga siffrorna när det gäller överfall på barn kan ju bero på att just golden är den mest populära rasen bland barnfamiljer, men det kommer snart att ändra sig då andra raser tar goldens plats. Golden är en fågelhund

• hmcc

Såhär ligger det till.

Golden finns i 3 varianter

Utställning= vanligast, inga jaktegenskaper kvar, stor vit och den sorten som har flest sjukdomar och sämst mentalt.
    Är lite egna och blir lätt dragiga i kopplet och hanilskna.

Dual = En modell där uppfödarna vill att hunden ska lyckas i både jakt och utställning, men tyvärr blir den ingen stjärna i något av dom, men det gör inget det är en utmärkt sportig familjehund.

Jakt = Arbetande golden (orginalet) vanligtvis mycket mörka och lätt byggda och härliga att arbeta med.

Så mao den golden som alla pratar om är den stora och vita och den kan man INTE jaga med.
    Att få en sån att apportera på korta avstånd är ett hästjobb och jycken jobbar inte gratis.
    Det gör däremot jaktvarianten som ser jobbet som belöning (precis som gråhund m.m.)

Gråhund kan jämföras med jaktgolden och den säljs inte som sällskap utan mår bästa av att syssla med jakt, bruks m.m.

• Maiko

De är väl som med labradorer. Att de ursprungligen varit jakthundar men med tiden har en "sällskaps" variant kommit till. Utställningshundar.

Men vad gör de om ni har en jakthund som ändå inte "duger" för jakt. Han kanske är en lugnare individ. Skit i vad alla säger men aktivera honom på något sätt så ska det inte vara några problem .

Finns många bra aktiveringar för jakthundar, det behöver inte alltid vara jakt.

• hundpuss

Jo men att ni valt att ta hand om en jaktuhud är inget som direkt är hemskt eller illa. Jag tycker ni verkar vara underbara människor som tagit er ann en hund som annars skulle avlivas!

Det finns gott om hundar som har ett annat syfte än att ligga på soffan, som ändå är familjehundar. Det handlar ju om vad man ger hunden utöver att ligga på soffan.

Mina föräldrar har en husky. De bor så långt söderut i Sverige man kan komma, och hon har aldrig varit en del av ett hundspann. Däremot har vi cyklat mycket med henne och aktiverat henne på annat sätt, så hon får ut sin energi.
    Det är väl samma för er? Gäller att hitta något ni kan göra tillsammans med hunden, där hunden får tränas mentalt, det behöver inte nödvändigtvis vara jakt. Kanske visar sig hunden vara jätteduktig på sök eller spår?
    Sålänge man har något där hunden får utlopp för energin, och att man bryr sig och sätter hunden först så tycker jag inte att folk ska klaga.

Varför golden blivit så poppis har jag också undrat många gånger. En granne har en tik, visst hon är söt o så, men jag skulle inte vilja köpa en... Överskattade?

• mrs Elliott

Jag har en gråhund som är den goaste nallebjörn som finns,hon jagar sällan pga för många hundar i jaktlaget.Hon är en riktig familjehund.I allmänhet tycker jag dessa hundar är så otroligt fina i psyket lugna och trevliga hundar ,som visserligen behöver aktiveras,men de är inte flåsiga och jobbiga på samma sätt som en labbe,Kommer aldrig ha andra hundar än gråhund.Tycker de är underbara.

• mrs Elliott

Att man inte kan ha dessa hundar som familjehund är en MYT.

Svar på tråden Varför anses golden vara en så bra familjehund men inte andra jakthundar?